projekt dotyczy implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności
Projekt ustawy ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, wprowadzając zmiany do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Kluczowe zmiany dotyczą podwyższenia sum gwarancyjnych, precyzyjniejszego zdefiniowania pojęć związanych z ruchem pojazdów oraz wprowadzenia nowych regulacji dotyczących postępowania w przypadku upadłości zakładów ubezpieczeniowych. Projekt przewiduje również większą transparentność w zakresie wykorzystywania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia przy wyliczaniu składek. Ustawa ma zapewnić zgodność polskiego prawa z dyrektywami UE.
Opinia Sądu Najwyższego wskazuje na potencjalne problemy z projektowaną definicją "ruchu pojazdu", która może zawęzić zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela i ograniczyć ochronę poszkodowanych. Sąd zaleca dalsze konsultacje i dopracowanie projektu, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na art. 34 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych i art. 436 kodeksu cywilnego.