Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pan Józef Zych.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Poselski wniosek w sprawie wyboru pana Donalda Franciszka Tuska na Prezesa Rady Ministrów.
Kandydat na stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych - Pan Konrad Komornicki.
Kandydat na członka Trybunału Stanu - Pan Marek Małecki.
Komisyjny projekt uchwały w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. (przewodnictwo Belgii w Radzie Unii Europejskiej).
Przedstawiony przez Prezydium Sejmu wniosek w sprawie wyboru nowego składu osobowego Komisji do Spraw Unii Europejskiej.
Absolwent liceum ogólnokształcącego w Ostrzeszowie. Ukończył studia na Wydziale Ogrodniczym Akademii Rolniczej w Poznaniu, a także w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. W 2018 uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu na podstawie pracy pt. Współczesne problemy biogospodarki w świetle doświadczeń wybranych krajów Unii Europejskiej. Prowadził własne gospodarstwo rolne, później pracował w spółdzielni kółek rolniczych. Od 1986 był zastępcą naczelnika miasta i gminy w Ostrzeszowie. Mandat posła po raz pierwszy sprawował z ramienia Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego w latach 1989–1991 w tzw. Sejmie kontraktowym. Od 1990 do 1994 był radnym rady miejskiej w Ostrzeszowie. W 1994 zasiadł we władzach krajowych Polskiego Stronnictwa Ludowego. W latach 1999–2…
58
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Poseł odniósł się do dyskusji o biopaliwach, broniąc ich znaczenia dla rolnictwa i wskazując na problem marnowania żywności. Zaapelował o stworzenie strategii biogospodarki opartej na surowcach odnawialnych.
Myślę, że powinniśmy odejść od retoryki, która mówi, że biopaliwa szkodzą, a w szczególności że nie mają żadnego związku z prawidłowo prowadzoną gospodarką rolną, bo np. uprawa rzepaku ma wpływ na płodozmian w polskich warunkach, a jednocześnie połowa wyprodukowanego rzepaku to jest pasza wysokobiałkowa, ta, której nie musimy sprowadzić w postaci soi genetycznie modyfikowanej. (Poseł argumentuje za korzyściami płynącymi z uprawy rzepaku i produkcji biopaliw)
Marnujemy w Polsce żywność za ok. 14 mld dolarów. Każdy Polak marnuje, średnio rzecz biorąc, 126 kg. (Poseł przytacza statystyki dotyczące marnowania żywności w Polsce)
Poseł sprawozdawca przedstawił sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej dotyczące projektu ustawy o zmianie znaków Sił Zbrojnych, obejmującego m.in. przywrócenie historycznego proporca marynarki, wprowadzenie szachownicy lotniczej o niskiej widzialności i doprecyzowanie regulacji. W trakcie dyskusji pojawił się temat przywrócenia historycznej asymetrycznej szachownicy lotniczej. Poseł wniósł o przyjęcie sprawozdania.
Proporzec nawiązuje do znaków morskich używanych od początku XVII w. Proporzec według tego wzoru był używany w marynarce wojennej podczas II wojny światowej oraz w latach 1959-1993. (Wyjaśnienie historycznego kontekstu proporca marynarki wojennej)
Jest to związane z zakupem i wdrożeniem do polskich Sił Zbrojnych samolotu wielozadaniowego V generacji. (Uzasadnienie wprowadzenia szachownicy lotniczej o niskiej widzialności)
Zasadniczo rzecz biorąc, można powiedzieć, że istnieje pozytywny klimat służący temu, aby taką zmianę wprowadzić, aby ta historyczna szachownica mogła zostać umieszczona na statkach lotniczych współczesnych Sił Zbrojnych, na współczesnych statkach lotniczych III Rzeczypospolitej. (O potencjalnym przywróceniu historycznej szachownicy lotniczej)
Poseł z PSL-TD poparł projekt ustawy o zmianie znaków Sił Zbrojnych, argumentując to modernizacją armii i koniecznością dostosowania oznaczeń do nowego sprzętu. Odniósł się do krytyki opozycji, broniąc decyzji rządu i podkreślając wysokie nakłady na obronność. Zaznaczył, że czyny są ważniejsze niż deklaracje i wyraził nadzieję na jednomyślne poparcie ustawy.
