Informacja za 2024 rok na temat działalności Policji, Biura Nadzoru Wewnętrznego, Służby Ochrony Państwa.
Informacja za 2023 rok na temat działalności Policji, Biura Nadzoru Wewnętrznego, Służby Ochrony Państwa.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe oraz ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe.
Poselski wniosek w sprawie wyboru pana Donalda Franciszka Tuska na Prezesa Rady Ministrów.
Brak druków
W 1985 w związku ze współpracą z „Solidarnością” był inwigilowany przez służby specjalne PRL. W 1990 ukończył studia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, a w 1997 na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1990–1998 pracował jako kierownik Urzędu Rejonowego w Mińsku Mazowieckim. Od 1998 do 2005 pełnił funkcję radnego i starosty powiatu mińskiego. Działał w Porozumieniu Polskich Chrześcijańskich Demokratów. W 2001 kandydował do Sejmu z listy AWSP. W 2005 z listy Platformy Obywatelskiej został wybrany posłem V kadencji w okręgu siedleckim. W wyborach parlamentarnych w 2007 po raz drugi uzyskał mandat poselski, otrzymując 33 207 głosów (drugi wynik w okręgu po Elżbiecie Jakubiak z PiS). 4 sierpnia 2011 został sekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. W wy…
60
4
0
Brak członkostwa w komisjach
Sekretarz Stanu odniósł się do zarzutów o czystki w Policji, porównując liczbę odwołań komendantów powiatowych za rządów PiS (122) i obecnego rządu (62). Wyjaśnił, że decyzje kadrowe podejmują komendanci, a on sam dowiedział się o odwołaniu komendanta w Iławie z mediów. Podkreślił, że decyzje te opierają się na przesłankach zawodowych, a komendant z Iławy sam zrezygnował po propozycji innego stanowiska. Sekretarz Stanu pochwalił się wzrostem liczby chętnych do służby w Policji, podkreślając poprawę warunków i wzrost uposażeń. Zaznaczył, że w 2024 r. przyjęto więcej policjantów niż odeszło, a w ciągu najbliższych 3 lat liczebność Policji przekroczy 100 tys.
Pan śmie mówić o czystkach?
Te czasy się skończyły. Musicie przyjąć to do wiadomości.
Pół garnizonu nie będzie już strzegło warszawskiego domu prezesa.
W ciągu najbliższych 3 lat odbudujemy liczebność Policji - będzie wynosiła ponad 100 tys. i będzie najwyższa w historii polskiej Policji.
Sekretarz stanu poinformował o braku oficjalnego stanowiska rządu w sprawie projektu ustawy o broni, podkreślając gotowość do współpracy i konieczność uwzględnienia prawa europejskiego. Zaznaczył, że rząd wspiera zwiększanie zdolności do posługiwania się bronią i że walka z nielegalną bronią jest priorytetem dla Policji.
Samo funkcjonowanie organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, takich jak Polski Związek Łowiecki, zwiększa odporność naszego państwa na zagrożenia, w tym na zagrożenie militarne. (Mówiąc o roli organizacji pozarządowych w kontekście obronności państwa)
To nie przeszkadza innym działaniom państwa w zakresie regulacji dotyczących tego, jak powinny wyglądać system koncesjonowania, posiadania broni i wymogi w tym zakresie. (Podkreślając, że walka z nielegalną bronią nie wyklucza regulacji legalnego posiadania broni)
Wykrywanie nielegalnej broni, a w szczególności w sytuacji, kiedy na świecie, tuż przy naszej granicy toczy się wojna, jest dla państwa, dla funkcjonariuszy, dla Policji wielkim wyzwaniem. (Mówiąc o wyzwaniach związanych z nielegalną bronią w kontekście wojny za granicą)
Sekretarz Stanu podziękował za poparcie dla uszczelnienia systemu sankcji wobec Rosji i Białorusi, przedstawiając projekt ustawy aktualizującej przepisy krajowe i wzmacniającej narzędzia kontroli. Podkreślił skuteczność sankcji, szczególnie w sektorze energetycznym, oraz działania na rzecz wsparcia Ukrainy i osłabienia gospodarki rosyjskiej. Zapewnił o kontroli sądowej decyzji o wpisach na listę sankcyjną.
