projekt dotyczy konieczności potwierdzenia ciążącego na instytucjach publicznych obowiązku realizacji Przedsięwzięć określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, realizacji Programu, zapewnienia należytego merytorycznego poziomu osób odpowiedzialnych za realizację Programu, usunięcia systemowej dysfunkcji polskiego rynku lotniczego polegającej na dofinansowywaniu linii lotniczych przez podmioty publiczne jak również rozstrzygnięcia wątpliwości w zakresie obowiązku ministra właściwego ds. finansów publicznych odnośnie zapewnienia finansowania Programu przyjętego przez Radę Ministrów
Projekt ustawy zobowiązuje władze publiczne do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), określając ścisłe terminy i zakres prac, w tym przeniesienie ruchu lotniczego z Lotniska Chopina do Portu Solidarność do 30 czerwca 2031 r. Ustawa wprowadza restrykcje dotyczące zmian w Programie Inwestycyjnym CPK, zakazując modyfikacji celu, terminów zakończenia prac (do 31 grudnia 2030 r.) oraz obniżania poziomu finansowania. Dokument precyzuje również wymogi kwalifikacyjne dla członków zarządu i rady nadzorczej Spółki Celowej oraz obowiązki sprawozdawcze dla Pełnomocnika i Spółki Celowej.
Opinia stwierdza, że obywatelski projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie narusza przepisów dotyczących pomocy publicznej ani dyrektywy środowiskowej. Kluczowe zmiany w ustawie o CPK, dotyczące rady nadzorczej Spółki Celowej, są zgodne z zaleceniami Komisji Europejskiej, choć nie mają charakteru wiążącego.
Sąd Najwyższy nie wyda opinii na temat obywatelskiego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Uzasadnienie opiera się na art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który ogranicza możliwość wydawania opinii jedynie do projektów aktów normatywnych, na podstawie których orzekają sądy, lub do projektów mających wpływ na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego. Projekt ustawy o CPK nie spełnia tych warunków.
Prokurator Generalny nie wyraża opinii na temat obywatelskiego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Uzasadnia to tym, że projekt dotyczy zagadnień poza zakresem zadań prokuratury. Zatem, opinia nie jest wydawana z powodu braku kompetencji.
Narodowy Bank Polski zapoznał się z obywatelskim projektem ustawy o inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i nie zgłasza do niego żadnych uwag. Dokument ten dotyczy zobowiązania władz publicznych do realizacji tej ważnej inwestycji. Brak uwag ze strony NBP sugeruje zgodę na przedstawiony projekt.
Opinia prezentuje pozytywne stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o CPK, podkreślając konieczność potwierdzenia obowiązku realizacji inwestycji przez władze publiczne. Dokument wskazuje na zapewnienie należytego przygotowania osób odpowiedzialnych za realizację programu oraz rozstrzygnięcie wątpliwości co do finansowania. Kluczowym elementem jest przeniesienie ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na Port Lotniczy Solidarność do 2031 roku.