projekt dotyczy wprowadzenia zasady, zgodnie z którą zakazane jest korzystanie przez uczniów szkół podstawowych na terenie szkół z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych umożliwiających porozumiewanie się na odległość; projekt zakłada możliwość wprowadzenia tego zakazu w szkołach ponadpodstawowych i placówkach, a także możliwość wprowadzenia, w uzasadnionych przypadkach, wyjątków od tego zakazu np. do celów działalności dydaktycznej
Projekt ustawy wprowadza obowiązkowy zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń umożliwiających porozumiewanie się na odległość przez uczniów szkół podstawowych na terenie szkoły. Statuty szkół będą mogły określać uzasadnione wyjątki od tego zakazu, szczególnie do celów dydaktycznych, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W przypadku szkół ponadpodstawowych wprowadzenie podobnego zakazu jest opcjonalne. Celem regulacji jest ograniczenie negatywnych konsekwencji używania telefonów, takich jak uzależnienia, pogorszenie zdrowia psychicznego i fizycznego, oraz obniżenie poziomu relacji społecznych i wyników edukacyjnych. Projekt rozszerza również cele systemu oświaty o profilaktykę uzależnień od internetu i wzmacnia rolę programów wychowawczo-profilaktycznych w tym zakresie.
Rzecznik Praw Dziecka wyraża poważne zastrzeżenia do poselskiego projektu ustawy wprowadzającej zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach podstawowych. Podkreśla, że odgórne zakazy nie uczą odpowiedzialności, mogą być nieefektywne z powodu braku precyzji w wyjątkach i stwarzają ryzyko dyskryminacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zamiast tego, zaleca się budowanie kompetencji cyfrowych i wypracowanie rozwiązań w dialogu ze społecznością szkolną, w tym z uczniami i rodzicami.
Opinia wyraża zasadnicze zastrzeżenia wobec projektu zmian w Prawie oświatowym, wprowadzającego zakaz używania urządzeń elektronicznych w szkołach. Podkreśla, że polskie placówki edukacyjne już dysponują możliwością wprowadzania takich zakazów, a kluczowym problemem, którego projekt nie rozwiązuje, jest całkowity brak mechanizmów egzekwowania zakazów oraz sankcji za ich naruszenie. W konsekwencji, zmiany te uznawane są za pozbawione realnej wartości prawnej i mogą prowadzić do nierównego traktowania uczniów, co skłania do wniosku, że wysiłki legislacyjne powinny skupić się na stworzeniu skutecznych narzędzi egzekucyjnych.
Związek Powiatów Polskich (ZPP) wyraża uwagę do projektu ustawy wprowadzającego generalny zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w szkołach. W opinii ZPP, ustawa powinna obligatoryjnie zawierać wyjątek pozwalający na korzystanie z tych urządzeń, gdy jest to konieczne do realizacji podstawy programowej, zwłaszcza w zakresie informatyki. Obecne fakultatywne rozwiązanie jest niewystarczające, gdyż realizacja podstawy programowej stanowi obowiązek szkoły.