Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 200. rocznicy urodzin Karola Miarki (starszego), wybitnego działacza społecznego Ziemi Śląskiej, urodzonego w dniu 22 października 1825 roku w Pielgrzymowicach.
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Adama Chętnika w 140. rocznicę urodzin.
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
W 2002 ukończyła Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, uzyskując tytuł zawodowy magistra w zakresie finansów i bankowości ze specjalizacją w rachunkowości. Ukończyła również Europejską Akademię Dyplomacji w Warszawie (2017) oraz prowadzony przez ALDE Party program European Women’s Academy w Brukseli (2018). W 1998 zajęła się prowadzeniem własnej działalności gospodarczej w branży księgowej i sektorze doradztwa finansowego, którą w 2012 przekształciła w spółkę prawa handlowego. W 2007 została licencjonowanym doradcą podatkowym. Obejmowała stanowiska prezesa zarządu w spółkach prawa handlowego. W 2015 z ramienia Nowoczesnej bez powodzenia startowała w wyborach do Senatu z okręgu nr 90 obejmującego powiat poznański. W wyborach samorządowych w 2018 z listy Koalicji Obywatelskiej uzyskała mandat r…
79
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Posłanka Koalicji Obywatelskiej omówiła projekt zmiany Ordynacji podatkowej, zgadzając się z potrzebą zmian, ale krytykując projekt za brak analizy wpływu na Kodeks karny skarbowy. Ostrzegła, że mogłoby to prowadzić do przedawnienia poważnych przestępstw skarbowych, umorzenia postępowań i miliardowych strat dla budżetu, ale poparła skierowanie projektu do komisji.
Przedłożony projekt dotyka bowiem problematyki interdyscyplinarnej, łączącej zagadnienia nie tylko prawa ogólnego podatkowego, ale również prawa karnego skarbowego. Tymczasem w projekcie posłów Konfederacji próżno szukać jakichkolwiek śladów analizy przepisów Kodeksu karnego skarbowego. To pierwsza przyczyna, dla której projekt, jeśliby wszedł w życie, wprowadziłby chaos prawny. (krytyka projektu za brak analizy k.k.s.)
Usuńmy z Ordynacji podatkowej przesłanki zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego związanej ze wszczęciem postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe bez wprowadzenia odpowiednich zmian zapobiegających upływowi terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w k.k.s. lub w innym akcie prawnym spowoduje automatyczne przedawnienie karalności przestępstwa skarbowego związanego z tym zobowiązaniem. (wyjaśnienie kluczowego problemu prawnego)
duża ilość spraw dotyczących poważnych przestępstw skarbowych, wyłudzenia, grupy przestępcze czy mafie podatkowe, które są prowadzone w sądach karnych i prokuraturach, miałaby zostać umorzona w następstwie uchwalenia zmian zawartych w projekcie. (opis potencjalnych negatywnych skutków dla ścigania przestępczości)
lekkomyślne potraktowanie materii przedawnienia zobowiązań podatkowych tam, gdzie mamy często do czynienia z przestępczością zorganizowaną, może zniweczyć lata skomplikowanych dochodzeń i śledztw oraz oznacza umorzenie wielu postępowań karnych skarbowych. Chyba że wnioskodawcom właśnie na tym zależało. (silna krytyka i sugestia motywacji wnioskodawców)
ze wstępnych szacunków wynika, że mogłyby to być nawet miliardy złotych. (opis potencjalnych strat budżetowych)
Posłanka przedstawiła poparcie dla projektu ustawy ułatwiającej łączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, co ma usprawnić ich rozwój i zmniejszyć biurokrację. Podkreśliła, że zmiany chronią interesy uczestników funduszy poprzez obniżenie progu wymaganej zgody i zapowiedziała poprawkę klubu Koalicji Obywatelskiej dotyczącą terminu zwołania zgromadzenia.
Właśnie po to, panie pośle, procedujemy nad ustawami, żeby zgłaszać poprawki i ewentualnie poprawiać te zapisy, które są przepisami pierwotnymi. (Posłanka odpowiada na wcześniejszą wypowiedź, wyjaśniając cel prac legislacyjnych)
Ten postulat był zgłoszony przez inicjatywę SprawdzaMY i nie doszukiwałabym się tutaj żadnego podtekstu. (Posłanka wyjaśnia genezę projektu ustawy i odrzuca spekulacje)
Brak możliwości połączenia tych funduszy może z kolei powodować konieczność zarządzania przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych funduszami o niskiej wartości aktywów, których stałe koszty działalności wpływają w znaczącym stopniu na osiągane wyniki inwestycyjne. (Posłanka przedstawia kluczowy problem, który ma rozwiązać projekt ustawy)
Dlatego klub Koalicji Obywatelskiej złoży poprawkę do tej części. Proponujemy tutaj skrócić go nie do 7 dni, tylko do 10 dni. (Posłanka zapowiada konkretną poprawkę zgłoszoną przez jej klub)
Natomiast nie będzie blokowany rozwój funduszy inwestycyjnych, tylko będą one mogły dalej podejmować decyzje. (Posłanka podsumowuje pozytywny wpływ proponowanych zmian na rozwój funduszy)
Posłanka KO krytykuje projekty ustaw o VAT, zarzucając PiS demagogię, brak źródeł finansowania i zaniedbania w transformacji energetycznej. Podkreśla, że bon energetyczny rządu Tuska jest lepiej ukierunkowany na potrzebujących. Klub KO wnosi o odrzucenie projektów.
