projekt dotyczy zmian systemowych na poziomie rozwiązań strategicznych, w obszarze decyzji podejmowanych przez najwyższe organy cywilne i wojskowe oraz dotyczące obszaru zmian organizacyjnych w Siłach Zbrojnych, a także określenia kompetencji najważniejszych osób w państwie
Projekt ustawy określa zadania organów władzy państwowej w zakresie planowania i reagowania obronnego, w tym użycia Sił Zbrojnych. Ustawa definiuje zasady organizacji systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, określa stany gotowości obronnej państwa oraz zasady opracowywania kluczowych dokumentów strategicznych, takich jak Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronnej. Projekt wprowadza również zmiany do szeregu innych ustaw, wzmacniając koordynację działań w obszarze bezpieczeństwa narodowego.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nie zgłasza uwag do projektu ustawy o działaniach organów władzy państwowej w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Opinia ta bazuje na art. 57 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 oraz art. 51 ustawy o ochronie danych osobowych. Brak zgłoszonych zastrzeżeń wskazuje na zgodność projektu z obowiązującymi przepisami.
Opinia krytykuje projekt ustawy o działaniach organów władzy państwowej w razie zagrożenia zewnętrznego, wskazując na brak wprost wskazania Narodowego Banku Polskiego w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym. Podkreśla konieczność precyzyjnego określenia uprawnień i obowiązków NBP w tym systemie, zapewniając jednocześnie niezależność Banku zgodnie z Konstytucją RP. Dodatkowo, zgłaszane są zastrzeżenia dotyczące procedur zatwierdzania decyzji Prezydenta RP oraz braku jasności co do formy aktu prawnego włączającego organy do systemu.
Związek Powiatów Polskich przedstawia negatywną opinię na temat projektu ustawy o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (druk nr 405). Krytykuje nadmierne rozdrobnienie aktów prawnych i proponuje nowelizację istniejących przepisów, wskazując na niejasności dotyczące kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych podmiotów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. ZPP zwraca uwagę na konieczność doprecyzowania przepisów i zapewnienia spójności systemu prawnego.
Opinia Narodowego Banku Polskiego wskazuje na niedociągnięcia w projekcie ustawy o działaniach organów władzy państwowej w razie zagrożenia bezpieczeństwa. Zastrzeżenia dotyczą braku wprost wskazania NBP w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz niejasności co do uprawnień Prezesa Rady Ministrów w tym zakresie. Dokument podkreśla konieczność precyzyjnego określenia roli i kompetencji NBP, gwarantując jednocześnie jego niezależność.
Opinia pozytywnie ocenia dostosowanie brzmienia przepisu art. 43d ust. 2 ustawy Prawo atomowe do przepisów projektowanej ustawy o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Zmiana ta zapewni spójność polskiego systemu prawnego. Jest to ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa.
Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do projektu ustawy o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa w zakresie przepisów dotyczących orzekania i funkcjonowania sądów, ani tych wpływających na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego (art. 57-67). W pozostałym zakresie projekt nie podlega kompetencji Sądu Najwyższego, zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym. Opinia jest neutralna, skupiając się na ocenie kompetencji Sądu Najwyższego w odniesieniu do przedmiotowego projektu ustawy.