Głosy przeciwników systemu sankcyjnego, które tutaj padały, są pokrętne i to jest taka próba podważenia całego systemu sankcyjnego, który ma służyć temu, by poprzez działalność gospodarczą na terenie państw Unii Europejskiej nie wspierać wysiłku wojennego Rosji i nie wspierać totalitarnego reżimu na Białorusi. (Mówiąc o krytyce systemu sankcyjnego)
Rosja przez wiele lat poprzez kręcenie kurkiem szantażowała państwa europejskie, państwa Unii Europejskiej, ale nie tylko. W tej chwili Rosja sama siebie postawiła w niezwykle trudnej sytuacji, bo może sobie kręcić kurkiem, jak chce, a nie wpływa to w żaden sposób na bezpieczeństwo państw Unii Europejskiej, Europy, bo się po prostu uniezależniliśmy. (Mówiąc o sukcesie sankcji)
A może rzeczywiście ta wojna już by nie trwała, gdyby nie ten system sankcyjny, i Ukraina już by się nie broniła, gdyby nie było tego mechanizmu sankcyjnego, tego wsparcia od państw unijnych w postaci wzmacniania wysiłku obronnego Ukrainy, w postaci przekazywania im sprzętu i uzbrojenia, w zakresie wspierania ich gospodarki, jak również w zakresie osłabiania gospodarki rosyjskiej? (Retoryczne pytanie o skuteczność sankcji)
A więc działamy dwutorowo prokuratura i Krajowa Administracja Skarbowa w zakresie obchodzenia sankcji, a my wchodzimy bezpośrednio, umieszczamy te firmy na krajowej liście sankcyjnej, mrożąc ich aktywa, uniemożliwiający ich działanie w ogóle. (Podsumowanie działań rządu)
Sekretarz Stanu odparł zarzuty dotyczące sytuacji w Policji, podkreślając wzrost nakładów na formację o 41% w porównaniu z 2023 r. Wskazał na podwyżki uposażeń dla funkcjonariuszy, zakup większej liczby pojazdów niż planowano oraz zwiększone wydatki na uzbrojenie i wyposażenie. Zapowiedział również prace nad nowymi rozwiązaniami w zakresie świadczeń mieszkaniowych dla policjantów, wzorowanymi na rozwiązaniach dla Wojska Polskiego.
Nakłady na Policję w 2025 r. w stosunku do 2023 r. wzrosną o 41%. To jest wzrost nienotowany nigdy wcześniej.
Zamiast planowanego 1 tys. samochodów zakupiliśmy w tamtym roku 2 tys. samochodów dla Policji.
Pan chce ujawniać dane dotyczące zakupów dla tych formacji, które wykonują zadania w sposób niejawny? Pan naprawdę w ten sposób myśli?
Pomagajcie trochę, cieszcie się trochę z tego, że Policja jest silniejsza.
Sekretarz Stanu przedstawił kalendarium działań dotyczących spółki Cryogas, w którym CBA wnioskowało o zamrożenie aktywów i ustanowienie zarządu tymczasowego. Minister Kamiński zamroził jedynie konto, a minister Buda nie rozszerzył sankcji, co umożliwiło spółce przekształcenia własnościowe. W grudniu, z powodu braku podstaw, spółka została wykreślona z listy sankcyjnej. Sekretarz Stanu zakwestionował decyzję ministrów Kamińskiego i Budy o niezastosowaniu pełnych sankcji, sugerując celowe działanie na szkodę Skarbu Państwa, i wskazał na wypowiedź wiceministra Wąsika, który również postulował ustanowienie zarządu tymczasowego.
Dlatego podstawą umieszczenia tej spółki i zastosowania w tym niewielkim zakresie środków ograniczających były dwa rejestry: Krajowy Rejestr Sądowy i Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych prowadzony przez ministra finansów.
Proszę państwa, zarząd tymczasowy, jak powiadam, oznaczałby, że ta spółka nie mogłaby się przekształcić, po prostu nie mogłaby, bo byłyby ustanowione nowe władze tej spółki, właśnie zarząd tymczasowy.
A zatem dzisiaj jest zasadnicze pytanie: Dlaczego minister Kamiński nie zrealizował wniosku CBA? Dlaczego nie zamroził całych aktywów spółki? Dlaczego nie ustanowił tam zarządu tymczasowego?