Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Obrony Narodowej o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o finansach publicznych.
Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Rolników.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.
Komisyjny projekt uchwały w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec-grudzień 2024 r. (przewodnictwo Węgier w Radzie Unii Europejskiej).
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie wyboru nowego składu osobowego Komisji do Spraw Unii Europejskiej.
Komisyjny projekt uchwały w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. (przewodnictwo Belgii w Radzie Unii Europejskiej).
Absolwent liceum ogólnokształcącego w Ostrzeszowie. Ukończył studia na Wydziale Ogrodniczym Akademii Rolniczej w Poznaniu, a także w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. W 2018 uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu na podstawie pracy pt. Współczesne problemy biogospodarki w świetle doświadczeń wybranych krajów Unii Europejskiej. Prowadził własne gospodarstwo rolne, później pracował w spółdzielni kółek rolniczych. Od 1986 był zastępcą naczelnika miasta i gminy w Ostrzeszowie. Mandat posła po raz pierwszy sprawował z ramienia Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego w latach 1989–1991 w tzw. Sejmie kontraktowym. Od 1990 do 1994 był radnym rady miejskiej w Ostrzeszowie. W 1994 zasiadł we władzach krajowych Polskiego Stronnictwa Ludowego. W latach 1999–2…
86
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł stwierdził, że ustawa ma charakter techniczny, ale wykorzystał okazję, by bronić biopaliw, podkreślając ich korzyści dla rolnictwa i środowiska. Zwrócił uwagę na problem marnowania żywności i zaproponował stworzenie polskiej strategii biogospodarki w celu lepszego zarządzania zasobami odnawialnymi.
Myślę, że powinniśmy odejść od retoryki, która mówi, że biopaliwa szkodzą (mówca argumentuje za biopaliwami).
połowa wyprodukowanego rzepaku to jest pasza wysokobiałkowa, ta, której nie musimy sprowadzić w postaci soi genetycznie modyfikowanej (mówca podaje argument rolniczy na rzecz rzepaku/biopaliw).
Marnujemy w Polsce żywność za ok. 14 mld dolarów (mówca podaje statystykę marnowania żywności).
stwórzmy polską strategię biogospodarki, gospodarki opartej na surowcach odnawialnych (mówca przedstawia postulat strategiczny).
undefined
Poseł sprawozdawca przedstawił sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej dotyczące projektu ustawy o zmianie znaków Sił Zbrojnych, obejmującego m.in. przywrócenie historycznego proporca marynarki, wprowadzenie szachownicy lotniczej o niskiej widzialności i doprecyzowanie regulacji. W trakcie dyskusji pojawił się temat przywrócenia historycznej asymetrycznej szachownicy lotniczej. Poseł wniósł o przyjęcie sprawozdania.
Proporzec nawiązuje do znaków morskich używanych od początku XVII w. Proporzec według tego wzoru był używany w marynarce wojennej podczas II wojny światowej oraz w latach 1959-1993. (Wyjaśnienie historycznego kontekstu proporca marynarki wojennej)
Jest to związane z zakupem i wdrożeniem do polskich Sił Zbrojnych samolotu wielozadaniowego V generacji. (Uzasadnienie wprowadzenia szachownicy lotniczej o niskiej widzialności)
Zasadniczo rzecz biorąc, można powiedzieć, że istnieje pozytywny klimat służący temu, aby taką zmianę wprowadzić, aby ta historyczna szachownica mogła zostać umieszczona na statkach lotniczych współczesnych Sił Zbrojnych, na współczesnych statkach lotniczych III Rzeczypospolitej. (O potencjalnym przywróceniu historycznej szachownicy lotniczej)
Poseł z PSL-TD poparł projekt ustawy o zmianie znaków Sił Zbrojnych, argumentując to modernizacją armii i koniecznością dostosowania oznaczeń do nowego sprzętu. Odniósł się do krytyki opozycji, broniąc decyzji rządu i podkreślając wysokie nakłady na obronność. Zaznaczył, że czyny są ważniejsze niż deklaracje i wyraził nadzieję na jednomyślne poparcie ustawy.
Przypomnę może podstawową deklarację, którą złożyliśmy przed wyborami, że wszystkie kontrakty zbrojeniowe zawarte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości zostaną przez następne rządy podtrzymane. (Mówiąc o kontynuacji kontraktów zbrojeniowych zawartych przez poprzedni rząd)
Pani poseł, rozumiem, że uznaje pani za szczęście to, że zapłaciliśmy 80 mln zł kary. (W odpowiedzi na okrzyk posłanki Paluch dotyczący zerwania kontraktu na Caracale)
Nie chciałbym być tendencyjny, ale bardzo bym prosił, żeby nie pokrzykiwać z ław poselskich w trakcie mojej wypowiedzi. (Apel do posłów o nieprzeszkadzanie podczas wystąpienia)
Zawsze warto jest osądzać po czynach, niekoniecznie tylko po werbalnych deklaracjach, które czasami mają charakter polemiki politycznej. (Podkreślając znaczenie konkretnych działań w ocenie rządu)
Poseł podziękował za poparcie ustawy o znakach Sił Zbrojnych, podkreślił znaczenie budowania tożsamości wojska, odniósł się do kwestii użycia symboli wojskowych, zwrócił uwagę na znaczenie Bałtyku dla NATO i potrzebę modernizacji marynarki wojennej. Zaznaczył konieczność poważnego dialogu z partnerami i odpowiedzialnego podejścia do kontraktów zbrojeniowych, w tym polonizacji sprzętu koreańskiego. W odpowiedzi na sprostowanie Wicemarszałka Krzysztofa Bosaka, poseł Grzyb zgodził się, że recenzje sprzętu powinny być odpowiedzialne.
Natomiast włączenie Szwecji i Finlandii do NATO, poszerzenie składu NATO sprawiło, że zaczęliśmy używać takiego publicystycznego określenia, że oto Bałtyk, Morze Bałtyckie stało się morzem wewnętrznym NATO. (Poseł opisuje zmianę postrzegania Bałtyku po rozszerzeniu NATO).
Chodzi o to, że to nie jest morze wewnętrzne NATO, że tu również toczy się rywalizacja w tym zakresie z naszymi sąsiadami na wschodzie i musimy sobie z tego zdawać sprawę. (Poseł podkreśla, że Bałtyk jest areną rywalizacji z Rosją).
Obyśmy tylko to robili jak poważne państwo, a nie chociażby przez komentowanie w taki sposób: ja wywróciłem ten czy inny kontrakt, jak to słyszeliśmy w przestrzeni publicznej. To nie jest poważne. To nie buduje też powagi takiego państwa jak Polska. (Poseł krytykuje lekkomyślne wypowiedzi o kontraktach zbrojeniowych).
**Wicemarszałek Krzysztof Bosak**: Natomiast to nie powinny być recenzje na poziomie: kupa złomu. Potrzebujemy po prostu poważnej debaty, w której wybrzmią dobre opinie, a nie czegoś, co przyniesie nam wstyd jako parlamentowi. **Poseł Andrzej Grzyb**: Panie marszałku, w pełni się zgadzam. Należałoby uzupełnić, że chodzi o odpowiedzialne słowa. (Wymiana zdań na temat odpowiedzialnej krytyki sprzętu wojskowego).