Kandydat na stanowisko Zastępcy Przewodniczącego Trybunału Stanu - Pan Jacek Dubois.
Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pani Sabina Grabowska.
Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pan Adam Koczyk.
Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pan Marek Mikołajczyk.
Poselski projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
41
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł KO skrytykował rząd PiS za stosowanie mechanizmów wyprowadzających pieniądze z budżetu w latach 2015-2023, takich jak fundusze celowe, Polski Fundusz Rozwoju, rezygnacja z jednorocznego budżetu, obligacje zamiast dotacji i brak monitoringu, co miało negatywnie wpłynąć na finanse publiczne.
Rząd PiS często przekraczał limity budżetowe i tworzył nowe jednostki poza przekraczalnym limitem wydatków, co prowadziło do nadmiernego deficytu i wzrostu długu publicznego.
Rząd PiS nie wprowadzał wystarczających mechanizmów monitorowania i oceny realizacji planu budżetowego, co prowadziło do nieprzejrzystości i nieefektywności wydatków.
**Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk** Przecież to samo robicie teraz.
Poseł z KO poparł projekt ustawy o zmianie w prawie o obszarach morskich, argumentując to ułatwieniami dla administracji morskiej, poprawą bezpieczeństwa i ochroną środowiska oraz koniecznością transpozycji dyrektyw unijnych. Zaproponował dwie poprawki: zmianę tytułu ustawy i wydłużenie terminu wykorzystania środków na inwestycje portowe do 2031 roku. Zaapelował o poparcie projektu i poprawek.
Chodzi o kwestie związane z zarządzaniem i postępowaniem z materiałami niebezpiecznymi, które zalegają na polskich obszarach morskich. (Wyjaśnienie celu ustawy)
Ważne jest też to, żeby pamiętać, że te przepisy, ta nowelizacja jest też transpozycją dyrektyw unijnych i wprowadzenie zmian ma na celu właśnie dostosowanie się do dyrektyw Unii Europejskiej, co pozwoli na większą zgodność z przepisami unijnymi i poprawę jakości wody w kąpieliskach oraz oczyszczalniach ścieków komunalnych. (Uzasadnienie konieczności zmian w prawie)
Dlatego też chcielibyśmy wprowadzić zmianę w art. 1a, zgodnie z którą właśnie zwrot środków zamiast w 2027 r. nastąpiłby 31 grudnia 2031 r. (Wyjaśnienie jednej z poprawek do ustawy)
Poseł KO poparł ustawę jako inwestycję w bezpieczeństwo i przyszłość, pytając ministra o strategie rozwoju portów i planowane inwestycje w gospodarce morskiej.
Panie ministrze, jakby pan mógł nam opowiedzieć o strategiach i pomysłach ministerstwa na zarządzanie naszymi portami i ich rozwój w kontekście bardzo ambitnych planów, które zostały zaprezentowane nie tak dawno przez pana premiera? (Poseł zwraca się z prośbą do ministra o przedstawienie planów i strategii dotyczących rozwoju portów.)
Rozwój gospodarczy, który się z tym wiąże, jest nieunikniony, ale warto by było wiedzieć, co rząd planuje, żeby te inwestycje przebiegały błyskawicznie i w tempie, które będzie zadowalające dla nas wszystkich. (Poseł podkreśla konieczność szybkiego tempa inwestycji w kontekście rozwoju gospodarczego.)
Poseł sprawozdawca przedstawił krótko przebieg prac Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nad projektem ustawy. Poinformował, że komisja zaakceptowała zgłoszone poprawki redakcyjne Biura Legislacyjnego i wnioskuje o przyjęcie proponowanych zmian w ustawie.
Nikt nie zgłaszał wątpliwości co do zgłoszonych propozycji.
Poseł wygłosił oświadczenie dotyczące projektu ustawy o zmianie finansowania służb hydrologiczno-meteorologicznych, geologicznych i bezpieczeństwa budowli piętrzących. NIK wykazała nieprawidłowości w obecnym modelu finansowania opartym na dotacjach celowych. Projekt ustawy ma umożliwić finansowanie bieżącej działalności tych służb za pomocą dotacji przedmiotowych, co zapewni stabilność i bezpieczeństwo. Poseł zadeklarował, że jego klub będzie głosował za przyjęciem projektu.
NIK wykazała czy wskazała na nieprawidłowości w zakresie finansowania bieżącej działalności państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej oraz innych służb, takich jak Państwowa Służba Geologiczna i służba do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.
Obecny model finansowania, oparty wyłącznie na dotacjach celowych, okazał się niewystarczający, dlatego kluczowym elementem tego projektu jest umożliwienie finansowania bieżących działań tych służb za pomocą dotacji przedmiotowych.
Bez zapewnienia stabilnego finansowania działalności bieżącej realizacja tych działań byłaby poważnie zagrożona, co mogłoby wpłynąć na bezpieczeństwo obywateli oraz ochronę zasobów naturalnych.