projekt dotyczy podniesienia podatku CIT dla banków krajowych i zagranicznych
Projekt ustawy wprowadza podwyższenie stawek CIT dla podmiotów z sektora bankowego, w tym banków krajowych, zagranicznych, instytucji kredytowych i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, z docelową stawką 23% (lub 13% dla małych podatników spełniających kryteria przychodowe). W latach przejściowych (2026–2028) stosuje się wyższe stawki 30% i 26%, z analogicznymi zmianami dla obniżonych stawek (20% i 16%), dostosowanymi do długości roku podatkowego. Dodatkowo, nowelizacja ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych obniża stawkę miesięczną do od 2027 r., z epizodyczną zmianą na w tym samym roku, w celu zwiększenia dochodów budżetowych na obronność przy zachowaniu konkurencyjności sektora.
Kasa Krajowa podkreśla istotną różnicę ekonomiczną i ustrojową pomiędzy bankami komercyjnymi a spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi (SKOK), które nie osiągały nadzwyczajnych zysków w latach 2023-2024, lecz zmagały się ze stratami finansowymi i programami postępowania naprawczego. Włączenie SKOK do podwyższonych stawek CIT bez uwzględnienia ich sytuacji finansowej prowadzi do asymetrii, pogarszając ich stabilność i zdolność do budowania funduszy własnych, co jest sprzeczne z zasadą proporcjonalności i neutralności konkurencyjnej. Proponuje się wyłączenie SKOK z regulacji lub objęcie podwyżką tylko tych o aktywach powyżej 4 mld zł i nieobjętych zwolnieniem z podatku bankowego, aby uniknąć destabilizacji sektora spółdzielczego.
Sąd Najwyższy, opierając się na art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, opiniuje wyłącznie projekty aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania sądów lub mających wpływ na jego właściwości. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i o podatku od niektórych instytucji finansowych (druk nr 1752) nie spełnia tych kryteriów. W związku z tym nie podlega on opiniowaniu przez Sąd Najwyższy.
Sektor bankowy w Polsce sprzeciwia się wprowadzeniu trwałego podwyższenia stawki podatku CIT wyłącznie dla banków, argumentując, że narusza to zasadę równości opodatkowania i wolności działalności gospodarczej, a także prowadzi do zakłóceń konkurencyjności na rynku UE. Podkreśla się, że branża już znacząco wspiera finanse publiczne, finansując gospodarkę na poziomie 87% zewnętrznego finansowania, a proponowane rozwiązanie zmniejszy potencjał kredytowy o ok. 125 mld zł, faworyzując banki zagraniczne. W załączonej opinii prawnej prof. Ryszarda Piotrowskiego stwierdza się niezgodność projektu z art. 20, 21 i 32 Konstytucji RP, wskazując na cechy konfiskaty mienia i dyskryminację.