Poselski projekt uchwały w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie posła Marcina Romanowskiego oraz uchwał Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Marcina Romanowskiego.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sejmowej komisji śledczej.
Poselski projekt uchwały w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie wyrażenia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Michała Piotra Wosia.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt uchwały w sprawie 68.rocznicy Poznańskiego Czerwca 1956.
Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk (ur. 19 września 1956 w Komorowie) – polski ekonomista, nauczyciel akademicki i przedsiębiorca, doktor nauk ekonomicznych; polityk ruchu ludowego i publicysta, w latach 1994–1996 wojewoda radomski, w 1997 prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych w randze ministra, w latach 1999–2001 marszałek województwa mazowieckiego, poseł na Sejm IV, VII i X kadencji, deputowany do Parlamentu Europejskiego VI, VIII i IX kadencji.
87
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł wyraził żal z powodu nieobecności ministra podczas całej dyskusji i zaapelował o zwiększenie budżetu na rolnictwo, wskazując na rolę polskiego komisarza ds. finansowych i proponując wykorzystanie rabatów płatników netto.
Szkoda, że pan minister Siekierski nie poświęcił dodatkowej godziny i nie wysłuchał głosów 45 posłów, którzy zabrali głos. (Krytyka ministra Siekierskiego za brak obecności podczas całej dyskusji)
Najwyższy czas, żeby wszyscy płatnicy netto właśnie poświęcili te swoje rabaty na dofinansowanie europejskiego rolnictwa. (Propozycja rozwiązania problemu finansowania rolnictwa)
Polski komisarz, polski minister rolnictwa powinien się o to starać. To powinno być priorytetem. (Apel do polskiego rządu o podjęcie działań)
Poseł przedstawił stanowisko swojego klubu wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT. Poparł niektóre propozycje, ale wyraził też wątpliwości dotyczące m.in. rozszerzenia obniżonej stawki VAT na nawozy i wycofania się z łączenia kas z terminalami płatniczymi. Zakończył krytyką niskiego wzrostu wpływów z VAT.
Z punktu widzenia rolnictwa obniżenie tej stawki to pewnie zmiana korzystna, tylko jest pytanie: Czy państwo nie uważacie, że w ten sposób ten system się rozszczelnia? (Podważanie skuteczności proponowanych zmian w VAT na nawozy)
Państwo wycofujecie się z tego rozwiązania, a być może potrzebne jest kolejne przedłużenie, żeby mobilizować te podmioty do wprowadzenia tego rozwiązania. (Krytyka wycofania się z łączenia kas fiskalnych z terminalami)
Radzę, żebyście państwo się dokładnie temu przyjrzeli, bo to pokazuje, że to są w sumie drobne rzeczy i nie tutaj są te luki. (Oskarżenie rządu o nieskuteczność w uszczelnianiu systemu VAT)
Poseł wygłosił krótkie oświadczenie, w którym porównał wpływy z VAT w bieżącym i poprzednim roku, uwzględniając przesunięcia środków i tarcze. Z jego obliczeń wynika, że różnica wynosi 3% na korzyść bieżącego roku.
Różnica - 8, to ok. 3%. (Podkreślenie niewielkiej, procentowej różnicy między wpływami z VAT w dwóch porównywanych latach)
Czysta matematyka. (Stwierdzenie mające podkreślić rzetelność i obiektywność przedstawionych obliczeń)
Poseł PiS skrytykował rząd za zgodę na objęcie Polski procedurą nadmiernego deficytu, wskazując na możliwość wyłączenia się z niej ze względu na wysokie wydatki na obronność i pomoc uchodźcom. Zauważył, że plan budżetowo-strukturalny nie realizuje obietnic wyborczych i zawiera ogólnikowe zapisy. Zwrócił uwagę na sprzeczność między elastycznym podejściem Komisji Europejskiej a decyzją rządu.
Rzeczywiście deficyt sektora finansów publicznych przekroczył wtedy 5%, wyniósł dokładnie 5,1%, ale zwrócę uwagę, że dług publiczny w tym czasie, na koniec 2023 r., wniósł 49,6% i był niższy o 2 punkty procentowe niż na koniec 2015 r., kiedy przejmowaliśmy władzę od Platformy Obywatelskiej. (Poseł zestawia dane dotyczące deficytu i długu publicznego z różnych okresów rządów).
Podstawowe pytanie: Dlaczego Polska w takim razie się na to zgodziła? Czyżby dla rządu Donalda Tuska ta procedura z jakichś powodów była wygodna? Wszystko wskazuje na to, że niestety tak właśnie było. (Poseł kwestionuje motywacje rządu w kontekście zgody na procedurę nadmiernego deficytu).
Przypominam, że to było sztandarowe zobowiązanie wyborcze Platformy - podniesienie kwoty wolnej do 60 tys. zł. Teraz okazuje się, że nie tylko nie zostało ono zrealizowane w 100, 200 dni i przez cały rok, ale nie zostanie zrealizowane do końca 2028 r., bo plan budżetowo-strukturalny dotyczy tego okresu. (Poseł krytykuje niezrealizowane obietnice wyborcze Platformy Obywatelskiej).
Sama Komisja mówi o elastyczności stosowania tego paktu, szczególnie właśnie w związku z wydatkami na bezpieczeństwo - Polska jest tutaj liderem wydatków... natomiast rząd Donalda Tuska zdecydował się zgodzić na procedurę nadmiernego deficytu. (Poseł zestawia deklaracje Komisji Europejskiej z decyzją rządu Donalda Tuska).
Poseł PiS skrytykował rząd za zgodę na procedurę nadmiernego deficytu, kwestionując argumenty o przyczynach inflacji i słabych wpływach z VAT-u i CIT-u. Zarzucił rządowi celowe działania i brak skutecznych instrumentów oddziaływania na dochody budżetowe, sugerując przyzwolenie na unikanie płacenia podatków.
I proszę mi nie mówić, że Estonia i Czechy działały z niższego poziomu, bo to nie ma żadnego związku. (w kontekście argumentacji o deficycie)
Proszę państwa, skończcie wreszcie z tą ruską narracją. Przecież tu cały czas w sprawie inflacji, wzrostu gospodarczego obowiązuje w waszych szeregach ruska narracja. (w kontekście krytyki argumentacji o inflacji)
Wiecie państwo, dlaczego mieliśmy podwyższoną inflację? Dlatego że najpierw był COVID i przenieśliśmy do przedsiębiorców ponad 200 mld zł. W oczywisty sposób musiało to dać impuls inflacyjny. Nie wiecie tego? (w kontekście przyczyn inflacji)
Gdzie są pieniądze z podatków? Na to nie ma z państwa strony dobrej odpowiedzi. (w kontekście braku wpływów z VAT i CIT)
To wszystko, co napisał związek zawodowy w swoim wystąpieniu do ministra finansów, wskazuje na to, że to jest prawda, że za tych rządów obowiązuje polityczne przyzwolenie na niepłacenie podatków, w szczególności podatku VAT i podatku CIT. (w kontekście oskarżeń o przyzwolenie na unikanie podatków)