projekt dotyczy uelastycznienia reguł gospodarowania przez uczelnie środkami dotacji na świadczenia dla studentów oraz zwiększenia efektywności wykorzystania środków funduszy stypendialnych. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Dokument przedstawia projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, mający na celu uelastycznienie reguł gospodarowania środkami funduszy stypendialnych przez uczelnie. Proponowana zmiana zakłada, że uczelnie będą mogły przeznaczać nie więcej niż 40% środków funduszu stypendialnego na stypendia rektora, niezależnie od wysokości środków wydatkowanych na świadczenia socjalne. Obecne przepisy nadmiernie ograniczają możliwość przyznawania stypendiów rektora w przypadku, gdy niewielka grupa studentów kwalifikuje się do wsparcia socjalnego. Celem jest zwiększenie efektywności wykorzystania funduszy, przy jednoczesnym zachowaniu priorytetu wsparcia dla studentów w trudnej sytuacji materialnej i osób niepełnosprawnych, dla których zagwarantowano 60% środków. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r..
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) wyraża krytyczną opinię na temat rządowego projektu ustawy o zmianie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, który dotyczy zasad wydatkowania dotacji na stypendia dla studentów. Projektowana zmiana, obniżająca limit stypendiów rektora do 40% i zmieniająca podstawę ich wyliczania, nie wprowadza obiecywanej deregulacji ani elastyczności. KRASP argumentuje, że spowoduje to trudności w racjonalnym wykorzystaniu środków stypendialnych przez uczelnie, prowadząc do zmniejszenia liczby lub wysokości stypendiów rektora dla studentów.
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego opiniuje rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dotyczący zasad podziału i wydatkowania dotacji na stypendia studenckie. Chociaż Rada aprobuje elastyczniejsze powiązanie limitu stypendiów innych niż socjalne z kwotą dotacji, to stanowczo sprzeciwia się obniżeniu tego limitu z 60% do 40%, postulując jego zachowanie. Ponadto Rada podkreśla, że rzeczywista deregulacja powinna polegać na całkowitym usunięciu spornego ustępu 3 w art. 414, oddając decyzje w ręce rektorów i samorządów studenckich.