projekt dotyczy likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika z powodu nieefektywności - bilans kosztów i korzyści, które związane są z działalnością tych instytucji jest wyraźnie ujemny
Projekt ustawy przewiduje likwidację Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, utworzonych w 2022 roku. Głównym powodem jest nieefektywność ich działalności, wyrażająca się w ujemnym bilansie kosztów publicznych i korzyści, a także -powielaniu zadań innych instytucji naukowych, takich jak Narodowe Centrum Nauki czy Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Proces likwidacji obejmuje powołanie likwidatora, który zarządza majątkiem i zapewnia -zakończenie działalności obu instytucji. W efekcie, -wygasają członkostwo i kadencje organów Akademii, osoby z tytułem Ambasadora Akademii Kopernikańskiej tracą prawo do jego używania, a umowy finansowe i grantowe -ulegają wygaszeniu lub rozliczeniu.
Sąd Najwyższy krytycznie odnosi się do projektu ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, wskazując na błędne założenie możliwości kontynuowania stosunków pracy po zakończeniu czynności likwidacyjnych, a przed utratą osobowości prawnej. Podkreśla, że likwidacja powinna skutkować wcześniejszym zakończeniem wszystkich stosunków pracy zgodnie z ogólnymi zasadami prawa pracy, a proponowane wygaśnięcie ex lege jest nieadekwatne. Zwrócono również uwagę na niejasność dotyczącą stosowania przepisów o zwolnieniach grupowych, zwłaszcza w kontekście faktycznej liczby zatrudnionych, która może uniemożliwić skorzystanie z przysługujących uprawnień.