Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawy o Straży Marszałkowskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie zmian w składach osobowych komisji sejmowych.
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu projekt uchwały w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.
Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Odbył też podyplomowe studia podatkowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Pracował jako prawnik i menedżer w spółkach prawa handlowego. Był pozaetatowym członkiem samorządowego kolegium odwoławczego. Zajął się też prowadzeniem własnej działalności gospodarczej w branży odnawialnych źródeł energii. Działał w partii Nowoczesna. Kandydował z jej rekomendacji do Sejmu w 2015 oraz do Parlamentu Europejskiego w 2019. W wyborach samorządowych w 2018 uzyskał mandat radnego Zamościa. W tych samym wyborach bezskutecznie ubiegał się o urząd prezydenta tego miasta, zajmując trzecie miejsce z wynikiem 17,82% głosów. Przystąpił później do Polski 2050 Szymona Hołowni. W wyborach parlamentar…
180
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł Sławomir Ćwik przedstawił stanowisko klubu Polska 2050 - Trzecia Droga, pozytywnie oceniając rządowy projekt ustawy o podmiotach obsługujących i nabywających kredyty jako konieczną implementację prawa unijnego i krok chroniący kredytobiorców, a także rozwiązujący problem wyprowadzania wierzytelności ze SKOK-ów. Zadeklarował poparcie klubu dla ustawy.
Tak, panie pośle, po prostu sprzątamy bałagan pozostawiony przez rządy Prawa i Sprawiedliwości, które wbrew obowiązkowi spoczywającemu na państwie polskim nie implementowały przepisów unijnych. (poseł odpowiada na zarzuty posła Tułajewa)
Te przepisy nie są przepisami obcymi, ale są przepisami instytucji, której Polska jest członkiem na równych prawach i na której przepisy tak jak każdy inny członek ma wpływ. (poseł broni implementacji prawa UE)
Chodzi tutaj o to, aby te podmioty, które nie są funduszami sekurytyzacyjnymi, funduszami zarządzającymi wierzytelnościami, stosowały pewne określone schematy, które nie pogorszą sytuacji kredytobiorców. (poseł wyjaśnia główny cel ustawy)
do tej pory mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której prawa majątkowe w postaci nieobsługiwanych kredytów były wyprowadzane ze SKOK-ów do podmiotów powiązanych z Kasą Krajową i rzeczywiste korzyści odnosił inny podmiot, natomiast spółdzielcze kasy oszczędnościowe ponosiły z tego tytułu olbrzymie straty. (poseł ujawnia problem w SKOK-ach)
Biorąc pod uwagę, że są one objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i że już kilka miliardów musimy dołożyć do systemu SKOK-ów, dopuszczenie do tego, żeby ta sytuacja trwała nadal, byłoby olbrzymim błędem. (poseł uzasadnia zapisy dotyczące SKOK-ów)
Poseł Sławomir Ćwik odparł zarzuty PiS dotyczące rzekomego zakazu sprzedaży wierzytelności przez SKOK-i w nowej ustawie, wskazując, że ustawa jedynie ogranicza sprzedaż podmiotom powiązanym, a pozwala na sprzedaż innym, co ma naprawić obecne, szkodliwe praktyki wyprowadzania zysków.
Mam pytanie do Prawa i Sprawiedliwości: Dlaczego wprowadzają państwo Polaków w błąd? (poseł stawia retoryczne pytanie i formułuje zarzut wobec PiS)
Pan poseł po raz kolejny mówi, że SKOK-i nie będą mogły sprzedawać wierzytelności, co jest nieprawdą. (poseł stanowczo odpiera twierdzenie posła PiS)
Problem jest w tym, że dzisiaj SKOK-i nie sprzedają wierzytelności na rynku, a sprzedają jedynie podmiotom powiązanym z Kasą Krajową, co powoduje, że członkowie SKOK-ów ponoszą ewidentne straty z tym związane, a ponadnormatywne zyski są wyprowadzane do funduszy w Luksemburgu, powiązanych z Kasą Krajową i osobami z Kasy Krajowej. (poseł oskarża SKOK-i i Kasę Krajową o szkodliwe praktyki i wyprowadzanie zysków)
Ja sam jako członek SKOK Wołomin byłem przez syndyka wzywany do dopłacenia kapitału, ponieważ SKOK zbankrutował, bo był źle zarządzany, a wierzytelności, które przysługiwały SKOK-owi (Dzwonek), były za bardzo niską wartość wyprowadzane do podmiotu trzeciego. (poseł przytacza osobiste doświadczenie jako argument)
Dlatego tą ustawą to poprawiamy. (poseł podsumowuje cel ustawy z perspektywy naprawienia problemu)
Poseł skrytykował wystąpienie i nieobecność posła Mentzena, zarzucając mu hipokryzję i działania na korzyść Rosji poprzez podsycanie konfliktów i osłabianie pomocy dla Ukrainy, co zagraża bezpieczeństwu Polski i regionu. Poseł wniósł o stwierdzenie kworum.
