projekt dotyczy zwiększenia efektywności postępowań kwalifikacyjnych do służby w Policji i Straży Granicznej poprzez m. in.: wprowadzenie odrębnych postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do kandydatów, którzy złożyli podanie o przyjęcie do służby w Policji lub Straży Granicznej przed upływem 3 lat od ukończenia szkoły ponadpodstawowej w oddziale o profilu mundurowym (liceum ogólnokształcącego lub technikum), dla którego został określony odpowiedni program szkolenia, zmianę przepisów odnoszących się do byłych funkcjonariuszy, którzy postanowili ponownie wstąpić do służby w Policji lub Straży Granicznej (przygotowane zostaną dla nich nowe ścieżki postępowania kwalifikacyjnego) oraz wprowadzenie nowych rozwiązań dotyczących służby kontraktowej w Policji
Projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawach dotyczących Policji i Straży Granicznej, ułatwiając powrót do służby i tworząc oddziały o profilu mundurowym w szkołach ponadpodstawowych. Zmiany dotyczą procedur kwalifikacyjnych, skracając czas i liczbę wymaganych dokumentów. Projekt ma na celu zwiększenie zainteresowania służbą w Policji i Straży Granicznej oraz poprawę rekrutacji, wpływając pozytywnie na bezpieczeństwo wewnętrzne kraju.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przekazał, że nie ma żadnych uwag do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z utworzeniem oddziałów o profilu mundurowym i ułatwieniem powrotu do służby w Policji i Straży Granicznej. ZUS nie zgłasza żadnych zastrzeżeń do przedstawionego projektu.
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem oddziałów o profilu mundurowym oraz ułatwieniem powrotu do służby w Policji i Straży Granicznej nie podlega opiniowaniu Sądu Najwyższego. Zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, Sąd może opiniować projekty aktów normatywnych, na podstawie których orzekają sądy, lub projekty mające wpływ na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego. Niniejszy projekt nie spełnia tych warunków.