projekt dotyczy zmiany ustawy z dnia 6 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, w celu wprowadzenia dodatkowych stawek podatku w przypadku sprzedaży lokali mieszkalnych w krótkim okresie czasu od jego zakupu
Projekt ustawy proponuje zmianę ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wprowadzając wyższe stawki podatku dla transakcji flipowania mieszkań. Nowe przepisy mają na celu zniechęcenie do spekulacyjnego obrotu nieruchomościami, a nie zwiększenie wpływów do budżetu. Wprowadzone zostaną różne stawki podatku w zależności od czasu, jaki upłynął od poprzedniego zbycia lokalu, oraz od liczby transakcji dokonanych przez kupującego w ciągu pięciu lat.
Opinia dotycząca autopoprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest pozytywna. Prokurator Generalny nie zgłasza żadnych uwag do przedstawionej autopoprawki. Brak zastrzeżeń wskazuje na zgodność projektu z obowiązującym prawem.
Sąd Najwyższy informuje, że autopoprawka do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlega jego opiniowaniu, ponieważ nie spełnia wymogów określonych w art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym. Opiniowanie dotyczy jedynie projektów aktów normatywnych, na podstawie których orzekają sądy, lub tych mających wpływ na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego.
Narodowy Bank Polski przekazuje, że nie ma żadnych uwag do autopoprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Dokument ten został przeanalizowany i uznany za wolny od zastrzeżeń. Brak uwag oznacza akceptację przedstawionego rozwiązania.
Opinia pozytywnie ocenia projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, mający na celu opodatkowanie "flipowania" mieszkań. Wprowadzenie nowych stawek podatku ma zniechęcić do spekulacyjnego obrotu nieruchomościami i ograniczyć negatywny wpływ flipperów na rynek mieszkaniowy, poprawiając dostępność mieszkań dla osób poszukujących lokali na własne potrzeby.