projekt dotyczy implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej i wprowadzenia systemu tzw. globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE), tj. głównej części tzw. Filaru II OECD
Projekt ustawy reguluje opodatkowanie wyrównawcze jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, wdrażając dyrektywę UE w sprawie globalnego minimalnego poziomu opodatkowania. Ustawa wprowadza trzy rodzaje podatków wyrównawczych: globalny, krajowy i podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Rząd wnosi o skrócenie procedury legislacyjnej ze względu na pilną potrzebę implementacji dyrektywy UE, a Minister Finansów został upoważniony do reprezentowania stanowiska rządu w parlamencie. Projekt został uznany za zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła nie wydawać opinii w sprawie projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym, ponieważ nie dotyczy on zakresu spraw podlegających opiniowaniu przez Radę, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Decyzja ta wynika z braku kompetencji Rady w tej materii.
Postulat Konfederacji Lewiatan dotyczy negatywnego wpływu projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym na konkurencyjność polskiej gospodarki, szczególnie dla firm w specjalnych strefach ekonomicznych. Proponowana poprawka ma na celu złagodzenie tych skutków poprzez wprowadzenie mechanizmu kompensacyjnego, chroniącego prawa nabyte przedsiębiorców i zapobiegając zniweczeniu efektu ekonomicznego zwolnień podatkowych.