projekt dotyczy uporządkowania obowiązujących norm prawnych dotyczących funkcjonowania administracji rządowej, w celu usprawnienia funkcjonowania Rady Ministrów oraz jednostek tworzących administrację rządową
Projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie o Radzie Ministrów oraz innych ustawach, dotyczące m.in. wykazu prac legislacyjnych, koordynacji prac parlamentarnych i aplikacji legislacyjnej. Kluczowe zmiany obejmują utworzenie wykazów prac legislacyjnych, wprowadzenie aplikacji legislacyjnej oraz modyfikacje dotyczące współpracy między Prezydentem a Radą Ministrów w sprawach bezpieczeństwa. Dokument zawiera również negatywną opinię na temat proponowanych rozwiązań dotyczących udziału przedstawiciela Prezydenta w posiedzeniach Rady Ministrów, argumentując, że obecne regulacje są optymalne w kontekście wojny w Ukrainie i działań Białorusi.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych nie zgłasza uwag do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw. Brak zgłoszonych uwag wynika z decyzji Prezes NRPiP, Igi Łodzińskiej. Decyzja ta jest ostateczna i nie podlega dalszym konsultacjom.
Opinia Sądu Najwyższego odnosi się do rządowego projektu ustawy zmieniającego kilka ustaw, w tym ustawę o Radzie Ministrów. Sąd Najwyższy zauważa, że proponowany artykuł 34b ustawy o Radzie Ministrów, dotyczący nadzoru ministrów, może prowadzić do sporów i wymaga doprecyzowania, aby uniknąć kolizji z przepisami prawa o ustroju sądów powszechnych.
Opinia krytykuje rządowy projekt ustawy za brak konsultacji ze związkami zawodowymi, naruszając przepisy ustawy o związkach zawodowych i ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Podnosi się zaniechanie dobrej praktyki włączania partnerów społecznych na wczesnym etapie procesu legislacyjnego i wyraża zaniepokojenie zmianami dotyczącymi kadencji Rady Legislacyjnej oraz ograniczeniem samorządności gmin.