projekt dotyczy m. in. wprowadzenia obowiązkowych lekcji religii lub etyki w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne oraz szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, z wyjątkiem szkół dla dorosłych
Projekt ustawy wprowadza obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo we wszystkich szkołach, wymagając od uczniów uczestnictwa w co najmniej jednych z nich. Ocena z tych przedmiotów będzie wliczana do średniej ocen i uwzględniana przy promocji. Ustawa reguluje również szczegółowe zasady organizacji nauczania, w tym możliwość umieszczania krzyży w pomieszczeniach szkolnych i odmawiania modlitw, a także prawo do zwolnienia na trzydniowe rekolekcje wielkopostne. Celem jest zapewnienie młodzieży rozwoju moralnego i etycznego, wzmocnienie tożsamości narodowej i europejskiej oraz stabilizacja przepisów w tym zakresie. Projekt argumentuje, że te zmiany przeciwdziałają i negatywnym skutkom braku spójnej edukacji w obszarze wartości.
Niniejsza opinia proponuje odstąpienie od wprowadzania dodatkowej regulacji ustawowej dotyczącej przedmiotu „religia”. Argumentuje się, że ta kwestia jest już kompleksowo uregulowana na poziomie rozporządzeń, w tym tych dotyczących warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych placówkach oraz ramowych planów nauczania.
Opiniowany projekt ustawy dotyczy wprowadzenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych z religii i etyki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Województwo Zachodniopomorskie sugeruje, że optymalnym rozwiązaniem jest prowadzenie obydwu przedmiotów w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Podkreśla się również, że lekcje te powinny pozostać nieobowiązkowe, aby uszanować światopogląd rodziców i uczniów.
Opinia dotyczy obywatelskiego projektu ustawy wprowadzającego obowiązkowe zajęcia z religii lub etyki do systemu oświaty, obejmującego dwie godziny lekcyjne tygodniowo. Projekt ten zakłada również wliczanie oceny z tych przedmiotów do średniej na świadectwie oraz określenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli. Z uwagi na te propozycje, Departament Edukacji odrzuca przedłożony projekt w całości, uznając jego założenia za nieodpowiednie.
Związek Powiatów Polskich, zachowując neutralność światopoglądową, przedstawia opinię krytykującą obywatelski projekt ustawy o systemie oświaty, skupiając się na jego praktycznych skutkach dla funkcjonowania szkół prowadzonych przez powiaty. Opinia wskazuje na potrzebę rewizji przepisów, aby uniknąć dezorganizacji pracy szkół (np. poprzez wprowadzenie obowiązku wyboru między religią a etyką), zapewnić spójność z prawem pracy w kontekście statusu nauczycieli religii oraz dostosować nierealny termin wejścia w życie ustawy.
Opinia wskazuje, że obywatelski projekt ustawy o wprowadzeniu obowiązkowych zajęć z religii lub etyki zapewni stabilność prawa oraz ciągłość wychowania w polskiej szkole. Podkreśla, że inicjatywa ta wzmocni wychowawczą rolę szkoły w kształtowaniu postaw moralnych i społecznych, a także uszanuje wolność sumienia, oferując wybór między religią a etyką. Projekt ten wpisuje się w polską tradycję edukacyjną i europejskie wartości, umożliwiając młodzieży zrozumienie tożsamości kulturowej.
Dokument ten ocenia obywatelski projekt ustawy zmieniającej system oświaty, który przewiduje wprowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z religii lub etyki w większości typów szkół. Projekt szczegółowo określa zasady organizacji nauczania religii i etyki, w tym kwestie programów, zatrudniania nauczycieli i oceniania. Opinia jednoznacznie stwierdza, że projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i tym samym nie jest ustawą wykonującą prawo UE w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.
Sąd Najwyższy, odpowiadając na prośbę o opinię, stwierdza, że obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy — Prawo oświatowe nie podlega opiniowaniu. Podstawą tej decyzji jest art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który precyzuje, że Sąd może opiniować jedynie akty prawne mające bezpośredni wpływ na funkcjonowanie sądów lub sprawy należące do jego właściwości, czego ten projekt nie spełnia.