projekt dotyczy zapewnienia realizacji inwestycji niezbędnych do powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego, których zakres został zdefiniowany i określony w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Projekt ustawy ma na celu zapewnienie realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), stawiając za cel stworzenie uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego oraz umiejscowienie CPK w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych na świecie. Ustanawia kluczowe terminy, m.in. uruchomienie operacji lotniczych na CPK do 31 grudnia 2031 r. oraz zakończenie prac budowlanych dla głównych linii kolejowych do 31 grudnia 2030 r., z budżetem finansowania sięgającym 66 180 mln zł do 2032 roku. Wprowadza zakaz dofinansowania połączeń lotniczych przez podmioty publiczne oraz określa, że cywilny ruch lotniczy na Lotnisku im. Fryderyka Chopina zostanie do Ustawa przewiduje również odpowiedzialną za CPK, wprowadzając nowe wymagania dotyczące doświadczenia członków zarządu i rady nadzorczej, a także nakłada obowiązek rozbudowy sieci kolejowej, zapewniając obsługę miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców.
Opinia kierunkowo pozytywnie ocenia projekt ustawy o zapewnieniu realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), uznając jego strategiczne znaczenie dla polskiego lotnictwa. Podkreśla jednak istotne obawy, zwłaszcza dotyczące potencjalnego administracyjnego ograniczania działalności portów regionalnych (np. zakaz dofinansowania połączeń lotniczych i umów marketingowych), co mogłoby negatywnie wpłynąć na ich rozwój i lokalne gospodarki. Zwraca również uwagę na brak aktualnych danych, niejasności w technice legislacyjnej, zmiany w koncepcji Kolei Dużych Prędkości oraz pominięcia w liście linii kolejowych, postulując dopracowanie projektu ustawy.
W odpowiedzi na pismo Szefa Kancelarii Sejmu dotyczące prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, Narodowy Bank Polski informuje, że nie zgłasza żadnych uwag do przedstawionego dokumentu. Oznacza to akceptację proponowanych rozwiązań bez konieczności wprowadzania zmian.
Przedmiotowa opinia przedstawia krytyczne uwagi Związku Województw RP oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotyczące projektu ustawy o CPK. Podkreśla brak kompleksowych rozwiązań i niespójność projektu z polityką rozwoju regionalnego, zwłaszcza w kontekście planowanych linii kolejowych. Dokument wskazuje na ryzyko dysfunkcji systemu transportowego, niejasności w kwestiach ochrony środowiska, odszkodowań oraz braku mechanizmów partycypacji społecznej, postulując wprowadzenie istotnych poprawek dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju.