projekt dotyczy zwiększenia uprawnień stosowanych przez żołnierzy, funkcjonariuszy Straży Granicznej i Policji do obrony granicy państwowej i wprowadza katalog zamknięty możliwości prowadzenia operacji wojskowej w czasie pokoju do sytuacji zagrożenia granicy państwa, obiektów infrastruktury krytycznej, bezpieczeństwa ludzi lub mienia w znacznych rozmiarach, jeżeli okoliczności wymagają natychmiastowego działania oraz likwiduje otwarty katalog charakteryzujący się w obecnym stanie prawnym główną przesłanką w postaci okoliczności wymagających natychmiastowego działania
Projekt ustawy ma na celu naprawienie stanu prawnego po poprzedniej autopoprawce, która skomplikowała kwestię użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez służby. Proponowane zmiany zwiększają uprawnienia funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej oraz żołnierzy do użycia broni w obronie nienaruszalności granicy państwowej, usuwając kazuistyczne zapisy. Dodatkowo, zniesiony zostaje obowiązek udzielania pierwszej pomocy w przypadku zranienia osoby, jeśli wymagałoby to przekroczenia granicy. Wprowadzono również zamknięty katalog sytuacji, w których operacje wojskowe mogą być prowadzone w czasie pokoju, koncentrując się na bezpośrednich zagrożeniach granicy, infrastruktury krytycznej lub bezpieczeństwa ludzi i mienia. Ma to zapewnić klarowne zasady działania i zwiększyć bezpieczeństwo.
Prokurator Generalny krytykuje projekt ustawy o zmianie przepisów dotyczących użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej, argumentując, że propozycje zezwalające na użycie w przypadku każdego naruszenia granicy, nawet gdy wystarczające byłyby inne środki, . Ponadto, rozwiązanie zwalniające z obowiązku udzielenia ranionym, jeśli wiązałoby się to z przekroczeniem granicy, uznano za potencjalnie szkodliwe dla wizerunku państwa i nieskuteczne w zapewnieniu pomocy.