Sprawozdanie z realizacji programu polityki zdrowotnej pn. "Leczenie niepłodności obejmujące procedury medycznie wspomaganej prokreacji, w tym zapłodnienie pozaustrojowe prowadzone w ośrodku medycznie wspomaganej prokreacji, na lata 2024-2028" za rok 2024.
Narodowa Strategia Onkologiczna - Sprawozdanie za rok 2024.
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 105. rocznicy Zaślubin Polski z Morzem w Pucku.
Łączne sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za 2023 rok.
Opinia Komisji Zdrowia w sprawie poselskiego wniosku o wyrażenie wotum nieufności wobec Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Poselski wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Roczne sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2023 rok.
Przedstawiony przez Prezesa Rady Ministrów wniosek w sprawie wyboru członków Rady Ministrów.
Izabela Dorota Leszczyna (ur. 3 września 1962 w Częstochowie) – polska polityk, nauczycielka i samorządowiec, posłanka na Sejm VI, VII, VIII, IX i X kadencji (od 2007), sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (2013–2015), wiceprzewodnicząca Platformy Obywatelskiej (2021–2025), wiceprzewodnicząca Koalicji Obywatelskiej (od 2025), minister zdrowia w trzecim rządzie Donalda Tuska (2023–2025).
30
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Minister zdrowia skrytykowała nieprawidłowości w konkursach organizowanych przez poprzedni rząd PiS w Ministerstwie Zdrowia, informując o interwencji CBA i planach powtórzenia jednego z konkursów. Zapowiedziała również przekazanie 10 mld zł na onkologię w tym roku.
Upominanie się o ten konkurs jest jak upominanie się o konkursy w przypadku Funduszu Sprawiedliwości. (Minister porównuje sytuację konkursów w Ministerstwie Zdrowia do kontrowersji wokół Funduszu Sprawiedliwości)
Okazało się, że mówienie o nieprawidłowościach to eufemizm. (Minister opisuje skalę problemów, jakie zastała w ministerstwie)
W lutym Ministerstwo Zdrowia rozstrzyga konkurs na 5200 mln z Krajowego Planu Odbudowy, który wy blokowaliście 2 lata. (Minister Leszczyna zarzuca posłom opozycji blokowanie środków z KPO)
W sumie do pacjentów onkologicznych w tym roku popłynie 10 mld zł, czego wy nie umieliście zrobić. (Minister Leszczyna podkreśla sukces obecnego rządu w pozyskiwaniu środków na onkologię, krytykując poprzedników)
**Powiem państwu** wstydzilibyście się. Tam siedzą ludzie, naprawdę, młodzież ze szkół. (Minister Leszczyna zwraca się do posłów, apelując o zachowanie w obecności młodzieży)
Minister Zdrowia skrytykowała poprzedni rząd PiS za zaniedbanie uniwersyteckiego szpitala klinicznego na Podkarpaciu, podkreślając jego zły stan, 100-letnie budynki i długi. Zarzuciła PiS-owi puste obietnice, marnotrawstwo publicznych pieniędzy oraz nieprawidłowości w konkursie na szpitale onkologiczne, obiecując szybkie rozstrzygnięcie konkursu i wsparcie dla szpitala.
Jako minister zdrowia, będąc w uniwersyteckim szpitalu klinicznym, właściwie przeraziłam się tym, że po 8 latach rządów Prawa i Sprawiedliwości w Polsce i w regionie podkarpackim szpital kliniczny jest w takim stanie. (Minister Zdrowia wyraża szok i oburzenie stanem szpitala po rządach PiS)
Rozdawali pieniądze, słuchajcie, na lewo i na prawo. Wszyscy pamiętamy: Fundusz Sprawiedliwości, willa+, wybory kopertowe, szpitale tymczasowe, w których nigdy nie było ani pół pacjenta. (Minister Zdrowia wymienia kontrowersyjne wydatki poprzedniego rządu, kontrastując je z brakiem inwestycji w szpital)
Maile, jakie chodziły między wiceministrem politycznym a pracownikami były tego typu: Czy to jest klient standardowy czy może specjalny? (Minister Zdrowia ujawnia rzekome nieprawidłowości w konkursie, sugerując polityczne preferencje)
Jeśli tak się traktuje beneficjentów, że jedni mają lepsze dojścia do Ministerstwa Zdrowia, a inni jak zwyczajni klienci, to ja takich umów nie podpiszę. (Minister Zdrowia deklaruje brak zgody na polityczne preferencje w podpisywaniu umów)
Powtórzę: od 2016 r. obiecujecie Podkarpaciu szpital kliniczny i nie zrobiliście w tym zakresie nic oprócz przekazania szpitala w 100-letnich budynkach z 65-milionowym długiem. (Minister Zdrowia podsumowuje zarzuty wobec PiS, podkreślając ich bezczynność i negatywne dziedzictwo)
Minister Zdrowia zarzuciła poprzedniemu rządowi PiS brak finansowania i doprowadzenie szpitala klinicznego w Rzeszowie do katastrofalnego stanu. Przedstawiła zdjęcia ukazujące łóżka na korytarzach i odpadające kafelki, podkreślając, że 300 mln zł to za mało na jego modernizację, która wymaga 3 mld zł.
Otóż z przykrością stwierdzam, że szpital kliniczny, uniwersytecki w Rzeszowie nie stał się beneficjentem, dlatego że wy nie podpisaliście z tym szpitalem umowy... (Głos z sali Kiedy?) ...bo skręciliście konkurs i pewnie na koniec urzędnicy bali się już podpisywać umowy. Koniec i kropka. (Minister zarzuca poprzednikom manipulację konkursem)
A wiecie, jak wygląda ten szpital? (Wypowiedź poza mikrofonem) (Głos z sali Ale przestańcie.) Może wiecie co? Obraz - ponieważ PiS zawsze zakrzykuje rzeczywistość - wart jest więcej niż tysiąc słów. Zobaczmy, jak wygląda szpital kliniczny, uniwersytecki. (Minister zapowiada pokaz zdjęć, oskarżając PiS o zakrzykiwanie rzeczywistości)
Łóżka na korytarzach, odpadające kafelki. (Oklaski) (Głos z sali Brawo!) (Poseł Piotr Kandyba Skandal po prostu.) (Głos z sali 2 lata rządzicie.) (Głos z sali I pani się tym chwali?) Na salach leży po osiem osób. (Minister opisuje drastyczne zdjęcia szpitala, wywołując reakcje z sali)
Rozumiem, że ich to boli, moi drodzy, natomiast z przykrością stwierdzam tak wygląda szpital uniwersytecki, kliniczny na Podkarpaciu. (Minister komentuje reakcje opozycji na prezentowane zdjęcia)
Natomiast wy przez 8 lat swoich rządów doprowadziliście do tego, że ten szpital wygląda tak, jakby był naprawdę rodem z XIX w. Dziękuję bardzo. (Oklaski) (Poseł Krystyna Skowrońska Kłamcy!) (Minister podsumowuje odpowiedzialność poprzedniego rządu, używając mocnego porównania)
Minister Zdrowia przedstawiła założenia Krajowej Sieci Kardiologicznej, mającej na celu poprawę dostępu do opieki kardiologicznej i zmniejszenie śmiertelności z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Omówiła trzystopniową strukturę sieci, rolę koordynatorów pacjenta oraz finansowanie z KPO. Posłanka podkreśliła również wprowadzenie elektronicznej Karty Opieki Kardiologicznej i skrytykowała poprzedników za zaniedbania w systemie.
Rzeczywiście choroby układu krążenia to największy zabójca. Najwięcej zgonów spowodowanych jest właśnie chorobami sercowo-naczyniowymi. (Minister podkreśla skalę problemu chorób sercowo-naczyniowych)
I zarówno kontynuujemy to, co nasi poprzednicy zrobili - oczywiście jak zawsze trochę popsuli, ale naprawiamy - tworzymy sieć onkologiczną, jak i od podstaw budujemy sieć kardiologiczną. (Minister krytykuje działania poprzedniego rządu, jednocześnie przedstawiając plany obecnego)
Jeśli ktoś z nas w życiu przeszedł jakąś trudną chorobę - pewnie większość z nas przeszła albo nasi bliscy - to wie, że pacjent w całym systemie ochrony zdrowia, szczególnie pacjent chory, pacjent, który boi się o swoje zdrowie, a nawet o życie, po prostu czuje się zagubiony. (Minister opisuje trudną sytuację pacjenta w systemie opieki zdrowotnej)
Wy w ogóle nie zawarliście w ustawie karty e-DiLO, panie pośle, więc niechże pan przeczyta sobie ustawę. (Minister odpowiada na przerwanie z sali, zarzucając poprzednikom zaniedbania legislacyjne)
Będzie lepiej. (Głos z sali komentuje wypowiedź Minister, wyrażając nadzieję)
Minister zdrowia przedstawiła nową koncepcję koordynowanej opieki kardiologicznej z elektroniczną kartą e-KOK, mającą skrócić czas oczekiwania na leczenie i usprawnić ścieżkę pacjenta. Podkreśliła wprowadzenie wskaźników jakości, które będą nagradzać placówki z lepszymi wynikami i sankcjonować te nieskuteczne, co w połączeniu z inwestycjami w sprzęt i kapitał ludzki ma poprawić efekty leczenia.
Wiemy, że dzięki koordynacji tej opieki na różnych poziomach pacjenci nie będą, używając kolokwializmu, trochę przerzucani od lekarza do lekarza, tylko płynnie przejdą ścieżkę opieki kardiologicznej. (Minister wyjaśnia główną korzyść z e-KOK)
Podmioty lecznicze, które będą miały lepsze wyniki, wyższą efektywność, wyższe wskaźniki wyleczalności i przeżywalności pacjentów, będą mogły dostać bonus w postaci wyższej wyceny. (Minister opisuje system motywacyjny dla szpitali)
Natomiast w przypadku tych, które nie będą sobie radziły, na początku oczywiście nastąpi obniżenie tej wyceny, a później może się okazać, że nie mogą być w sieci, bo ich jakość nie jest taka, jakiej oczekujemy. (Minister przedstawia konsekwencje dla placówek o niskiej jakości)
mamy świetnych kardiologów, mamy sprzęt. (Minister wyraża optymizm co do zasobów polskiej kardiologii)
Stary sprzęt będziemy wymieniać dzięki Krajowemu Planowi Odbudowy, więc myślę, że te wszystkie rzeczy razem, tzn. kapitał ludzki i kapitał finansowy, który inwestujemy teraz w polskie szpitale, w sumie przyniosą jak najlepsze efekty dla naszych pacjentów. (Minister podsumowuje planowane inwestycje i ich oczekiwane rezultaty)