projekt dotyczy przywrócenia emerytom urodzonym w innym roku niż 1953 pełnej podstawy obliczenia emerytury, pomniejszonej w 2012 r., o kwoty pobranych tzw. emerytur wcześniejszych pod warunkiem, że emeryci ci nie spełniali warunków nabycia prawa do emerytury powszechnej na podstawie art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przed 1 stycznia 2013 r. Ustawa nie obejmuje tym samym osób, które spełniły wszystkie warunki do nabycia prawa do emerytury powszechnej na podstawie art. 24 tej ustawy przed 1 stycznia 2013 r., czyli w praktyce przed tą datą ukończyły: 60 lat - kobiety, 65 lat - mężczyźni
Projekt ustawy ma na celu przywrócenie pełnej podstawy obliczenia emerytury dla osób, które przeszły na wcześniejsze emerytury przed 1 stycznia 2013 r., a warunki do nabycia emerytury powszechnej spełniły po 31 grudnia 2012 r., z wyłączeniem rocznika 1953. Problem powstał wskutek niekonstytucyjnego pomniejszania świadczeń o kwoty pobranych wcześniejszych emerytur, wprowadzonego w 2012 r. bez uprzedzenia ubezpieczonych. Niniejszy projekt dąży do naprawienia tej niesprawiedliwości dla wszystkich pokrzywdzonych roczników, realizując tym samym nieopublikowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. Zmiany obejmują dodanie nowego artykułu 194k do ustawy o emeryturach i rentach oraz wprowadzenie przepisów przejściowych, mając na celu zwiększenie zaufania obywateli do prawa.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w swoim stanowisku wskazuje na liczne niedociągnięcia proceduralne projektu ustawy, obejmujące brak możliwości odwołań i niejasności w terminologii decyzji. Zauważono również niekompletność regulacji dotyczących ponownego ustalania wysokości świadczeń oraz pominięcie rent rodzinnych. Wdrożenie zmian wymagałoby znacznych modyfikacji systemów informatycznych oraz co najmniej 9-miesięcznego vacatio legis, a także dodatkowych środków finansowych z budżetu państwa.
Sąd Najwyższy, kierując się art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, przypomniał o swoich ograniczonych kompetencjach do opiniowania aktów normatywnych wpływających na funkcjonowanie sądów lub jego właściwość. Stwierdzono, że w ramach tych uprawnień, nie ma zastrzeżeń do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.