projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień dla testowania pojazdów, które wykorzystują automatyczne funkcje kierowania i kontroli; wprowadzenia jasnych zasad uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie prac badawczych z uwzględnieniem m.in. poziomu automatyzacji pojazdu, liczby pojazdów oraz obszaru prac badawczych; wprowadzenia zmian w rejestracji profesjonalnej, czyli szczególnego rodzaju rejestracji, która pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego z nich. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Projekt ustawy ma na celu zmianę ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, wprowadzając regulacje dotyczące pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych. Ustanawia ramy prawne dla prowadzenia prac badawczych nad tymi pojazdami na drogach publicznych, wymagając zezwoleń dla pojazdów o poziomie automatyzacji wyższym niż poziom 3. Kluczową zmianą jest utworzenie funkcji Krajowego Koordynatora Prac Badawczych, którego zadaniem będzie wydawanie, monitorowanie i ewidencjonowanie zezwoleń, a także nadzór nad badaniami. Zadania te będzie realizował Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.