Sejmofil
PosłowieProcesy SejmowePosiedzenia
  1. Procesy legislacyjne
  2. 1434

Sejmofil

Oddolna inicjaitywa na rzecz przejrzystości i dostępności danych sejmowych.

Wspomóż nas na Patronite

O nas

  • O projekcie
  • Kontakt

Dokumenty

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin

Śledź nas

  • email
  • discord
  • youtube
  • tiktok
  • github

© Wszelkie prawa zastrzeżone 2025

•v0.9.15
Polityka Prywatności

    projekt ustawy

    Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej

    projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty rynku finansowego, co zwiększy dostępność tej formy dla klientów oraz usprawni przebieg komunikacji i rozpatrywania reklamacji. Ponadto zgodnie z projektowaną ustawą, jeśli reklamacja zostanie złożona elektronicznie, odpowiedź w tej formie będzie podstawową formą kontaktu bez potrzeby dodatkowego wniosku klienta. Jednocześnie klient zachowuje prawo do otrzymania odpowiedzi na piśmie, o ile wniósł o jej dostarczenie w tej formie. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.

    Przebieg procesu legislacyjnego
    Projekt wpłynął do Sejmu
    2 lip 2025
    Skierowano do I czytania w komisjach
    7 lip 2025
    I czytanie w komisjach
    23 lip 2025
    Praca w komisjach po I czytaniu(1546)
    23 lip 2025
    II czytanie na posiedzeniu Sejmu
    9 wrz 2025

    Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej.

    2.07.2025

    Projekt ustawy ma na celu zmodernizowanie sposobu komunikacji między klientami a podmiotami rynku finansowego w procesie rozpatrywania reklamacji. Wprowadza obowiązek przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty rynku finansowego, zwiększając dostępność tej formy dla klientów. Zgodnie z nowymi przepisami, odpowiedź na reklamację złożoną elektronicznie będzie domyślnie dostarczana również w tej formie, bez potrzeby składania dodatkowego wniosku przez klienta, który nadal ma prawo do odpowiedzi pisemnej. Rozwiązanie to ma usprawnić przebieg komunikacji, odpowiada na oczekiwania klientów dotyczące szybszej obsługi i przyczyni się do redukcji kosztów ponoszonych przez instytucje finansowe.

    Opinie (2)
    Zakład Ubezpieczeń SpołecznychNeutralny

    Dokument jest odpowiedzią Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na pismo dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. ZUS nie zgłasza żadnych uwag do wspomnianego projektu ustawy.

    Sąd NajwyższyNeutralny

    Niniejsza opinia stwierdza, że rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego (druk nr 1434) nie podlega opiniowaniu przez Sąd Najwyższy. Jest to podyktowane interpretacją art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który ogranicza jego kompetencje do projektów ustaw wpływających na funkcjonowanie sądów lub jego własną właściwość.

    1434.pdf1434-ustawa.docx1434-uzasadnienie.docx
    Podobne
    1546Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej.
    1311Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw.
    1304Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw.