projekt dotyczy zobowiązania pracodawców do przedstawiania w publikowanych przez nich ofertach zatrudnienia proponowanego wynagrodzenia, które planują zaoferować aplikującym na dane stanowisko kandydatom
Projekt ustawy wprowadza obowiązek dla pracodawców zamieszczania w ofertach pracy informacji o proponowanym wynagrodzeniu brutto, wraz z możliwością negocjacji. Celem jest zwiększenie przejrzystości na rynku pracy, zwalczanie dyskryminacji płacowej, szczególnie kobiet i młodych pracowników, oraz usprawnienie procesów rekrutacyjnych. Naruszenie tego obowiązku będzie stanowić wykroczenie zagrożone karą grzywny. Ustawa ma wejść w życie po 6 miesiącach od ogłoszenia.
Opinia Sądu Najwyższego jest negatywna wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie Kodeksu pracy. Sąd wskazuje na zbieżność projektu z dyrektywą UE 2023/970, ale krytykuje brak jasności co do pojęcia "niedokładnych informacji" oraz brak ochrony danych osobowych, co może prowadzić do naruszeń prywatności.
Federacja Przedsiębiorców Polskich wyraża poważne wątpliwości co do poselskiego projektu ustawy o zmianie Kodeksu pracy, dotyczącego jawności wynagrodzeń. Uważa, że projekt jest niekompletny, pomijając kluczowe aspekty Dyrektywy UE 2023/970, i jego przyjęcie stanowiłoby nieprawidłowe wdrożenie prawa unijnego. Federacja rekomenduje kompleksową implementację dyrektywy w ramach rządowego procesu legislacyjnego, poprzedzoną szerokimi konsultacjami.
Opinia negatywnie ocenia poselski projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy dotyczący transparentności płac, argumentując, że projekt jest niekompletny i pomija kluczowe elementy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego (UE) 2023/970, takie jak przeniesienie ciężaru dowodu na pracodawcę i obowiązek działań naprawczych. Ponadto, projekt zawiera niejasne i nielogiczne przepisy, co utrudnia jego interpretację i implementację.
Prokurator Generalny nie wyraża opinii na temat poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy — Kodeks pracy, ponieważ problematyka ta leży poza zakresem zadań prokuratury. Decyzja ta jest uzasadniona brakiem kompetencji w tej materii. Brak opinii nie oznacza stanowiska merytorycznego w przedmiotowej sprawie.