projekt dotyczy zapewnienia kontynuacji w roku 2024 tzw. wakacji kredytowych, czyli możliwości zawieszenia spłaty kredytu hipotecznego udzielonego na zaspokojenie własnych potrzeb kredytobiorcy
Projekt ustawy przedłuża wakacje kredytowe do końca 2024 roku, umożliwiając zawieszenie spłaty rat kredytów hipotecznych. Wprowadza jednak ograniczenia: dla kredytów do 400 000 zł zawieszenie jest automatyczne, natomiast dla kredytów od 400 000 zł do 800 000 zł wymagany jest dodatkowy warunek - stosunek wydatków na spłatę kredytu do dochodu gospodarstwa domowego musi przekraczać 50% . Ustawa ma wesprzeć kredytobiorców wciąż borykających się z wysokimi ratami kredytów, a jej wejście w życie planowane jest na 1 stycznia 2024 roku.
Opinia UKNF dotycząca wakacji kredytowych wskazuje na maksymalny koszt rządowego projektu wynoszący prawie 9 mld zł, obejmujący około 90% kredytów hipotecznych. Chociaż takie wsparcie może pomóc kredytobiorcom w trudnej sytuacji finansowej i ograniczyć ryzyko kredytowe, UKNF zwraca uwagę na potencjalnie negatywny wpływ na stabilność systemu bankowego ze względu na wysokie koszty dla banków i ryzyko geopolityczne.
Narodowy Bank Polski negatywnie ocenia projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu społecznościowym, uważając, że zaproponowane kryteria wsparcia kredytobiorców są źle zaprojektowane i mogą prowadzić do nieefektywnego wykorzystania środków. NBP wskazuje na istnienie Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jako wystarczającego mechanizmu wsparcia i sugeruje jego aktywne wykorzystanie zamiast wprowadzania nowych, kosztownych rozwiązań. Uważa, że obecny projekt faworyzuje niektóre grupy kredytobiorców i nie uwzględnia ich rzeczywistej sytuacji finansowej.
Sąd Najwyższy nie zgłasza uwag do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu społecznościowym, ponieważ projekt nie wpływa na orzekanie sądów powszechnych ani na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego. Ustawa nie jest aktem normatywnym, na podstawie którego orzekają sądy. Zatem, Sąd Najwyższy nie widzi potrzeby wnoszenia żadnych poprawek.
Związek Banków Polskich wyraża negatywną opinię na temat projektu ustawy o przedłużeniu wakacji kredytowych, argumentując, że nie służy on osobom najbardziej potrzebującym, lecz stanowi nieuzasadniony transfer socjalny. ZBP proponuje wprowadzenie kryterium dochodowego dla wszystkich kredytów oraz szereg poprawek legislacyjnych, mających na celu ukierunkowanie pomocy na faktycznie potrzebujących kredytobiorców.
Rzecznik Finansowy pozytywnie ocenia inicjatywy przedłużające możliwość zawieszenia spłaty kredytów hipotecznych. Uznaje za trafne rozwiązanie z limitem kwoty kredytu (400 000 zł) uprawniającym do zawieszenia spłaty, ale podnosi wątpliwości co do górnego limitu (800 000 zł) oraz proponuje modyfikację kryterium dochodowego. Rzecznik zwraca uwagę na konieczność usprawnienia mechanizmu "wakacji kredytowych" i precyzyjnego zdefiniowania okresu zawieszenia spłaty, a także wskazuje na potrzebę korekty legislacyjnej, szczególnie w odniesieniu do definicji "dochodu gospodarstwa domowego".
Krajowy Związek Banków Spółdzielczych negatywnie ocenia rządowy projekt ustawy o przedłużeniu wakacji kredytowych, uznając zaproponowane kryteria za zbyt liberalne i niesprawiedliwe. KZBS podkreśla potrzebę celowanej pomocy dla potrzebujących oraz wskazuje na istnienie innych, sprawiedliwych narzędzi wsparcia, takich jak Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. Przedłużenie wakacji kredytowych bez kryteriów jest kosztowne dla banków, niesprawiedliwe społecznie i może mieć negatywny wpływ na gospodarkę.