Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
Sprawozdanie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2024 roku.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 200. rocznicy urodzin Karola Miarki (starszego), wybitnego działacza społecznego Ziemi Śląskiej, urodzonego w dniu 22 października 1825 roku w Pielgrzymowicach.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Adama Chętnika w 140. rocznicę urodzin.
Poselski projekt ustawy o zawodzie psychoterapeuty oraz samorządzie zawodowym.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie wyboru uzupełniającego do składu osobowego Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań podjętych w celu przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 roku w formie głosowania korespondencyjnego.
Ukończył politologię na Uniwersytecie Opolskim (1998), studia podyplomowe w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu (2001) i Akademii Obrony Narodowej (2003), a także studia MBA w Collegium Humanum – Szkole Głównej Menedżerskiej w Warszawie. Działał w Stowarzyszeniu „Młodzi Demokraci”, przystąpił także do Platformy Obywatelskiej. Od 1998 był dyrektorem biura poselskiego Tadeusza Jarmuziewicza, pracował też jako specjalista na Politechnice Opolskiej i w marketingu. W wyborach w 2006 uzyskał mandat radnego sejmiku opolskiego. W 2010 i 2014 ponownie wybierany do samorządu województwa. W latach 2008–2010 był członkiem zarządu województwa. W kadencji 2010–2014 pełnił funkcję wicemarszałka. W wyborach w 2015 z listy PO został wybrany do Sejmu VIII kadencji, otrzymując 11 016 głosów w…
86
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł KO pyta o przygotowanie systemu ochrony zdrowia na wzrost zachorowań na grypę, pytając o aktualne statystyki, prognozy, hospitalizacje, zabezpieczenie miejsc w szpitalach i dostępność leków.
Eksperci tymczasem ostrzegają, że jesteśmy dopiero przed szczytem fali zachorowań, a kolejne 2 tygodnie będą bardzo trudne dla systemu ochrony zdrowia, w szczególności dla pacjentów. (Poseł cytuje ekspertów, podkreślając powagę sytuacji epidemicznej).
Jak przedstawia się obecnie liczba zachorowań i czy uzasadnia ona mówienie o pandemii? (Poseł pyta o aktualną sytuację epidemiczną i możliwość ogłoszenia pandemii).
Ile mamy obecnie hospitalizacji z powodu grypy i powikłań? (Poseł dopytuje o obciążenie szpitali pacjentami z grypą).
Czy zabezpieczono odpowiednią liczbę miejsc szpitalnych na wypadek utrzymania się wzrostu zachorowań? (Poseł wyraża obawę o niewystarczającą liczbę miejsc w szpitalach).
I wreszcie jak przedstawia się kwestia dostępności w aptekach szczepionek na grypę oraz leków oseltamiwir oraz baloksawir? (Poseł pyta o dostępność leków i szczepionek).
Poseł z KO popiera rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który dostosowuje polskie prawo do wyroków TSUE w sprawie oprocentowania nadpłat podatkowych i doręczania pism. Nowelizacja jest korzystna dla obywateli, zwiększa elastyczność i eliminuje ryzyko sankcji. Poprzedni rząd PiS nie wdrożył tych zmian, mimo że wyroki TSUE zapadły za ich kadencji.
Z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 czerwca 2023 r. wynika tymczasem, że każdy podmiot, który został obciążony podatkiem, a podatek ten naruszył regulacje Unii Europejskiej, ma prawo do uzyskania zarówno zwrotu nienależnie zapłaconego podatku, jak i wypłaty należnych odsetek za cały okres, w którym fiskus dysponował nadpłatą, a więc za okres od dnia jej powstania do dnia jej zwrotu, niezależnie od tego, kiedy podatnik złoży stosowny wniosek o jej zwrot. (Wyjaśnienie sedna wyroku TSUE wpływającego na zmiany w ordynacji podatkowej.)
Można zatem tylko ubolewać, że nie wdrożyła jej ekipa Prawa i Sprawiedliwości. (Krytyka poprzedniego rządu za brak implementacji wyroków TSUE.)
