Poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Adama Chętnika w 140. rocznicę urodzin.
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.
Poselski wniosek w sprawie odwołania członka Rady Mediów Narodowych - Pana Krzysztofa Czabańskiego.
Brak druków
W 2003 pełnił funkcję przewodniczącego Niezależnego Zrzeszenia Studentów. W latach 2004–2005 był przewodniczącym samorządu studenckiego na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. W 2006 ukończył studia z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Prowadził własną działalność gospodarczą. Został członkiem honorowym Towarzystwa Miłośników Kultury Kresowej, członkiem rady społecznej Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 we Wrocławiu, a także członkiem Międzyzakładowego Klubu Honorowych Dawców Krwi PCK przy PKP Wrocław Główny i prezesem zarządu Fundacji Młoda Gwardia zajmującej się szkoleniem młodych siatkarek. W 2005 wstąpił do Platformy Obywatelskiej. W tym samym roku bezskutecznie kandydował do Sejmu. W lat…
49
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Sekretarz Stanu informuje o postępach w tworzeniu planów ogólnych przez gminy, wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ministerstwo monitoruje proces i rozważa przesunięcie terminu zakończenia prac do 30 czerwca 2026 r. z uwagi na obawy gmin i ograniczenia KPO.
Są to nowe opracowania planistyczne w randze aktu prawa miejscowego, obejmujące całą gminę i sporządzane wyłącznie w formie cyfrowej.
To nie jest kwestia wielkości danej gminy, a dostępności pracowników i też zadania, które stoi przed tymi gminami, dlatego że w wielu przypadkach nie jest to kilka, nawet nie kilkaset, ale kilkadziesiąt tysięcy zgłoszeń w wyniku konsultacji społecznych. (Sekretarz Stanu opisuje wyzwania stojące przed gminami)
Oczywiście wiemy o tym, że ten termin mógłby być dłuższy ze względu na oczekiwania gmin, natomiast też mamy ograniczenia ze względu na Krajowy Plan Odbudowy i środki z tego tytułu, z których też gminy korzystają, m.in. przy tworzeniu planów ogólnych. (Sekretarz Stanu tłumaczy powody skrócenia terminu)
Ministerstwo Rozwoju i Technologii dostrzega potrzebę planowania przestrzennego obejmującego więcej niż jedną gminę i zamierza uwzględnić to w drugiej reformie systemu planowania przestrzennego, umożliwiając współpracę między gminami w zakresie strategii i planów ogólnych, szczególnie w mniejszych aglomeracjach.
W drugiej reformie systemu planowania będziemy uwzględniali właśnie planowanie, które będzie dotyczyło nie tylko jednej gminy, a wielu gmin. (Minister podkreśla kluczowy aspekt planowanej reformy.)
Tam to planowanie powinno być wspólne, dlatego w drugiej reformie, odpowiadając na to pytanie, w drugiej części tej reformy planowania przestrzennego uwzględniamy taką możliwość planowania, uzgadniania też w jakimś stopniu planów ogólnych, ale też w jakimś stopniu strategii, które w danych gminach będą obowiązywały. (Minister wyjaśnia, jak reforma ma wspierać współpracę między gminami.)
Chodzi właśnie o strategie, które będą wychodziły poza gminy, będą dawały możliwości współpracy tych gmin przy planowaniu przestrzennym czy przygotowywaniu danych obszarów w celach mieszkaniowych czy inwestycyjnych. (Minister precyzuje cele reformy.)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii porównał wsparcie dla przedsiębiorców w Polsce i Czechach, argumentując, że Polska oferuje znacznie większą pomoc finansową, sięgającą blisko 400 mln zł, w postaci świadczeń interwencyjnych, pożyczek i umorzeń składek ZUS.
To, o czym pan raczył wspomnieć, ta propozycja czeska, to jest kwota, która jest stosunkowo niewielka w porównaniu do tego, co otrzymują przedsiębiorcy w Polsce.
