
Sejm przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2026 Rokiem Polskiej Kolei, celebrując 100-lecie PKP i podkreślając jej historyczne oraz przyszłe znaczenie, pomimo krytyki kondycji PKP Cargo.
Poseł skrytykował rząd za hipokryzję w ogłaszaniu Roku Polskiej Kolei, jednocześnie oskarżając go o niszczenie PKP Cargo, zwalnianie pracowników i oddawanie torów niemieckim firmom. Wezwał do ratowania narodowego przewoźnika i zapewnienia bezpieczeństwa pracy kolejarzom.
Poseł rozpoczął od przypomnienia o 100. rocznicy powstania PKP w 2026 roku, podkreślając historyczne znaczenie kolei dla państwa. Wyraził obawy o przyszłość polskich kolei, krytykując obecną politykę i apelując o poparcie projektu ustawy, aby uniknąć „czasu smuty”. Następnie przywołał przykłady bohaterstwa kolejarzy podczas II wojny światowej i strajków w 1980 roku, kończąc hołdem i deklaracją poparcia dla uchwały ustanawiającej rok 2026 Rokiem Polskiej Kolei.
Poseł skrytykował rząd za hipokryzję w ogłaszaniu Roku Polskiej Kolei, jednocześnie oskarżając go o niszczenie PKP Cargo, zwalnianie pracowników i oddawanie torów niemieckim firmom. Wezwał do ratowania narodowego przewoźnika i zapewnienia bezpieczeństwa pracy kolejarzom.
“Jaką trzeba mieć paskudną, plugawą wręcz hipokryzję, by z jednej strony mówić o tradycji, etosie kolejarza, a z drugiej zwalniać tysiące pracowników, kolejarzy, sprzedawać wagony, zamykać zakłady pracy i oddawać polskie tory niemieckim filmom takim jak FlixTrain. (Poseł Matecki oskarża rząd o hipokryzję)”
“Polska kolej była fundamentem niepodległości, była dumą II RP, a dziś przez rządy Donalda Tuska staje się kolejnym elementem niemieckiej kolonizacji gospodarczej. (Poseł Matecki łączy historię kolei z zarzutami o „niemiecką kolonizację”)”
“Skoro chcecie świętować stulecie kolei, to dajcie chociaż ludziom pracę i bezpieczeństwo. (Poseł Matecki stawia warunek dla świętowania)”
“Bo jeśli nie, to co chcecie świętować? Zgliszcza? (Poseł Matecki kończy wypowiedź retorycznym pytaniem)”
“Nie wrzeszcz i nie kłam. (Poseł Urszula Augustyn przerywa mówcy, reagując na jego ton)”
Poseł rozpoczął od przypomnienia o 100. rocznicy powstania PKP w 2026 roku, podkreślając historyczne znaczenie kolei dla państwa. Wyraził obawy o przyszłość polskich kolei, krytykując obecną politykę i apelując o poparcie projektu ustawy, aby uniknąć „czasu smuty”. Następnie przywołał przykłady bohaterstwa kolejarzy podczas II wojny światowej i strajków w 1980 roku, kończąc hołdem i deklaracją poparcia dla uchwały ustanawiającej rok 2026 Rokiem Polskiej Kolei.
“Obecnie także, słowa są aktualne i w kontekście uchwały pozostaje żałować, ubolewać, iż prezydent Nawrocki nie ma możliwości podpisania rozporządzenia. Zapewne przyszłość polskich kolei jawiłaby się w jaśniejszych kolorach. (mówca wyraża polityczne ubolewanie i krytykę)”
“Warto tę ustawę poprzeć, żeby w kolejnej uchwale rocznicowej nasi następcy nie zapisali, że lata 2024-2027 to był czas smuty dla polskich kolei. (mówca ostrzega przed negatywnymi konsekwencjami obecnej polityki)”
“Polscy kolejarze przekazywali wiadomości o transportach dzieci wywożonych do obozów do Niemiec w bydlęcych wagonach w celu zgermanizowania. Przypomina to coś państwu? (mówca odwołuje się do tragicznej historii i zadaje prowokacyjne pytanie)”
“Cześć i chwała bohaterskim polskim kolejarzom! (mówca kończy wystąpienie patetycznym hołdem)”