Mówimy tu o dwóch prostych zmianach, a cały projekt nowelizacji liczy sobie zaledwie trzy i pół strony. (Podkreślenie prostoty i pilności nowelizacji.)
Poseł wygłosił krytyczną opinię na temat konieczności nowelizacji ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, wskazując na upadek parlamentaryzmu spowodowany działaniami posłów Zjednoczonej Prawicy. Podkreślił fakt, że poseł objęty nakazem aresztowania może unikać odpowiedzialności, co wymusza zmiany w prawie. Zadał pytanie o analizę podobnych regulacji w innych krajach. Poruszył również problem nieusprawiedliwionych nieobecności posłów PiS, postulując sankcje, włącznie z utratą mandatu, za lekceważenie wyborców.
Już sam fakt, że posłem jest osoba pozbawiona immunitetu i objęta nakazem tymczasowego aresztowania, wystawia świadectwo tej grupie politycznej, ale to, że ta osoba może zamienić się w pospolitego zbiega, jak widać, przerosło wyobrażenia prawodawcy.
Tak, panie i panowie z PiS, zbyt często o tym zapominacie - jesteśmy posłami z woli obywateli i przez obywateli jesteśmy utrzymywani.
Permanentne opuszczanie posiedzeń Sejmu bez usprawiedliwienia jest lekceważeniem tych obywateli i według mnie powinno być objęte sankcją utraty mandatu.
Poseł z KO przedstawił projekt ustawy mającej na celu uszczelnienie sankcji wobec Rosji i Białorusi, dostosowując polskie prawo do unijnego. Wyjaśnił, że projekt rozszerza zakazy, wzmacnia KAS i nakłada nowe obowiązki na firmy handlujące z zagranicą. Klub KO poprze ustawę.
W tym miejscu chcę bardzo wyraźnie powiedzieć, że nie ma obecnie sprawy ważniejszej dla Polski od osłabienia Rosji i Białorusi - państw jawnie nam wrogich - i przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę. (Poseł podkreśla priorytet walki z agresją rosyjską i białoruską)
Mamy problemy ze szczelnością systemu sankcyjnego - i w Europie, i w Polsce. (Poseł wskazuje na problem nieszczelności systemu sankcyjnego)
Jednak w sytuacji bezpośredniego zagrożenia polskiego bezpieczeństwa, jakie stanowią działania Rosji i Białorusi, przedsiębiorcy zajmujący się handlem międzynarodowym muszą dostosować się do nowych wymogów. (Poseł podkreśla konieczność dostosowania się przedsiębiorców do nowych wymogów w kontekście zagrożenia bezpieczeństwa)
Jako członek Unii Europejskiej oraz sojusznik NATO, przede wszystkim jednak jako kraj bezpośrednio sąsiadujący z terenem działań wojennych musimy działać zdecydowanie i odpowiedzialnie oraz aktywnie zwalczać wszelkie próby wspierania tej krwawej agresji. (Poseł podkreśla rolę Polski jako członka UE i NATO w kontekście wojny na Ukrainie)
Poseł z klubu KO wyraził poparcie dla nowelizacji ustawy, ale zapytał o wyjaśnienie obaw przedsiębiorców dotyczących braku wykazu państw objętych sankcjami i ryzyka uznaniowości organów celnych.
Niemniej część jej przepisów budzi pewne obawy przedsiębiorców. (Poseł wyraża zaniepokojenie przepisami ustawy)
Czy zgłaszane przez nich w trakcie konsultacji zastrzeżenia i wątpliwości zostały wyjaśnione? (Poseł pyta o wyjaśnienia dotyczące obaw przedsiębiorców)
Zdaniem strony społecznej pozostawia to organom celnym duże pole do uznaniowości i może skutkować przyjęciem przez poszczególne oddziały celne odmiennych stanowisk w tym zakresie. (Poseł przedstawia obawy strony społecznej dotyczące uznaniowości organów celnych)