projekt dotyczy wprowadzenia reformy systemu wydawania wizy krajowej w celu odbycia studiów oraz systemu wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, wprowadzenia limitu cudzoziemców kształcących się na studiach na danej uczelni oraz ograniczenia dostępu do możliwości ubiegania się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę
Projekt ustawy ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w systemie wizowym Polski. Wprowadza on zmiany w kilku ustawach, m.in. w ustawie o systemie oświaty, regulując uznawanie zagranicznych świadectw i dokumentów potwierdzających wykształcenie. Zmiany dotyczą również współpracy między ministerstwem spraw zagranicznych a konsulami w procesie wydawania wiz. Projekt zakłada również wprowadzenie nowych procedur i kryteriów w procesie weryfikacji dokumentów i usprawnienie systemu wizowego.
Konfederacja Lewiatan pozytywnie ocenia projekt ustawy o zmianie systemu wizowego, podkreślając potrzebę usprawnienia procesów legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców w Polsce. Jednakże, wskazuje na konieczność dalszej dyskusji nad niektórymi rozwiązaniami, proponując m.in. wprowadzenie statusu "pracodawcy upoważnionego", co przyspieszyłoby procedury dla rzetelnych firm i zapewniłoby dostęp do wykwalifikowanych pracowników. Usprawnione procesy są kluczowe dla uniknięcia nadużyć i zapewnienia konkurencyjności polskich przedsiębiorców.
Autor sprzeciwia się propozycji zawartych w rządowym projekcie ustawy o zmianie przepisów wizowych, argumentując, że nie ma związku między problemami opisanymi w raporcie NIK a szkołami policealnymi. Wprowadzenie obowiązku certyfikatu znajomości języka polskiego dla cudzoziemców w szkołach policealnych uniemożliwi dostęp do edukacji wielu osobom, w tym głównie kobietom z Ukrainy i Białorusi, co negatywnie wpłynie na rynek pracy w Polsce.
Fundacja wyraża zaniepokojenie artykułem 7 projektu ustawy, który wprowadza wymóg znajomości języka polskiego na poziomie B1 dla nauki w szkołach policealnych. Uważa, że to może negatywnie wpłynąć na integrację cudzoziemców, szczególnie Ukraińców, i stworzyć sztuczne bariery w dostępie do edukacji oraz rynku pracy. Fundacja wnosi o uchylenie art. 7 i proponuje alternatywne rozwiązanie w postaci weryfikacji poziomu języka polskiego przez szkoły policealne.