Ale czy pani wie, na czym w ogóle polega mechanizm VAT-u? Polega na tym, że podatnika, a znaczna część firm jest podatnikiem VAT-u, nie obciąża VAT, tylko ten VAT obciąża ostatecznego odbiorcę. (Posłanka tłumaczy mechanizm działania VAT-u).
Jeśli zaś mówicie państwo o zahamowaniu inflacji, proszę państwa, to w lutym 2023 r. była gigantyczna, ponad 18-procentowa inflacja. To nie jest tak, że jak inflacja spada, to spadają nam ceny. Te ceny zostały napompowane przez ostatnie lata państwa rządów i dzisiaj są podnoszone o inflację w wysokości 5%. (Posłanka odnosi się do kwestii inflacji i jej wpływu na ceny).
Pytam posłów PiS-u: Czy potrzebujecie pomocy w zakupie żywności? Czy nie stać was na to, żeby kupić żywność? Te rozwiązania będą również dotyczyć was, nas, wszystkich. (Posłanka kwestionuje zasadność wspierania wszystkich, w tym posłów, w zakupie żywności).
To są takie, wiecie państwo, kolejne projekty: a wrzućmy sobie jakiś projekt, zróbmy sobie zdjęcie, pokażmy w social mediach, że walczymy o ludzi, że jesteśmy bohaterami. (Posłanka krytykuje instrumentalne podejście do projektów ustaw).
I na koniec, panie pośle Kuźmiuk ta mównica nie jest mównicą waszego kandydata na prezydenta - pana Nawrockiego, więc proszę tutaj nie powtarzać jego postulatów. Pana rolą tutaj jest praca parlamentarzysty, a nie rzecznika pana Nawrockiego. W związku z tym niech pan pamięta, że jest pan tu posłem, tylko i wyłącznie. (Posłanka upomina posła Kuźmiuka za promowanie postulatów kandydata na prezydenta).
Posłanka z KO poinformowała, że Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem podwyższenia limitu VAT dla mikroprzedsiębiorców, na co czeka wiele małych firm. Zgodziła się z potrzebą wprowadzenia zmian i zasugerowała dalsze prace w komisji nad projektem, nie składając wniosku o jego odrzucenie. Podkreśliła korzyści dla mikroprzedsiębiorców, których odbiorcami są osoby fizyczne.
Mam wrażenie, że pan poseł Kowalski od jakiegoś czasu pomylił te mównicę z areną cyrkową. (Krytyka wystąpień posła Kowalskiego)
I zaskoczę pana: Ministerstwo Finansów jest już na ukończeniu tego projektu. (Informacja o postępach prac w ministerstwie)
To nie jest też tak, że faktura wystawiana bez VAT-u, czyli zwolniona z VAT-u, tego VAT-u nie ma. Ona oczywiście też posiada VAT, bo ten przedsiębiorca kupuje usługi z VAT-em, jak energię, jak telefony. (Wyjaśnienie mechanizmu VAT)
Nie będę się tutaj znęcać nad państwem, panie pośle, ani nad waszym projektem, ani nad tym, co pan powiedział, bo w większości się tak de facto zgadzam - nie z tym, że atakowaliście nas jako koalicję rządzącą, ale z tym, że te rozwiązania rzeczywiście są ważne i potrzebne. (Wyrażenie zgody z założeniami projektu)
Posłanka z KO skrytykowała projekt ustawy o zmianie w PIT autorstwa Konfederacji, wskazując na błędy legislacyjne, nierzetelne oszacowanie kosztów i brak konsultacji. Podkreśliła, że rząd pracuje nad własnym projektem i złożyła wniosek o odrzucenie projektu Konfederacji.
To naprawdę była piękna lekcja propagandy. (Po usłyszeniu wystąpienia posła Konfederacji)
Ja wiem, wasze hasło wyborcze brzmiało: możemy wszystko. No tak, możemy wszystko, możemy tu wyjść, możemy pokłamać, możemy pokrzyczeć, możemy napastować swoje koleżanki i swoich kolegów z partii opozycyjnych. (Komentując hasło wyborcze Konfederacji)
Dlatego klub Koalicji Obywatelskiej składa wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. (Podsumowując swoje argumenty)