Jak widzimy, przyszedł, wygłosił kampanijny manifest i już uciekł z Sejmu, już nie pracuje. (Komentarz na temat nieobecności posła Mentzena po wystąpieniu)
Konfederacja martwi się o bezpieczeństwo Polski i o polską armię. A jak zagłosowała nad budżetem, który przewiduje najwyższe w historii wydatki na dozbrojenie i umocnienie polskiej armii? (Pytanie retoryczne kwestionujące spójność działań Konfederacji)
Sławomirowi Mentzenowi być może nawet nikt nie płaci, ale on robi to bardzo skutecznie. (Odniesienie do rosyjskiej propagandy i wpływu Mentzena na opinię publiczną)
A jeżeli Ukraina nie obroni się przed Rosją, to zagrożone będą i Polska, i państwa nadbałtyckie, i świat, i demokracja zachodnia. I do tego przyczynia się dzisiaj Sławomir Mentzen. (Stwierdzenie o konsekwencjach braku obrony Ukrainy i roli Mentzena w tym kontekście)
Poseł z Polska2050-TD popiera projekt zmiany Kodeksu karnego, argumentując, że ma on na celu ochronę przed mową nienawiści w internecie i nie ogranicza wolności słowa, a chroni prawa jednostki przed bezkarnym naruszaniem przez innych. Zwrócono uwagę na zagrożenia związane z wykorzystywaniem nowych technologii do szerzenia nienawiści i potrzebę przeciwdziałania temu zjawisku, także w kontekście potencjalnych działań wrogich sił.
Wolność każdego człowieka kończy się tam, gdzie uderza w innych, gdzie krzywdzi innych. (Argumentując potrzebę regulacji prawnych dotyczących mowy nienawiści)
Musimy też pamiętać o tym, że siły wrogie Polsce mogą celowo wykorzystywać metody do siania nienawiści pomiędzy poszczególnymi grupami społecznymi, aby wzbudzać niepokoje w kraju po to, aby ten kraj osłabić. (Podkreślając geopolityczny aspekt problemu)
On nie ogranicza prawa wolności i prawa do swobodnej wypowiedzi, on zabezpiecza nas, nas wszystkich, sprawi, że nasze prawa nie będą naruszane przez inne osoby w sposób bezkarny i że będziemy w końcu mieć narzędzie prawa karnego i możliwość pomocy organów państwa w postaci prokuratury, aby chronić nasze prawa. (Wyjaśniając cel i zakres ustawy)
Poseł z klubu Polska 2050 popiera projekt ustawy o zmianie prawa o notariacie, ale kwestionuje wymóg nieprzerwanego 10-letniego stażu pracy jako zastępca notarialny, rozważając zgłoszenie poprawki skracającej ten okres.
Jest to oczywiście zmiana ze wszech miar słuszna po uwzględnieniu tego, że osoby, które zdały egzamin notarialny i wykonują pracę zastępcy notarialnego mogą nie uzyskać w terminie 10 lat od zdania egzaminu możliwości powołania na notariusza, co wynika chociażby z tego, ilu nowych notariuszy rocznie jest powoływanych, a jest ok. 100.
Dochodzi bowiem do sytuacji, że - dajmy na to - osoba w 9. roku od zdania egzaminu notarialnego może być powołana na notariusza, natomiast osoba, która 10 lat wcześniej zdała egzamin notarialny, następnie pracowała jako zastępca notarialny, ale nie przez te całe 10 lat, lecz przez krótszy okres, bo ten okres zatrudnienia mógł być przerwany i to mogło wynikać z różnych okoliczności, nie może.