Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pan Marcin Radwan-Röhrenschef.
Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pani Kamila Ferenc.
Kandydat na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka - Pani Monika Horna-Cieślak.
Kandydat na członka Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 - Pani Karolina Maria Bućko.
Kandydat na stanowisko Wicemarszałka Sejmu RP - poseł Włodzimierz Czarzasty.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych w sprawie wniosku Komendanta Głównego Policji z dnia 10 października 2022 r. o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie poseł Anity Kucharskiej-Dziedzic.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
25
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Posłanka zapytała o priorytety polskiej prezydencji w UE w kontekście cyberbezpieczeństwa, rozwoju sztucznej inteligencji i transformacji cyfrowej, podkreślając zagrożenia związane z dezinformacją i cyberprzemocą. Dopytywała o konkretne działania i cele rządu w tych obszarach.
Jeśli padają słowa o konieczności wzmocnienia potencjału obronnego, to jest to także konieczność wzmocnienia potencjału obronnego zabezpieczającego Europę przed coraz skuteczniejszymi cyberatakami, już trwałym elementem wojny hybrydowej. (Mówiąc o konieczności wzmocnienia obronności, posłanka podkreśla wagę cyberbezpieczeństwa jako elementu wojny hybrydowej).
Społeczeństwa poddane manipulacji umysłami i emocjami stają się coraz mniej obywatelskie, a państwa coraz mniej praworządne. (Posłanka zwraca uwagę na negatywny wpływ manipulacji informacją na społeczeństwa i państwa).
To bezpieczeństwo to też cyberbezpieczeństwo. I tu mamy kilka przenikających się zagrożeń, będących też skutkami odmiennych patologii życia społecznego, bo mówimy nie tylko o cyberterroryzmie i cyberatakach, ale także o tej, pardon le mot, swojskiej cyberprzemocy codziennej. (Posłanka podkreśla, że cyberbezpieczeństwo to nie tylko ochrona przed cyberterroryzmem, ale także walka z codzienną cyberprzemocą).
Rozwój sztucznej inteligencji i innych technologii cyfrowych to szansa, ale też zagrożenie. (Posłanka zwraca uwagę na dwojaki charakter rozwoju sztucznej inteligencji).
Jak chcecie państwo ograniczać regulacje cyfrowe i ułatwiać inwestycje? Bo mówimy o rozwoju i społecznym, i gospodarczym, któremu cyfryzacja ma służyć, a nie zagrażać. (Posłanka pyta o konkretne działania rządu w zakresie regulacji cyfrowych, podkreślając, że cyfryzacja ma służyć rozwojowi, a nie mu zagrażać).
Posłanka zapytała Premiera o planowane działania UE w celu zmuszenia Big Techów do walki z dezinformacją, która wpływa na wybory, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej kampanii wyborczej w Polsce.
Niestety, mamy do czynienia z procesem odwrotnym - odchodzeniem od tego samoograniczania czy kontroli treści, które są na tych wielkich platformach publikowane, i z efektem, który jest widoczny już niestety i w Europie, czyli wpływaniem przez owe wielkie platformy i dezinformację na nich publikowaną na wyniki wyborów. (Krytyka obecnej sytuacji z dezinformacją na platformach Big Tech i jej wpływu na wybory)
Jakich państwo planujecie użyć mechanizmów na poziomie Unii Europejskiej, by przymusić owe wielkie platformy czy Big Techy do likwidowania dezinformacji, która wpływa na proces demokratyczny? (Pytanie o konkretne działania rządu w walce z dezinformacją)
Posłanka z Lewicy odniosła się do dyskusji o cyfryzacji w kontekście prezydencji Polski w UE, podkreślając potrzebę informowania społeczeństwa o zagrożeniach cybernetycznych i wsparcia dla MŚP. Zwróciła uwagę na podziały polityczne w kwestii dezinformacji i zaapelowała o więcej informacji na temat cyberbezpieczeństwa.
Kiedy pan premier mówił o dyplomacji cyfrowej, tutaj, na sali pojawiło się pewne wzmożenie i zainteresowanie, dlatego że budowanie na nowoczesnych technologiach pozycji Polski w Unii Europejskiej, wymiana dobrych praktyk, wymiana informacji, ta poszerzona współpraca, współpraca międzysektorowa, także pomiędzy sektorem cywilnym a wojskowym, są rzeczywiście nie tylko w planach Ministerstwa Cyfryzacji - są także pewnym wymogiem chwili, która jest wyjątkowo specyficzna w Unii Europejskiej. (kontekst: podkreślenie wagi dyplomacji cyfrowej i współpracy w UE)
Myślę, że społeczeństwo polskie i unijne nie jest świadome, jaka jest skala zagrożenia i jakie są działania służb. Nie mamy świadomości skali tych zagrożeń i tych ataków, bo w zasadzie jesteśmy bezpieczni. (kontekst: zwrócenie uwagi na brak świadomości społecznej o zagrożeniach cybernetycznych)
Widać także niestety na tej sali podziały polityczne, bo kiedy jedni mówią o zagrożeniach dezinformacją, drudzy mówią o tym, że dezinformacja i wycofywanie się z fact-checkingu przez wielkie koncerny cyfrowe są dla nich szansą na powtórne zdobycie władzy. (kontekst: krytyka podziałów politycznych w kontekście dezinformacji)
Posłanka z Lewicy przedstawiła stanowisko klubu wobec projektu zmian w Kodeksie postępowania cywilnego, podkreślając potrzebę kompleksowych rozwiązań w zakresie walki z patologiami w sieci, w tym mową nienawiści i SLAPP-ami. Zwróciła uwagę na wady projektu i potrzebę szerszej dyskusji. Lewica popiera procedowanie nad projektem, ale w kontekście szerszych działań.
Sieć i social media stały się przestrzenią do swobodnego siania dezinformacji, ale też nienawiści, pogardy i nieskrępowanej realizacji własnych fiksacji na tle przemocowym czy przemocowo seksualnym. (Odnosi się do problemu nadużyć w internecie)
Przysłowiowe leśne ruchadło może pozwać każdego z nas, jeśli skrytykujemy jego wypowiedź. (Mówi o absurdzie obecnych przepisów i możliwości pozywania przez anonimowe konta)
Wprowadzenie retencji wobec podmiotów świadczących usługi drogą elektroniczną pociągnie za sobą również rozszerzenie kompetencji służb w zakresie dostępu do danych. (Mówi o potencjalnych konsekwencjach wprowadzenia retencji danych)
Obowiązkami w głównej mierze zostaliby obciążeni polscy usługodawcy, co mogłoby stawiać ich w mniej korzystnej pozycji na rynku względem konkurentów. (Mówi o potencjalnych negatywnych konsekwencjach dla polskich firm)