Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 200. rocznicy urodzin Karola Miarki (starszego), wybitnego działacza społecznego Ziemi Śląskiej, urodzonego w dniu 22 października 1825 roku w Pielgrzymowicach.
Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 100. rocznicy urodzin profesora Wiktora Zina.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024.
Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych w sprawie wniosku oskarżyciela prywatnego Macieja Lisowskiego reprezentowanego przez radcę prawnego Tomasza A. Kuśmierka z dnia 23 kwietnia 2024 r., uzupełnionego w dniu 14 czerwca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągniecie do odpowiedzialności karnej posła Marka Sowy.
Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych w sprawie wniosku oskarżyciela prywatnego Macieja Lisowskiego reprezentowanego przez radcę prawnego Tomasza A. Kuśmierka z dnia 27 czerwca 2024 r. o wyrażenie zgody na pociągniecie do odpowiedzialności karnej posła Marka Sowy.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań, a także występowania nadużyć, zaniedbań i zaniechań w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 12 listopada 2019 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Ukończył Liceum Zawodowe w Oświęcimiu, w 1996 studia licencjackie z zarządzania w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, a w 2002 studia magisterskie w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Na początku lat 90. pracował przez półtora roku w branży handlowej w Finlandii, następnie prowadził działalność gospodarczą w Polsce. W latach 1994–1998 był sołtysem wsi Bobrek w województwie bielskim. Następnie został przewodniczącym rady sołeckiej w tej samej miejscowości, należącej już do województwa małopolskiego, funkcję tę pełnił do 2003. Jednocześnie w latach 1994–2002 był radnym w Chełmku, gdzie latach 1994–1998 wchodził w skład zarządu miasta. Od 1999 pracował w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, zajmował się m.in. przygotowaniem i realizacją Oświęcimski…
61
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł Sprawozdawca przedstawił stanowisko Komisji Śledczej ds. afery wizowej, oskarżając rząd PiS o stworzenie korupcjogennego systemu i utratę kontroli nad procesem wizowym, co doprowadziło do niekontrolowanego napływu migrantów i pogorszyło bezpieczeństwo oraz wizerunek Polski. Wskazano na nielegalne naciski na konsulów, nadużycia w programach takich jak „Poland. Business Harbour” i skierowano zawiadomienia do prokuratury przeciwko 11 osobom, w tym Zbigniewowi Rauowi.
W Ministerstwie Spraw Zagranicznych funkcjonował korupcjogenny system umożliwiający załatwianie wiz z pominięciem obowiązujących procedur. (Opis kluczowego ustalenia komisji)
To niewielkie przestępcze przedsięwzięcie okazało się być systemowym demontażem polskiego systemu migracyjnego - od unieważnienia strategii migracyjnej, przez zmiany prawa umożliwiające sprowadzenie setek tysięcy migrantów, aż po bezprawne programy specjalne i szybkie ścieżki, które otwarły wrota do strefy Schengen niemal dla każdego. (Kontrastowanie wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego z ustaleniami komisji)
Zmiany legislacyjne miały doprowadzić do powstania fabryki wiz. (Użycie metafory 'fabryka wiz' do opisania zmian)
Listy Wawrzyka i afera Kobosa to jedynie wierzchołek góry lodowej. (Sugestia dużej skali problemu)
Muszę też powiedzieć, że jesteście panowie jedyną grupą członków komisji, która nie odwiedziła choćby raz przez rok kancelarii tajnej ani nie zapoznała się z dokumentami objętymi klauzulą: tajne. (Silne oskarżenie wobec posłów opozycji w komisji)
Poseł Koalicji Obywatelskiej przedstawił ustalenia komisji śledczej ds. afery wizowej, oskarżając poprzedni rząd PiS o celowe zaniechania i ułatwianie korupcji. Podkreślił opór konsulów, brak reakcji CBA i świadomość władz o nieprawidłowościach. Krytykował brak strategii migracyjnej i nadużycia w programach legalizacji pobytu, kontrastując działania PiS z planami obecnego rządu.
