Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pani Kamila Ferenc.
Poselski wniosek w sprawie wyboru pana Donalda Franciszka Tuska na Prezesa Rady Ministrów.
Poselski projekt uchwały potępiającej zachowania antysemickie posła Grzegorza Brauna.
Poselski wniosek o odwołanie wicemarszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej pana Krzysztofa Bosaka.
Kandydat na stanowisko Wicemarszałka Sejmu RP - poseł Włodzimierz Czarzasty.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie wyboru nowego składu osobowego Komisji do Spraw Unii Europejskiej.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Absolwent finansów i bankowości na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (1997). Pracował w należącej do grupy KGHM Polska Miedź spółce DSI oraz w sektorze bankowym, a także jako główny specjalista w Departamencie Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Był też wicedyrektorem Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz wiceprezesem Wrocławskiego Centrum Treningowego Spartan. Od 2000 do 2002 pełnił funkcję wiceprezesa klubu piłki ręcznej WKS Śląsk Wrocław, w latach 2013–2023 był wiceprezesem Stowarzyszenia Dyrektorów Samorządowych Instytucji Kultury. W latach 2000–2002 kierował Stowarzyszeniem Młodej Lewicy Demokratycznej na Dolnym Śląsku. Zaangażował się w działalność polityczną w ramach Sojuszu Lewicy Demokratycznej. W 2002 uzyskał mandat radnego miejskiego we …
47
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł wygłosił oświadczenie, w którym sprzeciwił się projektowi ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzasadnił to troską o osoby najbiedniejsze, które jego zdaniem zostaną najbardziej obciążone proponowanymi zmianami. Zadeklarował złożenie wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.
Obecnie, jak wynika z raportu o biedzie - to właśnie do pana, panie pośle - 17 300 tys. osób żyje poniżej minimum socjalnego. To oznacza, że - nie ma się co śmiać, naprawdę - nie mają one komfortu posiadania jakichkolwiek oszczędności. (Poseł Sikora zwraca się bezpośrednio do posła Wiplera, konfrontując go z danymi o ubóstwie).
Przecież oczywistym faktem jest to, że te 4,6 mld zł będzie trzeba pokryć, aby państwo funkcjonowało dalej. I kto zostanie tym obciążony, jeśli nie te osoby, które dzisiaj mają środki finansowe? (Poseł Sikora retorycznie pyta o źródła finansowania państwa, sugerując opodatkowanie bogatych).
To wcale nie jest śmieszne, naprawdę. Jakby pan pojechał, panie pośle, do Polski tzw. powiatowej, zobaczyłby pan, jak ludzie żyją i jak funkcjonują. (Poseł Sikora krytykuje posła Wiplera za jego reakcję i zachęca go do poznania realiów życia w Polsce).
Było pytanie pana posła Ćwika, dlaczego jeden z waszych liderów się nie podpisał pod tym projektem. Wiecie doskonale dlaczego. Ponieważ jest to osoba dosyć zamożna, która w dużej mierze właśnie na tym projekcie mogłaby zyskać. (Poseł Sikora sugeruje, że jeden z liderów partii przeciwnej nie podpisał się pod projektem z powodu osobistych korzyści majątkowych).
Poseł odniósł się do wypowiedzi innego posła, wskazując na posiadanie akcji przez Mentzena i wzywając do przeprosin. Drugi poseł potwierdził przeprosiny. Pierwszy poseł zakończył, zachęcając do zapoznania się z jego doświadczeniem.
Chciałbym przekazać panu, że w międzyczasie otworzyłem oświadczenie majątkowe pana Mentzena, który w pkt 5 ppkt 2 stwierdził, że posiada akcje w innych spółkach handlowych: 100 tys. akcji Mentzen SA o wartości 100 tys. zł. (Poseł Sikora ujawnia informacje z oświadczenia majątkowego Mentzena)
Tak że oprócz akcji (Dzwonek), które są w fundacji, ma też własne akcje. (Poseł Sikora podkreśla fakt posiadania akcji przez Mentzena)
Poseł przedstawił stanowisko swojego klubu w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT i akcyzie. Wyraził aprobatę dla proponowanych zmian, szczególnie dla obniżek VAT-u na wyroby medyczne i dostosowania przepisów do prawa unijnego. Zapowiedział poparcie klubu Lewicy dla projektu.
Wręcz przeciwnie, to są dobre zmiany zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. (Poseł chwali projekt ustawy)
Dobrze, że w tych miejscach, gdzie możemy obniżać podatki, tę stawkę VAT-u, to robimy. (Poseł podkreśla korzyści z obniżek VAT)
Poseł wygłosił apel o obniżkę stóp procentowych przez NBP, krytykując prezesa Glapińskiego za ich utrzymywanie na wysokim poziomie i sugerując, że robi to dla celów politycznych.
Przez ostatnie miesiące inne banki centralne (Gwar na sali), amerykański bank centralny, Europejski Bank Centralny, bank w Szwajcarii obniżają stopy procentowe, a Narodowy Bank Polski stoi na straży takiej, że te stopy powinny być bardzo wysokie. (Poseł wymienia inne banki centralne obniżające stopy procentowe, kontrastując to z polityką NBP, co wywołuje gwar na sali)
Proszę o porozmawianie z panem Glapińskim, który wywodzi się z waszego środowiska... i wykorzystuje dzisiaj wysokie stopy procentowe do walki politycznej o prezydenturę. (Poseł oskarża prezesa NBP o wykorzystywanie swojej pozycji do celów politycznych)
Poseł z Lewicy popiera ideę podniesienia kwoty wolnej od podatku, ale krytykuje nagłą zmianę proponowaną w projekcie Konfederacji, obawiając się negatywnych konsekwencji dla budżetów samorządów. W związku z tym wnioskuje o skierowanie projektu do dalszych prac w komisjach sejmowych.
Projekt dzisiaj prezentowany przez grupę posłów Konfederacji ma za zadanie dokonanie terapii szokowej dla budżetu państwa oraz samorządów. (Odniesienie do potencjalnych skutków projektu Konfederacji)
Tylko z tego powodu, gdyby projekt został wprowadzony w proponowanej formie, spowodowałby ubytek w budżetach samorządów lokalnych w kwocie blisko 30 mld zł rocznie. (Podkreślenie skali potencjalnych strat dla samorządów)
Dlatego Lewica, w poczuciu odpowiedzialności za lokalne społeczności, proponuje przekazać prace nad projektem do sejmowych komisji celem dopracowania szczegółów. (Apel o dalsze prace nad projektem w komisjach sejmowych)