Dotyczy dostosowania regulacji prawnych zawartych w wybranych ustawach do projektu ustawy budżetowej na rok 2024, z wyłączeniem zakwestionowanych przepisów dotyczących finansowania mediów publicznych
Projekt ustawy wprowadza szczególne rozwiązania dotyczące realizacji ustawy budżetowej na rok 2024. Zawiera on regulacje dotyczące wynagrodzeń osób kierujących spółkami, wynagrodzeń nauczycieli, a także przekazywania środków finansowych do różnych funduszy i instytucji, w tym skarbowych papierów wartościowych dla uczelni, Funduszu Reprywatyzacji i PKP Polskie Linie Kolejowe. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r., a jej celem jest zapewnienie realizacji zadań budżetowych w kluczowych obszarach.
Sąd Najwyższy nie wyda opinii na temat prezydenckiego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 139), ponieważ projekt ten nie podlega jego opiniowaniu zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym. Ustawa ta ogranicza możliwość wydawania opinii jedynie do projektów aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy, lub projektów mających wpływ na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego.
Opinia kategorycznie sprzeciwia się artykułowi 17 projektu ustawy, wskazując na jego niezgodność z Konstytucją. Argumentuje to licznymi wadami prawnymi, m.in. arbitralnym ustalaniem podstawy obliczania emerytur funkcjonariuszy oraz dyskryminacją osób przechodzących na emeryturę. Podkreśla również naruszenie zasady zaufania do państwa i zasady sprawiedliwości społecznej.