Sejmofil
PosłowieProcesy SejmowePosiedzenia
  1. Procesy legislacyjne
  2. 699

Sejmofil

Oddolna inicjaitywa na rzecz przejrzystości i dostępności danych sejmowych.

Wspomóż nas na Patronite

O nas

  • O projekcie
  • Kontakt

Dokumenty

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin

Śledź nas

  • email
  • discord
  • youtube
  • tiktok
  • github

© Wszelkie prawa zastrzeżone 2025

•v0.9.15
Polityka Prywatności

    projekt ustawy

    Obywatelski projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego

    projekt dotyczy konieczności potwierdzenia ciążącego na instytucjach publicznych obowiązku realizacji Przedsięwzięć określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, realizacji Programu, zapewnienia należytego merytorycznego poziomu osób odpowiedzialnych za realizację Programu, usunięcia systemowej dysfunkcji polskiego rynku lotniczego polegającej na dofinansowywaniu linii lotniczych przez podmioty publiczne jak również rozstrzygnięcia wątpliwości w zakresie obowiązku ministra właściwego ds. finansów publicznych odnośnie zapewnienia finansowania Programu przyjętego przez Radę Ministrów

    Przebieg procesu legislacyjnego
    Projekt wpłynął do Sejmu
    18 wrz 2024
    Skierowano do I czytania na posiedzeniu Sejmu
    8 paź 2024
    Opinia organizacji samorządowej
    8 paź 2024
    I czytanie na posiedzeniu Sejmu
    wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu został wycofany
    27 lis 2024

    Obywatelski projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

    18.09.2024

    Projekt ustawy zobowiązuje władze publiczne do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), określając ścisłe terminy i zakres prac, w tym przeniesienie ruchu lotniczego z Lotniska Chopina do Portu Solidarność do 30 czerwca 2031 r. Ustawa wprowadza restrykcje dotyczące zmian w Programie Inwestycyjnym CPK, zakazując modyfikacji celu, terminów zakończenia prac (do 31 grudnia 2030 r.) oraz obniżania poziomu finansowania. Dokument precyzuje również wymogi kwalifikacyjne dla członków zarządu i rady nadzorczej Spółki Celowej oraz obowiązki sprawozdawcze dla Pełnomocnika i Spółki Celowej.

    Opinie (5)
    Pozytywny

    Opinia stwierdza, że obywatelski projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie narusza przepisów dotyczących pomocy publicznej ani dyrektywy środowiskowej. Kluczowe zmiany w ustawie o CPK, dotyczące rady nadzorczej Spółki Celowej, są zgodne z zaleceniami Komisji Europejskiej, choć nie mają charakteru wiążącego.

    Neutralny

    Sąd Najwyższy nie wyda opinii na temat obywatelskiego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Uzasadnienie opiera się na art. 1 pkt 4 ustawy o Sądzie Najwyższym, który ogranicza możliwość wydawania opinii jedynie do projektów aktów normatywnych, na podstawie których orzekają sądy, lub do projektów mających wpływ na sprawy należące do właściwości Sądu Najwyższego. Projekt ustawy o CPK nie spełnia tych warunków.

    Neutralny

    Prokurator Generalny nie wyraża opinii na temat obywatelskiego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Uzasadnia to tym, że projekt dotyczy zagadnień poza zakresem zadań prokuratury. Zatem, opinia nie jest wydawana z powodu braku kompetencji.

    Neutralny

    Narodowy Bank Polski zapoznał się z obywatelskim projektem ustawy o inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i nie zgłasza do niego żadnych uwag. Dokument ten dotyczy zobowiązania władz publicznych do realizacji tej ważnej inwestycji. Brak uwag ze strony NBP sugeruje zgodę na przedstawiony projekt.

    Pozytywny

    Opinia prezentuje pozytywne stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o CPK, podkreślając konieczność potwierdzenia obowiązku realizacji inwestycji przez władze publiczne. Dokument wskazuje na zapewnienie należytego przygotowania osób odpowiedzialnych za realizację programu oraz rozstrzygnięcie wątpliwości co do finansowania. Kluczowym elementem jest przeniesienie ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na Port Lotniczy Solidarność do 2031 roku.

    699.pdf
    Podobne
    212Druk dot. kontynuacji Programu Inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
    1011Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o obywatelskim projekcie ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
    573Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.