projekt dotyczy przedłużenia okresu obowiązywania funkcjonujących mechanizmów kontroli cen energii (zasadniczo do 31 grudnia 2024 r.), obowiązków przedsiębiorców energetycznych, wypłacanych rekompensat, obowiązków odbiorców (obowiązek uwzględnienia obniżonej opłaty, obowiązki informacyjne) oraz limitów zużycia energii elektrycznej objętej mechanizmem ustawowym
Projekt ustawy ma na celu wsparcie odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła. Wprowadza on zmiany w kilku ustawach, regulując m.in. maksymalne ceny dostawy ciepła i przewidując wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych. Kluczowe są obliczenia cen ciepła z uwzględnieniem rekompensat oraz mechanizmy rozliczeń między przedsiębiorstwami a odbiorcami. Ustawa określa również terminy składania wniosków o wypłatę wyrównania i procedury w przypadku niezłożenia wniosku lub zwrotu nienależnie pobranych środków.
Związek Powiatów Polskich pozytywnie ocenia projekt ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii. Związek popiera działania gwarantujące stabilne ceny energii dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym ceny maksymalne obejmujące cały rok 2024. Inicjatywa jest pozytywnie oceniana ze względu na interes jednostek samorządu terytorialnego.
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) nie wyraża zastrzeżeń wobec obywatelskiego projektu ustawy o wsparciu odbiorców energii. KRASP nie zgłasza żadnych uwag odnośnie do projektu, potwierdzając tym samym brak sprzeciwu. Opinia jest neutralna i nie zawiera żadnych rekomendacji.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych nie zgłasza uwag do obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw. Brak uwag wskazuje na neutralne stanowisko wobec proponowanych zmian. Opinia nie zawiera żadnych konkretnych zastrzeżeń.
Komisja Nadzoru Finansowego nie zgłasza żadnych uwag do projektu ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła. Urząd nie widzi potrzeby wprowadzania zmian w zakresie swojej właściwości, wynikającej z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Opinia jest neutralna i nie zawiera żadnych zastrzeżeń.
Rząd RP uważa, że projekt ustawy o wsparciu odbiorców energii jest niepotrzebny, ponieważ obowiązujące przepisy ustawy o bonie energetycznym już zapewniają skuteczną ochronę przed wzrostem cen. Projekt jest zbyt skomplikowany, nakłada się na istniejące rozwiązania i nie wskazuje realnego źródła finansowania. Dodatkowo, wprowadzenie go z mocą wsteczną jest niezasadne.
Opinia wskazuje na poważne wady obywatelskiego projektu ustawy, m.in. kolizję prawną z obowiązującą ustawą budżetową oraz brak konsultacji społecznych. Projekt, pomimo deklarowanych pozytywnych skutków, niesie za sobą poważne konsekwencje dla budżetu państwa i samorządów.
Obywatelski projekt ustawy, którego celem jest przedłużenie mechanizmów kontroli cen energii i wsparcia odbiorców, jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt utrzymuje dotychczasowy model regulacyjny, wprowadzając jedynie pewne uzupełnienia i przedłużając okres obowiązywania rozwiązań. Nowelizacja tworzy tymczasowy instrument stabilizujący rynek energii i przywracający zasady konkurencji.
Rada Działalności Pożytku Publicznego pozytywnie ocenia obywatelski projekt ustawy o wsparciu odbiorców energii. Rada wyraża jednak obawy dotyczące możliwości cofnięcia podwyżek cen energii przez dostawców i rekomenduje dodanie mechanizmu skarżenia oraz rozszerzenie katalogu beneficjentów o podmioty wrażliwe.
Prokurator Generalny nie wyraża opinii w sprawie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii, ponieważ problematyka ta leży poza zakresem zadań prokuratury. Odpowiedź jest udzielona na pismo z dnia 28 czerwca 2024 r. dotyczące druku sejmowego nr 494.