projekt dotyczy ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej jako organu eksperckiego, stabilizującego polski system edukacji; wprowadzenia nowych form edukacji obywatelskiej przygotowującej do odpowiedzialności za Ojczyznę oraz uwspółcześnienie zadań edukacyjnych i wychowawczych w szkołach
Projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym wprowadza zmiany w prawie oświatowym, m.in. dodając nowe zadania dla szkół, takie jak upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowanie postaw patriotycznych. Ustawa przewiduje również utworzenie Komisji Edukacji Narodowej jako organu opiniodawczo-doradczego. Wprowadzane są również zmiany dotyczące finansowania zadań oświatowych oraz Programu Kościuszkowskiego, mającego na celu wspieranie inicjatyw kulturalnych prezentujących polskie dziedzictwo historyczne.
Wniosek dotyczy zmiany przedstawiciela wnioskodawców projektu ustawy o wychowaniu patriotycznym. Posłowie Piotr Zgorzelski i Szymon Hołownia wnioskują o zastąpienie ich posłem Henrykiem Kiepurą jako przedstawicielem wnioskodawców w Sejmie. Zmiana ta nie wpływa na treść projektu ustawy.
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego negatywnie opiniuje projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym, argumentując, że nie odpowiada on swojej treści i stanowi głęboką zmianę systemu oświaty bez analizy obecnego stanu i istniejących rozwiązań. Wprowadzane zmiany są daleko idącą formą centralizacji zarządzania oświatą i ubezwłasnowolnieniem nauczycieli, a proponowane rozwiązania powinny być przedmiotem szerokiej debaty publicznej przed wprowadzeniem ustawowych zmian.
Opinia negatywnie ocenia projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym, wskazując na wątpliwości merytoryczne dotyczące uzasadnień teoretycznych i aksjologicznych. Krytykowane są nieprecyzyjne definicje, brak systemowego ujęcia i jednoznaczne osadzenie projektu w perspektywie światopoglądowo-ideologicznej. Autorzy podkreślają potrzebę pogłębionej refleksji nad istotą i formami wychowania patriotycznego przed przyjęciem ustawy.
Opinia odnosi się do poselskiego projektu ustawy o wychowaniu patriotycznym, zwracając uwagę na zbędne doprecyzowanie celów kształcenia w preambule ustawy Prawo oświatowe. Pozytywnie ocenia powołanie Komisji Edukacji Narodowej, ale wskazuje na potrzebę szerszego konsensusu i uwzględnienia różnych aspektów edukacji, takich jak edukacja klimatyczna i środowiskowa. Krytykuje niektóre zapisy projektu, np. dotyczące klubów inżynierskich czy obowiązkowych wycieczek, sugerując poprawki i alternatywne rozwiązania.
Opinia wskazuje, że projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym nie jest przedmiotem zainteresowania prokuratury, ponieważ jego tematyka wykracza poza zakres zadań tej instytucji. Z tego powodu, Prokurator Generalny nie przedstawia opinii w tej sprawie. Brak opinii wynika z braku kompetencji prokuratury w odniesieniu do poruszanej w projekcie ustawy problematyki.
Komitet Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk uznaje projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym za nieodpowiedni i w wielu aspektach szkodliwy. Krytykuje on wąskie i anachroniczne rozumienie patriotyzmu, narzucanie lektur i wycieczek oraz instrumentalizację nauk ścisłych. Komitet apeluje o konsultacje z kompetentnymi środowiskami i włączenie ich w dalekosiężne programy działania.
Opinia analizuje poselski projekt ustawy o wychowaniu patriotycznym, proponujący utworzenie Komisji Edukacji Narodowej (KEN) i zmiany w prawie oświatowym. Projekt wprowadza nowe zadania edukacyjne, takie jak promocja nauk ścisłych i wychowanie patriotyczne, a także przewiduje wycieczki do miejsc związanych z polską historią. KEN ma opiniować kluczowe decyzje w edukacji i uchwalać Strategię Edukacyjną Państwa.