projekt dotyczy podwyższenia minimalnego progu stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi ze 130 tys. zł do 170 tys. zł. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Projekt ustawy ma na celu podniesienie minimalnego progu stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP) oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z obecnych 130 000 zł do 170 000 zł. Zmiana ta, podyktowana znaczną skumulowaną inflacją w latach 2021-2023, ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się realiów gospodarczych oraz zapewnienie większej elastyczności w przypadku zamówień o niższych wartościach. Dodatkowo, projekt wprowadza zmiany w art. 83 ustawy PZP, zobowiązując zamawiających do uwzględniania w analizie potrzeb i wymagań aspektu podniesienia konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia, co ma zachęcić do udziału większą liczbę wykonawców. Nowe regulacje dotyczą również ustaw o narodowym zasobie archiwalnym, działalności kulturalnej, specjalnych strefach ekonomicznych oraz publicznym transporcie zbiorowym, a ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
Sąd Najwyższy, opierając się na swoich kompetencjach wynikających z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, może opiniować wyłącznie projekty ustaw i aktów normatywnych wpływających na funkcjonowanie i orzekanie sądów lub należących do jego właściwości. W związku z tym, Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy — Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Decyzja ta wynika z faktu, iż projekt nie mieści się w zakresie uprawnień Sądu do opiniowania.