projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, której celem jest poprawa egzekwowania prawa i polityk UE w określonych dziedzinach przez ustanowienie wspólnych minimalnych norm zapewniających odpowiedni poziom ochrony osób zgłaszających naruszenie prawa UE
Projekt ustawy o ochronie sygnalistów ma na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej. Ustawa reguluje warunki ochrony sygnalistów, środki ochrony oraz zasady zgłaszania naruszeń prawa. Kluczowe aspekty obejmują zakaz działań odwetowych wobec sygnalistów oraz ochronę ich danych osobowych. Projekt budzi jednak kontrowersje, między innymi ze względu na niedostateczne uwzględnienie roli związków zawodowych w procesie tworzenia wewnętrznych procedur zgłaszania naruszeń.
Opinia wyraża negatywne stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o ochronie sygnalistów, przede wszystkim ze względu na rozszerzenie zakresu przedmiotowego na prawo pracy. Autorka wskazuje na liczne wątpliwości interpretacyjne i ryzyko nadmiernego obciążenia Państwowej Inspekcji Pracy, co może prowadzić do nieefektywnego działania ustawy.
Konfederacja Lewiatan pozytywnie ocenia projekt ustawy o ochronie sygnalistów, jednakże wskazuje na potrzebę kilku zmian. Zdaniem Konfederacji, zmiany te umożliwią pracodawcom lepsze przygotowanie się do wdrożenia nowych przepisów, zwłaszcza w kontekście powierzania działań następczych podmiotom zewnętrznym i wydłużenia terminu na przyjęcie wewnętrznej procedury zgłoszeń. Kluczowe jest zapewnienie rzetelnego i niezależnego prowadzenia postępowań wyjaśniających.
Opinia wyraża negatywny stosunek do projektu ustawy o ochronie sygnalistów, wskazując na niespójności i braki w zakresie ochrony danych osobowych. Zdaniem autora, projekt nie spełnia wymogów rozporządzenia 2016/679, w szczególności w odniesieniu do anonimowych zgłoszeń i ochrony tożsamości sygnalistów oraz osób trzecich.
Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do rządowego projektu ustawy o ochronie sygnalistów, ponieważ projekt ten nie dotyczy spraw należących do właściwości Sądu Najwyższego, zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym. Opinia ta opiera się na interpretacji przepisów prawa regulujących zakres kompetencji Sądu Najwyższego w zakresie opiniowania projektów aktów normatywnych. Decyzja ta jest ostateczna.
Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła nie zajmować stanowiska w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie sygnalistów. Decyzja ta wynika z zakończenia procesu legislacyjnego i publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw. Zatem, Rada uznała, że jej stanowisko w tej materii jest już zbędne.
Opinia wskazuje na liczne niedociągnięcia projektu ustawy o ochronie sygnalistów, takie jak nieprecyzyjne definicje kluczowych pojęć (np. "działania odwetowe", "osoba powiązana") oraz problemy z zakresem zastosowania ustawy, szczególnie w odniesieniu do podmiotów publicznych i prywatnych. Autor podkreśla potrzebę uspójnienia przepisów z prawem krajowym i unijnym oraz dokładniejszego określenia odpowiedzialności za ujawnianie informacji.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje informację, że nie zgłasza żadnych uwag do rządowego projektu ustawy o ochronie sygnalistów. Brak uwag oznacza akceptację projektu w obecnej formie. ZUS potwierdza tym samym brak zastrzeżeń co do projektowanych regulacji.
Polska Izba Ubezpieczeń przedstawia szereg zastrzeżeń do projektu ustawy o sygnalistach. Opinia wskazuje na liczne nieścisłości i braki prawne, proponując konkretne zmiany w definicjach, procedurach oraz zakresie ochrony sygnalistów, aby zapewnić skuteczniejszą ochronę przed działaniami odwetowymi i uniknąć nadmiernego ryzyka dla przedsiębiorstw.
Narodowy Bank Polski nie zgłasza żadnych uwag do rządowego projektu ustawy o ochronie sygnalistów (druk nr 317). Dokument ten został przeanalizowany i uznany za nie wymagający poprawek z punktu widzenia NBP. Brak uwag oznacza akceptację projektu w obecnej formie.
Rzecznik Finansowy przedstawia uwagi do projektu ustawy o ochronie sygnalistów, krytykując przede wszystkim zbyt niskie odszkodowanie dla sygnalistów doświadczających działań odwetowych oraz nieproporcjonalną karę za fałszywe zgłoszenia. Zaleca się również wprowadzenie sankcji administracyjnych dla podmiotów naruszających przepisy ustawy, aby zapewnić skuteczną ochronę sygnalistów.
Opinia rekomenduje uzupełnienie projektu ustawy o ochronie sygnalistów o przepisy dotyczące Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Dodatkowe unormowania mają uzupełnić ogólne rozwiązania zawarte w projekcie, uwzględniając specyfikę kompetencji i ustroju KNF oraz konieczność ochrony wrażliwych informacji. Proponowane zmiany mają na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych i zapewnienie skutecznej ochrony sygnalistów w sektorze finansowym.