projekt dotyczy wprowadzenia zmian, które zdaniem wnioskodawców powstrzymają likwidację zakładów aktywności zawodowej i aktywizowanie osób niepełnosprawnych
Projekt ustawy wprowadza kluczowe zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, mające na celu usprawnienie funkcjonowania Zakładów Aktywności Zawodowej (ZAZ) w obliczu zmieniających się realiów gospodarczych i społecznych. Proponuje się zniesienie obowiązku wystawiania informacji o obniżeniu wpłat na PFRON oraz rezygnację z konieczności zapewniania doraźnej opieki medycznej, które generują zbędne obciążenia administracyjne. Istotne modyfikacje obejmują również urealnienie wymogów dotyczących struktury zatrudnienia w ZAZ, obniżając minimalny limit zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności do 10%, oraz z tych wymogów przez wojewodę z trzech do sześciu miesięcy. Dodatkowo, projekt zakłada oraz możliwość przez samorządy województw z zaoszczędzonych środków, co ma poprawić płynność finansową i przeciwdziałać likwidacji tych placówek.
Niniejszy dokument gromadzi uwagi kilku Urzędów Marszałkowskich dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Kluczowe zastrzeżenia koncentrują się na proponowanych zmianach w strukturze zatrudnienia w Zakładach Aktywności Zawodowej (ZAZ), gdzie kilka regionów argumentuje, że obecna propozycja może doprowadzić do wykluczenia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności z rynku pracy. Wnioskowane są wyższe progi minimalne zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, aby zachować kluczową rolę ZAZ w ich wspieraniu, a także zmiany w nazewnictwie dla spójności oraz ograniczenia w zwiększaniu dofinansowania dla optymalnego wykorzystania środków.
Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) zasadniczo popiera projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ale przedstawia szereg postulatów mających na celu usprawnienie przepisów. Kluczowe uwagi dotyczą jednoznacznego określenia ulgi PFRON jako prawa sprzedającego, a nie obowiązku, oraz zniesienia zbędnych obciążeń biurokratycznych, takich jak obowiązek informowania o możliwości ulg czy zapewniania doraźnej opieki medycznej przez zakłady pracy chronionej. POPON apeluje również o wyeliminowanie nieostrych sformułowań dotyczących opieki specjalistycznej, aby zwiększyć pewność prawną i efektywność systemu wsparcia.
Opinia dotyczy projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, skupiając się na usprawnieniach dla Zakładów Aktywności Zawodowej (ZAZ). Proponowane zmiany, takie jak obniżenie wskaźników zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, mają zwiększyć elastyczność i efektywność ekonomiczną ZAZ, a także racjonalizować zarządzanie zatrudnieniem. Dodatkowo, wspierane jest zniesienie nadmiernych obowiązków administracyjnych oraz urealnienie przepisów dotyczących doraźnej opieki medycznej, co uprości funkcjonowanie ZAZ i przyczyni się do ochrony miejsc pracy osób z niepełnosprawnościami.
Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) ocenia pozytywnie większość proponowanych zmian w projekcie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uznając je za zgodne z oczekiwaniami środowiska. Jednakże, Stowarzyszenie stanowczo sprzeciwia się zmianie w art. 29 ust. 1a, która drastycznie zmniejsza wymagany wskaźnik zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności w zakładach aktywności zawodowej, przewidując poważne zagrożenie dla ich aktywizacji zawodowej. W związku z tym PSONI proponuje alternatywne brzmienie tego przepisu oraz zwiększenie obniżenia wpłat na Fundusz dla zakupów z ZAZ, aby wzmocnić wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami.