projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty rynku finansowego, co zwiększy dostępność tej formy dla klientów oraz usprawni przebieg komunikacji i rozpatrywania reklamacji. Ponadto zgodnie z projektowaną ustawą, jeśli reklamacja zostanie złożona elektronicznie, odpowiedź w tej formie będzie podstawową formą kontaktu bez potrzeby dodatkowego wniosku klienta. Jednocześnie klient zachowuje prawo do otrzymania odpowiedzi na piśmie, o ile wniósł o jej dostarczenie w tej formie. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu.
Projekt ustawy ma na celu zmodernizowanie sposobu komunikacji między klientami a podmiotami rynku finansowego w procesie rozpatrywania reklamacji. Wprowadza obowiązek przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną przez wszystkie podmioty rynku finansowego, zwiększając dostępność tej formy dla klientów. Zgodnie z nowymi przepisami, odpowiedź na reklamację złożoną elektronicznie będzie domyślnie dostarczana również w tej formie, bez potrzeby składania dodatkowego wniosku przez klienta, który nadal ma prawo do odpowiedzi pisemnej. Rozwiązanie to ma usprawnić przebieg komunikacji, odpowiada na oczekiwania klientów dotyczące szybszej obsługi i przyczyni się do redukcji kosztów ponoszonych przez instytucje finansowe.
Dokument jest odpowiedzią Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na pismo dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. ZUS nie zgłasza żadnych uwag do wspomnianego projektu ustawy.
Niniejsza opinia stwierdza, że rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego (druk nr 1434) nie podlega opiniowaniu przez Sąd Najwyższy. Jest to podyktowane interpretacją art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który ogranicza jego kompetencje do projektów ustaw wpływających na funkcjonowanie sądów lub jego własną właściwość.