Poselski projekt uchwały w sprawie zatrzymania niebezpiecznych dla Rzeczypospolitej Polskiej zmian Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Poselski projekt uchwały w sprawie obrony polskich rolników.
Poselski wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcina Kierwińskiego.
Poselski projekt uchwały w sprawie trudnej sytuacji w rolnictwie i spełnienia postulatów strajkujących rolników.
Kandydat na stanowisko Wicemarszałka Sejmu RP - poseł Elżbieta Witek.
Syn Jana i Czesławy. W 1986 ukończył studia w zakresie filologii polskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Pracował jako nauczyciel: w 1986 w Zespole Szkół nr 2 w Suwałkach, w latach 1986–1987 w Zespole Szkół Samochodowych w Gdańsku, w latach 1987–1990 w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku, w latach 1995–1998 w Kolegium Nauczycielskim i Zespole Szkół nr 1 w Suwałkach. W latach 1998–2001 i 2002 był dyrektorem Kolegium Nauczycielskiego w Suwałkach. W latach 1990–1995 pełnił funkcję kuratora oświaty w Suwałkach, zaś w 2001 podlaskiego kuratora oświaty w Białymstoku. W latach 1981–1986 należał do Niezależnego Zrzeszenia Studentów. W latach 1986–2005 był członkiem NSZZ „Solidarność”, od 1989 do 1990 kierował biurem ds. szkolenia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” w Gdańsku…
34
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł skrytykował rządowe projekty ustaw dotyczące cudzoziemców za fragmentaryczne i niesystemowe podejście do polityki migracyjnej. Zarzucił rządowi brak spójnej strategii, która uwzględniałaby współczesne zagrożenia i gwarantowała bezpieczeństwo Polski. Poseł wyraził obawy dotyczące implementacji unijnych przepisów o 'niebieskiej karcie', wskazując na potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa i brak analizy potrzeb polskiego rynku pracy.
Tzw. strategia migracyjna rządu Donalda Tuska ma charakter bardzo ogólny, a nawet ogólnikowy, mało konkretny.
Działając naiwnie, nie możemy pozwolić na to, żeby posiadacz 'Niebieskiej karty', która jest przecież wydawana przez różne kraje Unii Europejskiej, okazał się np. rosyjskim szpiegiem, jak to było w przypadku rzekomego hiszpańskiego dziennikarza.
Poseł skrytykował koalicję rządzącą za ich podejście do migracji, zarzucając im hipokryzję i brak konsekwencji. Wskazał na ich wcześniejsze stanowiska dotyczące przyjmowania migrantów oraz niejasny stosunek do paktu europejskiego o migracji i azylu. Poseł podkreślił niespójność proponowanych ustaw i zażądał od ministrów wyjaśnień, jak te ustawy mają się do rządowej strategii migracyjnej.
Partie koalicji 13 grudnia w sprawach migracyjnych są absolutnie niewiarygodne.
Za pierwszego Tuska chcieliście przyjmować wszystkie kwoty, jakie tylko by ze szlaku południowego do Polski dotarły, potem byliście przeciwni budowie zapory granicznej, chcieliście przyjmować z Białorusi wszystkich, a dopiero potem badać, kim oni są.
Napisaliście jakąś śmieszną, dziwaczną, pełną pustosłowia strategię migracyjną i kierujecie do Sejmu kolejne ustawy, które, jak mówiłem w wystąpieniu klubowym, są rozbieżne w stosunku do siebie, nie mają żadnej spójności ze sobą, i w nich są ukryte najróżniejsze pułapki.
Poseł z PiS przedstawił stanowisko klubu w sprawie projektu ustawy o ochronie cudzoziemców, krytykując obecne przepisy i podkreślając problem nielegalnej migracji na granicy z Białorusią. Zaznaczył, że projekt ustawy jest krokiem w dobrym kierunku, ale wymaga dalszych analiz i poprawek. Poseł wyraził obawy dotyczące wykorzystywania prawa azylowego do destabilizacji kraju i przerzutu migrantów.
To jest tak, jakby ktoś włamał się do naszego domu czy mieszkania i zażądał prawa do zamieszkania w nim i opieki, a potem, niezadowolony z tej opieki, przeniósł się również nielegalnie do uśpionego sąsiada, bo on jest bogatszy. (Porównanie sytuacji nielegalnych imigrantów do włamania do domu i przeprowadzki do sąsiada.)
W tym przypadku prawo azylowe jest więc wykorzystywane do destabilizacji sytuacji wewnętrznej w Polsce i przerzutu nielegalnych migrantów do innych krajów Unii Europejskiej. (Stwierdzenie o wykorzystywaniu prawa azylowego do destabilizacji i przerzutu migrantów.)
Bo przecież z racjonalnego punktu widzenia, tak na zdrowy rozum to organy państwa polskiego nie tylko w określonym czasie, ale w ogóle nie powinny przyjmować jakichkolwiek wniosków od cudzoziemców, którzy przekroczyli naszą granicę państwową wbrew przepisom prawa. (Wyrażenie opinii, że państwo nie powinno przyjmować wniosków od osób nielegalnie przekraczających granicę.)
Czy nie powstanie zachęta do torowania drogi jednym przez drugich, że jedni złamią prawo, zaatakują graniczną infrastrukturę... (Pytanie retoryczne o potencjalne wykorzystanie przepisów przez migrantów.)
Poseł zadał ministrowi pytania dotyczące interpretacji przepisów o ochronie cudzoziemców, szczególnie w kontekście uchodźców z Białorusi, osób nielegalnie przekraczających granicę oraz zgodności z prawem międzynarodowym w kwestii zawieszania prawa do składania wniosków o ochronę.
I czy tu nie należałoby zapisać jednak bardzo wyraźnie sprawy politycznych uchodźców z Białorusi? (Poseł pyta o doprecyzowanie przepisów dotyczących uchodźców z Białorusi).
Co będzie z tymi, którzy dotrą, przekraczając polską granicę w sposób nielegalny, na nasze terytorium? (Poseł pyta o procedury wobec osób nielegalnie przekraczających granicę).
Proszę objaśnić i mnie oświecić, jak to jest z tym prawem międzynarodowym pod rządami konwencji genewskiej i protokołów dodatkowych, że (Dzwonek) na czas określony możemy zawiesić prawo do składania wniosków o ochronę międzynarodową, a na stałe tego zrobić nie możemy. (Poseł pyta o różnice w zawieszaniu prawa do składania wniosków o ochronę międzynarodową).