Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia 105. rocznicy Zaślubin Polski z Morzem w Pucku.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.
Kandydat na stanowisko członka Rady Mediów Narodowych - Pan Wojciech Król.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
W 2002 ukończył studia politologiczne na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W 2019 na Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego uzyskał stopień doktora nauk społecznych na podstawie pracy pt. Ewolucja roli dzielnic miasta Krakowa na tle rozwiązań krajowych i europejskich w latach 1990–2015. Pracował w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Został też nauczycielem akademickim, podejmując pracę m.in. na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Autor publikacji Dzielnice Krakowa. Ich rola i znaczenie w ustroju samorządowym miasta (2002). W 2002 został radnym Dzielnicy III Prądnik Czerwony, w latach 2006–2011 pełnił funkcję jej przewodniczącego. Wstąpił do Platformy Obywatelskiej, w 2017 z…
32
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł z KO krytykuje politykę finansową PiS wobec samorządów, wskazując na pogorszenie sytuacji finansowej miast w wyniku Polskiego Ładu i nierównomiernego rozdziału dotacji. Twierdzi, że miasta były dyskryminowane, co negatywnie wpłynęło na ich rozwój i dostępność usług dla mieszkańców.
Niewątpliwie sytuację finansową sektora publicznego pogorszyła pseudoreforma Polskiego Ładu, która najbardziej uderzyła w finanse samorządów, zwłaszcza tak nielubinych przez Prawo i Sprawiedliwość miast. (Ostre rozpoczęcie z oskarżeniem o celowe działanie)
W latach 2021-2023 rozdawano propagandowe czeki. (Krytyczne określenie programów socjalnych rządu PiS)
Kto na tym stracił, kto stracił na tej polityce? Wszyscy, bowiem Prawo i Sprawiedliwość zapomniało o tym, że wszyscy korzystają z usług i lokalnej infrastruktury samorządów miejskich. (Podsumowanie z tezą o negatywnych skutkach polityki PiS dla wszystkich obywateli)
Poseł argumentował, że globalizacja sprzyja przestępczości zorganizowanej, a Prokuratura Europejska jest niezbędnym narzędziem do walki z nią, szczególnie w kontekście wyłudzeń VAT. Przystąpienie Polski do tej instytucji wzmocni jej pozycję jako zaufanego partnera.
Globalizacja systemów ekonomicznych, postęp technologiczny stworzyły szansę dla ogólnoświatowego rozwoju gospodarczego. (Kontekst: Mówca wprowadza temat globalizacji i jej wpływu na przestępczość.)
Przyczyniło się to niestety również do zaistnienia sprzyjających okoliczności dla międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, doprowadzając do wzrostu rozprzestrzenienia się grup przestępczych prowadzących swoją działalność już nie tylko w ramach poszczególnych państw, ale także w ramach regionów geopolitycznych, a nawet całych kontynentów. (Kontekst: Mówca opisuje negatywne skutki globalizacji w kontekście przestępczości.)
Przystąpienie do niej Polski ułatwi ściganie międzynarodowych zorganizowanych grup przestępczych, w szczególności w zakresie przestępczości związanej z wyłudzeniem podatku VAT, wzmocni pozycję państwa polskiego jako zaufanego partnera w walce z międzynarodowymi nadużyciami finansowymi. (Kontekst: Mówca przedstawia korzyści z przystąpienia Polski do Prokuratury Europejskiej.)
Poseł wyraził obawy, że nowa ustawa może być nadużywana do pozywania krytyków, w tym anonimowych, przez podmioty publiczne i korporacje, zamiast służyć walce z hejtem. Zastanawiał się, czy gminy uzyskają prawo do pozywania o ochronę dobrego imienia.
Miasto Kalisz pozwało aktywistkę w związku z jej wypowiedzią. Sąd w tym przypadku oddalił powództwo, powołując się na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, które stanowi, że podmiot publiczny taki jak gmina, nie ma legitymacji, aby pozywać o ochronę dobrego imienia. (Przykład sprawy sądowej, która pokazuje problem z projektem ustawy)
Czy po wejściu w życie proponowanych przez państwa przepisów taki podmiot takie prawo nabędzie? Czy w sytuacji krytycznych wypowiedzi mieszkanek i mieszkańców jednostek samorządu terytorialnego w stosunku do działania swoich włodarzy, swoich gmin takie pozwy będą stosowane? (Pytanie retoryczne o potencjalne nadużycia prawa)
Należy pamiętać, że wytoczenie ślepego pozwu pozwoli namierzyć nie tylko hejterów, ale wszystkich anonimowych krytyków. (Ostrzeżenie przed negatywnymi konsekwencjami ustawy)
IP trolling stosowany jest przez korporacje, które wnoszą sprawy o zniesławienie tylko po to, aby ustalić, kim jest osoba pisząca nieprzychylne wobec nich treści. Czy nie obawiacie się państwo rozszerzenia tego typu procederu? (Porównanie do praktyk korporacyjnych i pytanie o obawy)
Poseł sprawozdawca przedstawił dodatkowe sprawozdanie komisji dotyczące projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Polski do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej. Podkreślił, że Polska już należy do Prokuratury Europejskiej, a ustawa jedynie dostosowuje prawo krajowe. Zaznaczył, że ustawa nie zmienia sankcji karnych, właściwości sądów ani nie wprowadza nowych przestępstw. Poseł zapewnił, że Prokuratura Europejska będzie ścigać jedynie przestępstwa finansowe na szkodę budżetu UE i uczciwi obywatele nie mają się czego obawiać. Komisja wnioskuje o odrzucenie wniosku o odrzucenie projektu ustawy i jej przyjęcie.
Jest to projekt ustawy, którego treść, znaczenie i wywierany skutek prawny zostały bardzo zakłamane przez opozycję podczas debaty w parlamencie.
Uczciwi nie mają się czego bać.
Poseł wygłosił pytania do posła sprawozdawcy dotyczące zgodności orzecznictwa Sądu Najwyższego w sprawie wyborów z prawem Unii Europejskiej. Podkreślił konstytucyjny obowiązek przestrzegania prawa międzynarodowego i jego pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami. Zapytał, czy obowiązek ten dotyczy Sądu Najwyższego i czy orzeczenie o ważności wyborów prezydenckich może być sprzeczne z prawem europejskim, naruszając zasadę lojalnej współpracy.
Czy konstytucyjny obowiązek przestrzegania przez organy władzy publicznej prawa europejskiego dotyczy również Sądu Najwyższego?
Czy ewentualne orzeczenie o ważności wyborów prezydenckich wydane przez izbę kontroli spraw publicznych będzie sprzeczne z prawem europejskim i czy naruszy ono zasadę lojalnej współpracy wyrażoną w art. 4 ust. 3 w akapicie pierwszym Traktatu o Unii Europejskiej?