Mianowicie to jest 3,5 mln zł, ten voucher turystyczny, jeśli chodzi o Czechy.
To jest duża różnica między tym, co zrobili Czesi, chociażby w kontekście tego vouchera, a tym, co my dajemy polskim przedsiębiorcom, bo to już jest kwota blisko 400 mln zł, która trafiła bezpośrednio do przedsiębiorców.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oświadczył, że rząd wspiera przedsiębiorców dotkniętych powodzią poprzez świadczenia interwencyjne, przesunięcia i umorzenia ZUS, oraz planuje dalsze formy pomocy finansowej i ustawodawczej. Podkreślił, że do tej pory na wsparcie przedsiębiorców przeznaczono blisko 400 mln zł.
Trzeba powiedzieć jasno i wyraźnie tutaj w tej Izbie: rząd Donalda Tuska pomaga przedsiębiorcom poszkodowanym w trakcie powodzi. (Minister podkreśla zaangażowanie rządu w pomoc poszkodowanym przedsiębiorcom.)
Pan doskonale wie, że 2,5 tys. podmiotów dzisiaj musi zwrócić środki z tarcz COVID-owych, bo niestety to było robione szybko, nieprecyzyjnie, choć tak, żeby oczywiście trafiła ta pomoc. (Minister krytykuje poprzednie rozwiązania dotyczące tarcz COVID-owych.)
Premier mówił, że będą umarzane. Ale przygotowaliśmy propozycje ustawowe i dzisiaj rzeczywiście przedsiębiorcy są zwolnieni ze składek ZUS-u przez 5 miesięcy za zeszły rok: za sierpień, za wrzesień, za październik, za listopad i za grudzień. (Minister informuje o konkretnych działaniach rządu w zakresie umorzeń składek ZUS.)
400 mln zł, które trafiło do przedsiębiorców, to naprawdę są zdecydowanie większe kwoty niż 3,5 mln zł na voucher, który wydali Czesi. (Minister porównuje skalę pomocy polskiego rządu z działaniami innych krajów.)
**Poseł Ireneusz Zyska**: To nie są przedsiębiorcy. (Poseł Zyska kwestionuje, czy pomoc jest kierowana do właściwej grupy.)
Sekretarz stanu wyjaśnił potrzebę nowelizacji ustawy o systemie instytucji rozwoju w celu uregulowania zobowiązań po tarczach finansowych z czasów lockdownu. Podkreślił, że obecny rząd spłaca długi zaciągnięte przez poprzedników i wprowadził precyzyjne wsparcie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodziach. Zaapelował o poparcie projektu ustawy.
To jest bardzo poważny projekt ustawy, bo to są bardzo poważne pieniądze, których poprzedni rząd nie ujął w ustawie. (Minister podkreśla wagę projektu ustawy ze względu na duże zobowiązania finansowe pominięte przez poprzedni rząd.)
Trzeba sobie powiedzieć jasno, że państwo polskie nie skończyło się wtedy, kiedy PiS przestał rządzić. To państwo trwa dalej. (Minister podkreśla ciągłość państwa i odpowiedzialność za zobowiązania.)
Myśmy chcieli, żeby ta pomoc była precyzyjna i żeby trafiała właśnie do przedsiębiorców. W tarczach nie było umorzenia składek ZUS. Myśmy to umorzenie składek w przypadku przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi przygotowali. (Minister argumentuje, że obecna pomoc jest bardziej precyzyjna niż poprzednie tarcze.)
Zobowiązania, które zostały zaciągnięte przez poprzedni rząd, są spłacane przez ten rząd. I ten rząd będzie spłacał te zobowiązania, dlatego potrzebna jest ta ustawa. (Minister podkreśla, że obecny rząd spłaca zobowiązania poprzedników i dlatego potrzebne jest wsparcie dla ustawy.)
**Poseł Marcin Porzucek** Ale proszę się nie śmiać, panie ministrze, tylko z powagą. (Poseł upomina ministra, aby ten zachował powagę podczas omawiania tematu.)