projekt dotyczy zmiany polegającej na tym, że w przypadku ustalenia wysokości emerytury według nowych zasad w czerwcu danego roku w latach 2009-2019 waloryzacji kapitału początkowego i składek, zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego, dokonuje się w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego. W przypadku osoby, której przyznano emeryturę lub rentę rodzinną w czerwcu w latach 2009-2019, jej emerytura lub renta rodzinna, na jej wniosek złożony do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, podlegałaby ponownemu ustaleniu wysokości.
Przedstawiony projekt ustawy ma na celu rozwiązanie kwestii tzw. emerytur czerwcowych oraz rent rodzinnych, które zostały ustalone w czerwcu w latach 2009-2019. W przeszłości wysokość tych świadczeń była często niższa z powodu zastosowania mniej korzystnego rocznego wskaźnika waloryzacji składek. Ustawa przewiduje ponowne ustalenie wysokości tych emerytur i rent rodzinnych z urzędu przez ZUS, z zastosowaniem rozwiązania, że waloryzacji składek dokonuje się w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeśli jest to korzystniejsze. Nowo ustalona wysokość świadczenia nie może być niższa niż dotychczas wypłacana, a będzie przysługiwać od dnia 1 lipca 2025 r., choć ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r.; projekt nie przewiduje jednak wyrównań za okresy poprzedzające wejście w życie ustawy.
W odpowiedzi na zapytanie dotyczące projektu ustawy o emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i rentach rodzinnych, Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do przedmiotowej regulacji. Oświadczenie to jest zgodne z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który ogranicza zakres opiniowania projektów ustaw do tych, które mają wpływ na funkcjonowanie sądów lub mieszczą się w jego właściwości.