projekt dotyczy wprowadzenia od 1 października 2024 roku dla rodziców dzieci w wieku od 12. do ukończenia 35. miesiąca życia następujących świadczeń: "aktywni rodzice w pracy" (tzw. babciowe), "aktywnie w żłobku" oraz "aktywnie w domu"; rodzice będą mogli skorzystać z jednego z wyżej wymienionych świadczeń
Projekt ustawy "Aktywny rodzic" ma na celu wspieranie rodziców w łączeniu aktywności zawodowej z wychowaniem dzieci. Ustawa wprowadza trzy rodzaje świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu", zróżnicowane pod względem wysokości i warunków przyznawania, uwzględniając sytuację materialną i rodzinną. Projekt zakłada również finansowanie działań promocyjnych i badawczych w tym obszarze oraz zmiany w innych ustawach, m.in. w Kodeksie pracy i ustawach o pomocy społecznej i ubezpieczeniach społecznych.
Rozporządzenie określa standardy opieki nad dziećmi do lat 3, uwzględniając niezbędne i podnoszące jakość aspekty. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i personelu, a także usystematyzowanie działań zapewniających rozwój dziecka i współpracę z rodzicami.
Opinia NSZZ „Solidarność” krytykuje rządowy projekt ustawy o wspieraniu rodziców, wskazując na brak konsultacji społecznych i niedostateczną analizę problemu. Związek uważa, że projekt komplikuje istniejące systemy wsparcia i nie zapewni osiągnięcia zakładanych celów, proponując głębszą dyskusję na temat przyczyn niskiej dzietności w Polsce i bardziej kompleksową politykę niż tylko wprowadzanie kolejnych świadczeń.
Opinia wyraża negatywne stanowisko wobec projektu ustawy "Aktywny rodzic", wskazując na liczne braki w zakresie ochrony danych osobowych. Zauważono m.in. brak testu prywatności, niejasności co do źródeł informacji oraz naruszenie zasady minimalizacji danych.
Rządowy projekt ustawy „Aktywny rodzic” (druk nr 319) nie podlega jurysdykcji Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. Komisja nie jest kompetentna do rozpatrywania tego projektu. Zatem, opinia Komisji jest neutralna wobec projektu ustawy.
Forum Związków Zawodowych pozytywnie ocenia rządowy projekt ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej, doceniając mechanizm zmiany segmentów programu. Jednakże, wyrażają obawę o segment „aktywnie w żłobku”, podkreślając potrzebę zwiększenia finansowania publicznych żłobków, aby uniknąć wzrostu opłat. FZZ uważa, że najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest poszerzanie infrastruktury publicznej, zapewniając szeroki i powszechny dostęp do usług.
Sąd Najwyższy nie wyda opinii na temat rządowego projektu ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej i wychowywaniu dziecka, ponieważ projekt ten nie dotyczy spraw należących do właściwości Sądu Najwyższego, zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym. Ustawa ta reguluje jedynie opiniowanie projektów aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują sądy. Opinia jest odmowna.
Opinia wyraża negatywny pogląd na projekt ustawy "Aktywny rodzic", wskazując na wykluczenie aplikantów KSSiP z grona beneficjentów świadczenia. Autorzy argumentują, że brak zaklasyfikowania aplikantów jako osób aktywnych zawodowo jest nieuzasadniony i narusza zasadę równości, proponując modyfikację przepisów aby to zmienić.
Krajowa Rada Komornicza nie zgłasza żadnych uwag do projektu ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej i wychowaniu dziecka - „Aktywny rodzic”. Samorząd komorniczy pozytywnie ocenia projektowane rozwiązania prawne. Brak jest zatem sprzeciwu ze strony Krajowej Rady Komorniczej.