projekt dotyczy dostosowania polskiego prawa do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE i określenia zasad dostępu wykonawców z państw trzecich do postępowań o udzielenie zamówienia oraz zawarcie umowy koncesji, które organizowane są przez polskich zamawiających. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, precyzując zasady dostępu wykonawców z państw trzecich do polskiego rynku zamówień publicznych oraz koncesji. Zgodnie z nowymi przepisami, podmioty z krajów, z którymi Unia Europejska nie ma umów o wzajemności, nie mają zagwarantowanego dostępu do unijnego rynku zamówień. Zamawiający uzyskują uprawnienie do określenia mniej korzystnych warunków dla tych wykonawców lub decyzji o ich dopuszczeniu, jednocześnie zapewniając równe traktowanie firmom z państw związanych odpowiednimi umowami. Zmiany są kluczowe dla zapewnienia spójności polskiego prawa z wyłącznymi kompetencjami UE w obszarze wspólnej polityki handlowej, a także obejmują m.in. nowe zasady dotyczące -odrzucania ofert oraz -środków ochrony prawnej.
Sąd Najwyższy, odpowiadając na prośbę Kancelarii Sejmu, odnosi się do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji. Opierając się na ograniczeniach wynikających z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który reguluje zakres jego kompetencji do opiniowania, Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do przedstawionego projektu.
W odpowiedzi na pismo dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji, Narodowy Bank Polski informuje o braku jakichkolwiek zastrzeżeń. Instytucja nie zgłasza uwag do proponowanych przepisów.