Nie potrzeba pełnych sal, by udowodnić wasze kłamstwa w całej aferze wizowej. (poseł stwierdza brak konieczności wysokiej frekwencji na sali do udowodnienia zarzutów)
To nie konsulowie łamali prawo, tylko wasi ludzie. (poseł broni konsulów i oskarża urzędników MSZ)
Wszystkie 607 wniosków to były wnioski ze złamaniem prawa. (poseł podaje konkretną liczbę wniosków niezgodnych z prawem)
On po prostu pracował tu albo w Unii Europejskiej. To są fakty, które są precyzyjnie udokumentowane w całym tym raporcie. (poseł opisuje proceder wykorzystywania wiz studenckich do pracy)
Nikt nie może mieć żadnych wątpliwości, że to trzeba traktować jako wspólne działanie. Z jednej strony to było właśnie wynajęcie tych nieruchomości pod fabrykę wiz w Łodzi, a z drugiej strony było procedowanie nad rozporządzeniami. Chcieliście państwo mieć swoją fabrykę wiz pod bezpośrednim nadzorem ministra spraw zagranicznych. (poseł określa planowane centrum decyzyjne mianem 'fabryki wiz')
Co więcej, znamy przypadki, gdy firmy rosyjskie przenosiły swoją działalność na Białoruś, legalizowały ją i stawały się nagle firmami białoruskimi po to, żeby przyjechać do Polski i tutaj prowadzić działalność. (poseł opisuje mechanizm omijania przepisów przez rosyjskie firmy)
Jaka była reakcja Raua? Wysłanie kontroli, nagonka. Tym się zasadniczo różnimy. Jeden przerwał proceder korupcyjny, drugi rozwijał go twórczo i tolerował. (poseł porównuje reakcję ministra Sikorskiego i ministra Raua na nieprawidłowości)
Poseł Koalicji Obywatelskiej skrytykował poselski projekt zmiany przepisów o podatkach lokalnych, zarzucając wnioskodawcom demagogię i proponowanie rozwiązań niekonstytucyjnych oraz absurdalnych, które naruszają lokalne władztwo rad gmin. Argumentował, że jedynym właściwym źródłem prawa lokalnego są uchwały gmin, a informacje o stawkach są już dostępne. W imieniu klubu KO złożył wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.
...w moim głębokim przekonaniu to, o czym była mowa, zwłaszcza to, co mówił poseł wnioskodawca, nie znajduje potwierdzenia w faktach. Tutaj odniosę się do dwóch artykułów, które są zmieniane, żebyśmy mogli też prowadzić debatę na argumenty, a nie tylko uprawiać jakąś demagogię. (poseł krytykuje argumentację wnioskodawców)
Wyłącznym źródłem prawa w zakresie wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie danej gminy jest akt prawa miejscowego. Tym aktem prawa miejscowego jest uchwała rady gminy. Nie może to być zabrane, bo gdyby do tego doszło, byłoby to po prostu działanie niekonstytucyjne. (poseł wskazuje na niekonstytucyjność proponowanych zmian)
Nie wmówicie mi, że podatnicy z terenu gminy będą szukali czy to indywidualnej interpretacji, czy informacji o wysokości składek na stronach Ministerstwa Finansów... (Głos z sali Pod Warszawę...) ...z pełnym szacunkiem, bo znajdą je po prostu w uchwale, w oświadczeniu, w gminie, na terenie której działają. (poseł argumentuje przeciwko praktyczności proponowanych zmian, z przerwaniem)
Z takiego punktu widzenia w mojej ocenie to oczekiwanie jest dosyć absurdalne. (poseł podsumowuje swoją ocenę jednej z propozycji)
chciałbym złożyć w imieniu klubu poselskiego Koalicja Obywatelska wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. (poseł składa wniosek proceduralny)
Poseł zadeklarował poparcie dla regulacji dotyczących pracy cudzoziemców, zapowiedział dodatkową analizę w Senacie i odrzucenie poprawek opozycji z powodu ich wad legislacyjnych.
W naszej ocenie regulacje są prawidłowe, ale żeby nie było żadnych wątpliwości, zwiększymy jeszcze w Senacie, przeglądniemy te zapisy tak, żeby ta kwestia była jednoznaczna, również miała odzwierciedlenie w tej ustawie. (Poseł argumentuje za dalszą analizą ustawy w Senacie)
Natomiast waszych czterech poprawek nie możemy przyjąć, bo są po prostu sprzeczne wewnętrznie, źle napisane pod względem legislacyjnym. (Poseł uzasadnia odrzucenie poprawek opozycji)
**Poseł Krzysztof Mulawa** Nieprawda, panie pośle. Wiecie, że to jest dobra poprawka. (Reakcja na odrzucenie poprawek)
**Poseł Konrad Berkowicz** Kłamstwo. (Oskarżenie w stronę posła)
Poseł wygłosił oskarżenia wobec poprzedniego rządu PiS, zarzucając im stworzenie układu korupcyjnego w departamencie konsularnym, dotyczącego wydawania wiz. Mówca twierdził, że firmy powiązane z rządem pobierały wysokie opłaty za wizy, a program Poland.Business Harbour nazwał przekrętem, wskazując na dużą liczbę wydanych wiz.
Za rządów PiS-u stworzyliście układ doskonały. On się na trzech filarach opierał: na znajomości i wsparciu.
Pracownicy departamentu konsularnego byli zmuszani do lobbowania na rzecz konkretnych firm.
A te firmy pobierały 4,8 tys. euro od jednej wizy.
Poland.Business Harbour, oczko w głowie Mateusza Morawieckiego, to już był istny przekręt.