projekt dotyczy ograniczenia liczby dokumentów, które trzeba składać w sądach administracyjnych, np. pełnomocnictwa, jeśli sąd może to samodzielnie sprawdzić w dostępnych elektronicznie wykazach lub rejestrach publicznych; sąd administracyjny będzie mógł zwrócić się do organizacji społecznej lub organu administracji o przedstawienie opinii prawnej istotnej dla sprawy; sąd będzie mógł łączyć wiele spraw dotyczących tej samej decyzji, jeżeli wspólne ich rozpoznanie nie przedłuży nadmiernie wydania wyroku. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Projekt ustawy ma na celu przyspieszenie i zwiększenie efektywności postępowań przed sądami administracyjnymi poprzez wprowadzenie kluczowych zmian. Eliminuje się konieczność przedkładania dokumentów potwierdzających umocowanie, jeśli sąd może je zweryfikować elektronicznie. Wprowadza się instytucję „przyjaciela sądu” (amicus curiae), umożliwiającą sądom uzyskanie poglądów w sprawach precedensowych i skomplikowanych. Zmieniono również zasady łączenia spraw, aby uniknąć nadmiernego przedłużania postępowań w przypadku wielu skarg na tę samą decyzję. Ponadto, projekt przewiduje zwrot wpisu od zażalenia na postanowienie sądu pierwszej instancji, jeśli zażalenie zostanie uwzględnione, co ma być zgodne z zasadą demokratycznego państwa prawnego.
W odpowiedzi na zapytanie, Sąd Najwyższy, powołując się na swoje statutowe kompetencje, wskazał, że może opiniować jedynie akty prawne mające wpływ na sądy lub jego własne funkcjonowanie. W oparciu o te zasady, Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy — Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, co oznacza akceptację przedłożonych zmian.