Poselski projekt uchwały w sprawie wsparcia protestów obywatelskich w Gruzji oraz potępienia stosowania przemocy wobec ich uczestników.
Poselski wniosek w sprawie odwołania członka Rady Mediów Narodowych - Pana Krzysztofa Czabańskiego.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe oraz ustawy o zmianie ustawy - Prawo pocztowe.
Kandydat na stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych - Pan Mirosław Wróblewski.
Poselski wniosek w sprawie wyboru pana Donalda Franciszka Tuska na Prezesa Rady Ministrów.
Brak druków
Ukończył studia z zakresu administracji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracował jako przedstawiciel techniczno-handlowy polskiego oddziału francuskiego przedsiębiorstwa. W wyborach samorządowych w 2006 z ramienia Platformy Obywatelskiej bezskutecznie ubiegał się o mandat radnego Grudziądza. W 2007 objął stanowisko sekretarza miasta w Grudziądzu. W tym samym roku bez powodzenia kandydował do Sejmu. W 2010 został wybrany do sejmiku kujawsko-pomorskiego IV kadencji. W wyborach parlamentarnych w 2011 uzyskał mandat poselski jako kandydat z listy PO, otrzymując 7510 głosów w okręgu toruńskim. W 2013 został przewodniczącym miejskich struktur Platformy Obywatelskiej w Grudziądzu. W 2015 został ponownie wybrany do Sejmu z wynikiem 10 399 głosów. W wyborach w 2019 z powodzeniem ubi…
22
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Sekretarz Stanu przedstawił rządowy projekt nowelizacji ustawy o repatriacji, podkreślając zwiększenie finansowania o 35 mln zł rocznie, usprawnienie procedur oraz uszczelnienie systemu w celu zapewnienia bezpieczeństwa i powrotu potomków zesłańców. Wyraził nadzieję na szybkie przegłosowanie ustawy, która jest częścią szerszej strategii migracyjnej.
Po 2017 r. podjęliśmy próbę nowelizacji tejże ustawy w jakże ważnym, kluczowym aspekcie w kontekście zwiększenia finansowania o kwotę 35 mln zł rocznie na lata 2025-2026. (podkreślenie znaczenia zwiększenia finansowania na repatriację)
Chodzi o to, by odzyskać kontrolę oraz zapewnić bezpieczeństwo w ramach kompleksowej i odpowiedzialnej strategii migracyjnej na lata 2025-2030. (wskazanie na szerszy kontekst bezpieczeństwa i strategii migracyjnej)
Dlatego też nie możemy akceptować takiej formuły przede wszystkim w kontekście sytuacji geopolitycznej, ze względu na bezpieczeństwo wewnętrzne. (zdecydowane stanowisko wobec konieczności uszczelnienia systemu repatriacji)
Załóżmy, że to jest ten pierwszy krok, który spowoduje powrót ze zsyłki nie tyle bezpośrednio rodzin, które zostały zesłane, ale ich potomków do ojczyzny, do domu. (emocjonalne podsumowanie celu ustawy o repatriacji)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawił stanowisko rządu wobec projektu ustawy o funduszu sołeckim, podkreślając autonomię gmin i wsparcie finansowe dla samorządów. Zapowiedział dalsze prace nad wzmocnieniem jednostek pomocniczych i rad młodzieżowych, rekomendując kontynuację prac parlamentarnych nad projektem.
W końcu tak, podjęliśmy realne działania, ponieważ już w samym 2025 r. zgodnie z ustawą z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego do tychże samorządów trafiło 25 mld zł. (mówca podkreśla osiągnięcia rządu w finansowaniu samorządów)
Do wszystkich samorządów, nie tylko wskazanych przez państwa politykę, którą realizowaliście w ten sposób, że jeździliście do tych samorządów, w przypadku których uznaliście to za stosowne, i tam w ramach Polskiego Ładu realizowaliście, pamiętacie państwo, tzw. czeki. (Poseł Alicja Łuczak Czeki.) (Poseł Bożena Lisowska Tekturowe.) (mówca krytykuje poprzednią politykę, przerywany przez posłów)
Tutaj są jasno przyjęte kryteria, komu się pieniądze należą według jasnych algorytmów. Każda władza wykonawcza, każdy wójt, burmistrz, prezydent na podstawie odpowiednich algorytmów jest w stanie wyliczyć sobie konkretną kwotę, która będzie dotyczyła wsparcia. (Oklaski) (mówca podkreśla transparentność obecnego systemu finansowania)
Chcemy, żeby jednostki pomocnicze faktycznie rosły w siłę i miały pełne zabezpieczenie i normy prawne, które odpowiadają aktualnym czasom i zapotrzebowaniom. (mówca wyraża cel rządu dotyczący jednostek pomocniczych)
Sekretarz Stanu przedstawił stanowisko rządu dotyczące małej nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, której celem jest usprawnienie pracy Komisji Wspólnej poprzez utworzenie sekretariatu dla strony mniejszościowej przy Kancelarii Sejmu. Podkreślił, że ustawa dotyczy obywateli polskich i zapowiedział prace nad dużą nowelizacją, która kompleksowo przeglądnie 20-letnie przepisy, w tym kwestie finansowania, które już wzrosło. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w pełni rekomenduje kontynuację prac nad projektem.
