projekt dotyczy przedłużenia do dnia 4 marca 2026 r. okresu, w którym pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Polski w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy, jest uznawany za legalny oraz związanego z tym dostępu do świadczeń zdrowotnych, świadczeń na rzecz rodzin i świadczeń socjalnych oraz możliwości pobytu w obiektach zbiorowego zakwaterowania osób należących do grup wrażliwych (obecnie okres ten kończy się 30 września 2025 r.)
Projekt ustawy ma na celu przedłużenie okresu obowiązywania tymczasowej ochrony dla obywateli Ukrainy do dnia 4 marca 2026 r. oraz modyfikację przepisów dotyczących udzielanej im pomocy. Wprowadza zmiany w zasadach przyznawania numeru PESEL UKR, wyłączając m.in. osoby posiadające już ochronę w innym państwie członkowskim UE lub przekraczające granicę w ramach małego ruchu granicznego. Nowelizacja precyzuje również warunki zakwaterowania zbiorowego i partycypacji w kosztach, określając grupy uprawnione do kontynuacji wsparcia po 31 października 2025 r. Projekt przewiduje możliwość natychmiastowego wykwaterowania w przypadku naruszania regulaminu obiektu lub braku uiszczania opłat, a także zmiany w finansowaniu Funduszu Pomocy. Z uwagi na pilną potrzebę, wnioskowano o skrócenie postępowania parlamentarnego dla tego projektu.
Konfederacja Lewiatan pozytywnie ocenia przedłużenie okresu legalnego pobytu obywateli Ukrainy w Polsce, ale zgłasza zdecydowane zastrzeżenia wobec propozycji dalszego zawieszenia terminów załatwiania spraw administracyjnych cudzoziemców. Argumentuje, że brak jest uzasadnienia dla tak długiego przedłużenia, co prowadzi do przewlekłości postępowań, niemożności opuszczenia kraju przez cudzoziemców oraz braku spójności działań administracyjnych. W związku z tym, apeluje o rezygnację z propozycji wydłużenia okresu zawieszenia biegu terminów, wskazując na potrzebę głębokich reform w legalizacji pobytu.
Fundacja „Ukraiński Dom” wyraża zastrzeżenia do projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (druk sejmowy nr 1492), wskazując, że wiele zgłoszonych postulatów nie zostało uwzględnionych. Opinia krytykuje m.in. niewystarczające wydłużenie wsparcia psychologicznego dla uchodźców, proponuje całkowite wykreślenie przepisów dotyczących zakwaterowania zbiorowego ze względu na ryzyko wykluczenia nowych przybyszów i arbitralność zasad. Dodatkowo, fundacja zwraca uwagę na dyskryminujący charakter art. 54, który ogranicza dostęp ukraińskich uczniów do form realizacji obowiązku szkolnego, oraz sugeruje doprecyzowanie przepisów dotyczących osób posiadających PESEL UKR, aby zapobiec arbitralnemu stosowaniu prawa.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych wnioskuje o usunięcie z projektu ustawy art. 6 pkt 1, który wprowadza zmiany do art. 35a ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, twierdząc, że proponowane przedłużenie prawa wykonywania zawodu jest niezgodne z obecnymi przepisami, przewidującymi wygaśnięcie tych praw po 5 latach. Argumentuje, że zmiany są niezasadne dla małej grupy zawodowej i zwraca uwagę na nieprawidłowości w procesie legislacyjnym z powodu jego nadmiernego skrócenia, co budzi obawy o pominięcie kluczowych kwestii prawnych.
Opiniowany projekt ustawy ma na celu przede wszystkim przedłużenie okresu obowiązywania ochrony czasowej dla obywateli Ukrainy oraz uszczelnienie systemu udzielania pomocy. Komisja pozytywnie ocenia zasadniczy kierunek projektowanych zmian, szczególnie w zakresie przedłużenia ochrony czasowej i kontynuacji działań wspierających edukację oraz integrację obywateli Ukrainy w Polsce, podkreślając korzystne rozwiązania dotyczące dostępu do edukacji i wsparcia instytucjonalnego. Jednocześnie zwraca uwagę na potencjalne, niepożądane skutki praktyczne i systemowe wynikające z przedłużenia okresu zawieszenia terminów załatwiania spraw administracyjnych, apelując o monitorowanie ich wpływu na sytuację prawną cudzoziemców i stabilność prawną.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych wyraża zastrzeżenia do projektu zmiany ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, wnosząc o usunięcie zapisu art. 6 pkt 1, który dotyczy przedłużenia prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej. Rada argumentuje, że proponowane przedłużenie jest sprzeczne z obecnymi przepisami, które jednoznacznie określają wygaśnięcie tych praw po pięciu latach, co uniemożliwia ich dalsze przedłużenie. Dodatkowo, krótki okres prac legislacyjnych budzi poważne wątpliwości co do zgodności z zasadami poprawnej legislacji.