Sejmofil
PosłowieProcesy SejmowePosiedzenia
  1. Procesy legislacyjne
  2. 1284

Sejmofil

Oddolna inicjaitywa na rzecz przejrzystości i dostępności danych sejmowych.

Wspomóż nas na Patronite

O nas

  • O projekcie
  • Kontakt

Dokumenty

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin

Śledź nas

  • email
  • discord
  • youtube
  • tiktok
  • github

© Wszelkie prawa zastrzeżone 2025

•v0.9.15
Polityka Prywatności

    projekt ustawy

    Rządowy projekt ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika

    projekt dotyczy likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika z powodu nieefektywności - bilans kosztów i korzyści, które związane są z działalnością tych instytucji jest wyraźnie ujemny

    Przebieg procesu legislacyjnego
    Projekt wpłynął do Sejmu
    21 maj 2025
    Skierowano do I czytania na posiedzeniu Sejmu
    27 maj 2025
    I czytanie na posiedzeniu Sejmu
    4 cze 2025
    Praca w komisjach po I czytaniu(1400)
    25 cze 2025
    II czytanie na posiedzeniu Sejmu
    wniosek o odrzucenie
    9 lip 2025
    Praca w komisjach po II czytaniu(1400-A)
    9 lip 2025
    III czytanie na posiedzeniu Sejmu
    wniosek o odrzucenie, wnioski mniejszości
    9 lip 2025
    Stanowisko Senatu
    17 lip 2025
    Praca w komisjach nad stanowiskiem Senatu(1534)
    22 lip 2025
    Rozpatrywanie na forum Sejmu stanowiska Senatu
    25 lip 2025
    Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu
    28 lip 2025
    Wniosek Prezydenta (VETO)
    5 sie 2025
    Uchwalono

    Rządowy projekt ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.

    21.05.2025

    Projekt ustawy przewiduje likwidację Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, utworzonych w 2022 roku. Głównym powodem jest nieefektywność ich działalności, wyrażająca się w ujemnym bilansie kosztów publicznych i korzyści, a także -powielaniu zadań innych instytucji naukowych, takich jak Narodowe Centrum Nauki czy Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Proces likwidacji obejmuje powołanie likwidatora, który zarządza majątkiem i zapewnia -zakończenie działalności obu instytucji. W efekcie, -wygasają członkostwo i kadencje organów Akademii, osoby z tytułem Ambasadora Akademii Kopernikańskiej tracą prawo do jego używania, a umowy finansowe i grantowe -ulegają wygaszeniu lub rozliczeniu.

    Opinie (1)
    Sąd NajwyższyNegatywny

    Sąd Najwyższy krytycznie odnosi się do projektu ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, wskazując na błędne założenie możliwości kontynuowania stosunków pracy po zakończeniu czynności likwidacyjnych, a przed utratą osobowości prawnej. Podkreśla, że likwidacja powinna skutkować wcześniejszym zakończeniem wszystkich stosunków pracy zgodnie z ogólnymi zasadami prawa pracy, a proponowane wygaśnięcie ex lege jest nieadekwatne. Zwrócono również uwagę na niejasność dotyczącą stosowania przepisów o zwolnieniach grupowych, zwłaszcza w kontekście faktycznej liczby zatrudnionych, która może uniemożliwić skorzystanie z przysługujących uprawnień.

    1284.pdf1284-ustawa.docx1284-uzasadnienie.docx
    Podobne
    1500Druk dot. ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.
    1400Sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki o rządowym projekcie ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.
    1400-ADodatkowe sprawozdanie Komisji Edukacji i Nauki o rządowym projekcie ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.