Z taką troską państwo z Prawa i Sprawiedliwości odnosiliście się do finansowania mniejszości, podczas gdy przez wiele lat finansowanie było na takim samym poziomie i wynosiło 18 mln zł. Od 2023 r. poziom ten na trwałe został podniesiony o kolejne 3 mln zł i mam nadzieję, że ten progres, ten postęp w zakresie finansowania koniecznych działań zostanie zachowany (Sekretarz Stanu odpowiada na krytykę dotyczącą finansowania mniejszości, wskazując na wzrost środków za obecnego rządu).
My nie mówimy tutaj o Ukraińcach, nie mówimy o Białorusinach czy Rosjanach. Mówimy o obywatelach polskich, którzy stanowią element mniejszości narodowych i etnicznych. (Sekretarz Stanu koryguje błędne rozumienie zakresu ustawy, podkreślając, że dotyczy ona obywateli Polski).
Nie róbmy ze wszystkiego polityki. (Sekretarz Stanu apeluje o merytoryczne podejście do tematu, zamiast upolityczniania dyskusji).
To jest drobna, ale jakże ważna ustawa, która poprawi jakość debaty publicznej, jakość funkcjonowania Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. (Sekretarz Stanu podkreśla znaczenie pozornie niewielkiej nowelizacji dla usprawnienia dialogu i pracy Komisji).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji bronił projektu ustawy o zmianie Kodeksu wyborczego, dotyczącego głosowania korespondencyjnego. Podkreślił jego historyczne zastosowanie bez negatywnych konsekwencji, konstytucyjne podstawy oraz bezpieczeństwo. Zapewnił, że projekt wzmocni proces wyborczy i odparł zarzuty o zagrożenie dla demokracji, cytując Jarosława Kaczyńskiego na temat trudności w fałszowaniu wyborów korespondencyjnych.
Wybory korespondencyjne są trudniejsze do sfałszowania niż system, który jest stosowany zwykle w lokalach wyborczych, gdzie może być bardzo różnie. (mówca cytuje Jarosława Kaczyńskiego, aby przekonać opozycję)
Jeżeli prezes Kaczyński mówi, że wybory są trudniejsze do sfałszowania, uwierzcie mu, bo tak naprawdę jest. (mówca kończy wypowiedź mocnym apelem, odwołując się do autorytetu lidera opozycji)
Nie ma nic cenniejszego niż możliwość oddawania głosu. (mówca podkreśla fundamentalne prawo obywatelskie)
Demokracja... Był też zarzut, pojawiła się wątpliwość, czy demokracja wytrzyma ten projekt. Oczywiście, że wytrzyma, ponieważ ma swoje oparcie w konstytucji, powszechności, tajności głosowania. (mówca odpiera zarzuty o zagrożenie dla demokracji)
Nie lękajcie się, wybory korespondencyjne, które są alternatywą, uzupełnieniem wyborów powszechnych, mogły być stosowane, jeżeli chodzi o osoby, które z różnych względów nie mogą udać się do lokali wyborczych, i to zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. (mówca uspokaja obawy dotyczące głosowania korespondencyjnego)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wyjaśnił, że Polska popiera cel unijnego rozporządzenia dotyczącego zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci, jednocześnie konsekwentnie sprzeciwiając się propozycjom naruszającym prywatność korespondencji w sieci. Podkreślił potrzebę znalezienia równowagi między bezpieczeństwem dzieci a prawem do prywatności, wskazując Ministerstwo Cyfryzacji jako wiodący resort w tych negocjacjach.
Rozumiem, że ˝Chat Control˝, inwigilacja to jest coś, na fali czego to rozporządzenie zyskuje zupełnie inny posłuch i inne zainteresowanie opinii publicznej niż faktycznie treść i meritum tego rozporządzenia, które skupia się na seksualnym wykorzystywaniu dzieci, o czym jednoznacznie w projekcie i w uzasadnieniu jest mowa (Mówca wyjaśnia, jak publiczna percepcja 'Chat Control' zniekształca prawdziwy cel rozporządzenia).
Polska konsekwentnie podczas prac na forum, podczas prac na debatach eksperckich, jasno i ewidentnie sprzeciwia się propozycjom, które mogą ingerować w prawo do prywatności korespondencji w sieci (Mówca stanowczo deklaruje sprzeciw Polski wobec naruszania prywatności online).
Tutaj, na tej sali, nie powinno być najmniejszych dyskusji, że seksualne wykorzystywanie dzieci za pomocą Internetu oraz w sieci jest bardzo poważnym przestępstwem (Mówca podkreśla bezdyskusyjny charakter problemu wykorzystywania dzieci w sieci).
Każdy rozsądny i odpowiedzialny Polak powinien się temu sprzeciwić (Mówca apeluje do poczucia odpowiedzialności obywatelskiej w kwestii ochrony dzieci).
Bardzo ważną kwestią jest również to, że państwo jako wnioskodawcy zadajecie pytanie niewłaściwemu resortowi, ponieważ instytucją wiodącą w tym obszarze jest Ministerstwo Cyfryzacji, które odpowiada akurat za ten aspekt negocjacji, prowadzi dyskusje eksperckie i przygotowuje rozwiązania prawne (Mówca zwraca uwagę na błędne skierowanie pytania do jego resortu).