projekt dotyczy możliwości ubiegania się o certyfikat przez wykonawców zamówień publicznych, który potwierdzi, że nie zachodzą wobec nich podstawy do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Certyfikat potwierdzi także, że wykonawca posiada odpowiednie zdolności i zasoby , niezbędne do prawidłowej realizacji zamówień publicznych
Projekt ustawy dotyczy certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. Ustawa określa zasady i tryb udzielania certyfikacji, która może potwierdzać brak podstaw do wykluczenia z postępowania lub do należytego wykonania zamówienia. Certyfikacja, udzielana na okres od roku do trzech lat, stwarza , które może zostać obalone w określonych przypadkach. Dokument wskazuje również na zasady nadzoru nad aktualnością certyfikacji oraz procedury jej zawieszenia lub utraty ważności. Certyfikacji udzielają akredytowane podmioty certyfikujące, działające na podstawie wniosku wykonawcy i zawartej umowy.
Krajowa Rada Sądownictwa zdecydowała nie zajmować stanowiska w sprawie projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Uzasadniono to faktem, że projekt nie mieści się w zakresie spraw podlegających opiniowaniu przez Radę, zgodnie z jej ustawowymi kompetencjami.
Projekt rozporządzenia ma na celu standaryzację i uproszczenie procesu certyfikacji wykonawców zamówień publicznych w zakresie ich zdolności technicznych i zawodowych. Określa szczegółowe poziomy tych zdolności oraz elastyczny sposób ich oznaczania w certyfikatach, co ma przyczynić się do większej przejrzystości weryfikacji wykonawców i opisu warunków udziału w postępowaniach przetargowych.
Opinia ocenia projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, uznając jego rozwiązania za w dużej mierze zgodne z Dyrektywą UE 2014/24/UE oraz stanowiące istotne ułatwienie dla wykonawców i zamawiających. System certyfikacji ma znacznie usprawnić proces weryfikacji podmiotowej wykonawców oraz brak podstaw do ich wykluczenia. Niemniej jednak, poważne wątpliwości budzi możliwość objęcia certyfikacją „ogólnej” procedury samooczyszczenia (self-cleaningu), co może oderwać ocenę od specyfiki konkretnego zamówienia i potencjalnie naruszać zasady uczciwej konkurencji.
Sąd Najwyższy aprobuje wprowadzenie instytucji certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, wskazując na potencjał uproszczenia procedur i obniżenia kosztów. Podkreśla jednak istotne zastrzeżenia do szczegółowych rozwiązań, takie jak problem zmienności danych finansowych, niedostateczna ochrona danych osobowych oraz brak sądowej kontroli odmowy przyznania certyfikatu. Wskazuje, że szereg propozycji wymaga dalszych analiz i ewentualnych zmian.