Przypomnę może podstawową deklarację, którą złożyliśmy przed wyborami, że wszystkie kontrakty zbrojeniowe zawarte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości zostaną przez następne rządy podtrzymane. (Mówiąc o kontynuacji kontraktów zbrojeniowych zawartych przez poprzedni rząd)
Pani poseł, rozumiem, że uznaje pani za szczęście to, że zapłaciliśmy 80 mln zł kary. (W odpowiedzi na okrzyk posłanki Paluch dotyczący zerwania kontraktu na Caracale)
Nie chciałbym być tendencyjny, ale bardzo bym prosił, żeby nie pokrzykiwać z ław poselskich w trakcie mojej wypowiedzi. (Apel do posłów o nieprzeszkadzanie podczas wystąpienia)
Zawsze warto jest osądzać po czynach, niekoniecznie tylko po werbalnych deklaracjach, które czasami mają charakter polemiki politycznej. (Podkreślając znaczenie konkretnych działań w ocenie rządu)
Poseł podziękował za poparcie ustawy o znakach Sił Zbrojnych, podkreślił znaczenie budowania tożsamości wojska, odniósł się do kwestii użycia symboli wojskowych, zwrócił uwagę na znaczenie Bałtyku dla NATO i potrzebę modernizacji marynarki wojennej. Zaznaczył konieczność poważnego dialogu z partnerami i odpowiedzialnego podejścia do kontraktów zbrojeniowych, w tym polonizacji sprzętu koreańskiego. W odpowiedzi na sprostowanie Wicemarszałka Krzysztofa Bosaka, poseł Grzyb zgodził się, że recenzje sprzętu powinny być odpowiedzialne.
Natomiast włączenie Szwecji i Finlandii do NATO, poszerzenie składu NATO sprawiło, że zaczęliśmy używać takiego publicystycznego określenia, że oto Bałtyk, Morze Bałtyckie stało się morzem wewnętrznym NATO. (Poseł opisuje zmianę postrzegania Bałtyku po rozszerzeniu NATO).
Chodzi o to, że to nie jest morze wewnętrzne NATO, że tu również toczy się rywalizacja w tym zakresie z naszymi sąsiadami na wschodzie i musimy sobie z tego zdawać sprawę. (Poseł podkreśla, że Bałtyk jest areną rywalizacji z Rosją).
Obyśmy tylko to robili jak poważne państwo, a nie chociażby przez komentowanie w taki sposób: ja wywróciłem ten czy inny kontrakt, jak to słyszeliśmy w przestrzeni publicznej. To nie jest poważne. To nie buduje też powagi takiego państwa jak Polska. (Poseł krytykuje lekkomyślne wypowiedzi o kontraktach zbrojeniowych).
**Wicemarszałek Krzysztof Bosak**: Natomiast to nie powinny być recenzje na poziomie: kupa złomu. Potrzebujemy po prostu poważnej debaty, w której wybrzmią dobre opinie, a nie czegoś, co przyniesie nam wstyd jako parlamentowi. **Poseł Andrzej Grzyb**: Panie marszałku, w pełni się zgadzam. Należałoby uzupełnić, że chodzi o odpowiedzialne słowa. (Wymiana zdań na temat odpowiedzialnej krytyki sprzętu wojskowego).
Poseł zapytał o stanowisko rządu w sprawie ochrony dzieci przed negatywnymi skutkami cyfryzacji, w kontekście regulacji wprowadzanych w innych krajach i przewodnictwa Polski w UE.
Pan premier był uprzejmy powiedzieć, że Polska ma ambicje, by zostać liderem transformacji cyfrowej. (kontekst: odniesienie do wypowiedzi premiera na temat ambicji Polski w transformacji cyfrowej)
Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, w szczególności w zakresie cyberbezpieczeństwa, i to zarówno tego szeroko pojętego, jak i tego w poszczególnych branżach, w szczególności zaś bezpieczeństwa państwa i jego instytucji. (kontekst: zwrócenie uwagi na zagrożenia związane z transformacją cyfrową, w tym cyberbezpieczeństwo)
Słyszymy, że Australia stwierdziła, że dzieci do 16. roku życia nie będą mogły korzystać z niektórych elementów. (kontekst: przykład regulacji w innych krajach dotyczących dostępu dzieci do technologii)