Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Poselski projekt ustawy o Rzeczniku Praw Rolników.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.
Poselski projekt ustawy o ustanowieniu 11 lipca Dniem Pamięci o Polakach - ofiarach ludobójstwa dokonanego przez OUN-UPA na Kresach Wschodnich II Rzeczypospolitej Polskiej.
Brak druków
Władysław Bartoszewski, ps. „Ludwik”, „Teofil” (ur. 19 lutego 1922 w Warszawie, zm. 24 kwietnia 2015 tamże) – polski historyk, publicysta, dziennikarz, pisarz, działacz społeczny, wykładowca akademicki, polityk oraz dyplomata. Więzień Auschwitz, działacz Polskiego Państwa Podziemnego, członek prezydium Rady Pomocy Żydom przy Delegaturze Rządu na Kraj, podporucznik Armii Krajowej, uczestnik powstania warszawskiego. W latach 1990–1995 ambasador RP w Austrii, w 1995 oraz w latach 2000–2001 minister spraw zagranicznych, w latach 1997–2001 senator IV kadencji, w latach 2001–2015 przewodniczący Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, w latach 2007–2015 sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kawaler Orderu Orła Białego, Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
24
5
0
Brak członkostwa w komisjach
Sekretarz Stanu w MSZ odniósł się do kwestii wezwania ambasadora USA do MSZ. Wyjaśnił, że rząd prowadzi rozmowy ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie decyzji podjętej przez poprzedniego prezydenta USA. Podkreślił, że Polska jest strategicznym partnerem USA i pracuje nad wyjaśnieniem zaistniałej sytuacji.
Być strategicznym partnerem Stanów Zjednoczonych, a jednocześnie być uznawanym za nie w pełni godnych zaufania...
Ta sprawa jest wyjaśniana i aktywnie pracujemy nad tym tematem.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych odniósł się do pytań o relacje Polski z nową administracją prezydenta Trumpa. Podkreślił strategiczny charakter partnerstwa i wspólne projekty w zakresie bezpieczeństwa i energetyki. Zaznaczył, że Polska jest ważnym partnerem handlowym USA, zwłaszcza w dziedzinie zbrojeń i importu LNG. Wyraził przekonanie o stabilności relacji polsko-amerykańskich, niezależnie od zmian politycznych w USA.
Wydajemy rocznie ok. 20 mld dolarów na zakupy uzbrojenia w Stanach Zjednoczonych, co stanowi mniej więcej 13% całej sprzedaży Stanów Zjednoczonych na świecie.
Zwracam uwagę, że jeśli chodzi o podejście Stanów Zjednoczonych do nas, to pan prezydent Trump wymienił z nazwy Polskę jako jedyne państwo, które wydaje wystarczająco dużo na obronność.
W związku z tym niezależnie od tego, czy rządzi jedna partia czy druga partia w Stanach Zjednoczonych, utrzymujemy kontakty z administracją i demokratyczną, i republikańską, tak jak utrzymywały je wszystkie pozostałe rządy w Polsce.
Sekretarz Stanu podziękował wszystkim klubom parlamentarnym za jednomyślne poparcie ratyfikacji traktatu ASEAN, podkreślając jego symboliczne znaczenie dla rozwoju współpracy, zwłaszcza gospodarczej, z Azją Południowo-Wschodnią. Zaznaczył, że jest to priorytet MSZ i ułatwi kontakty bilateralne, choć szczegółowe dane gospodarcze zostaną przedstawione na piśmie. Wyraził zadowolenie z ponadpartyjnego zaangażowania posłów w relacje z regionem.
Chciałbym podziękować wszystkim klubom parlamentarnym z naszego Sejmu Rzeczypospolitej za to, że wszystkie kluby uznały, że warto ratyfikować ten traktat. (mówca dziękuje za jednomyślne poparcie)
Przystąpienie Polski do traktatu jest symbolicznym wyrazem woli Rzeczypospolitej Polskiej rozwijania współpracy z regionem i z państwami Azji Południowo-Wschodniej. (mówca podkreśla symboliczne znaczenie traktatu)
Dla mnie jako wiceministra odpowiedzialnego w MSZ-ecie za sprawy Azji i Pacyfiku współpraca gospodarcza z najszybciej rozwijającym się regionem świata jest jednym z najważniejszych priorytetów. (mówca wskazuje na priorytet polityki zagranicznej)
Jeszcze raz dziękuję wszystkim klubom za tak jednomyślną decyzję w tej sprawie. (Oklaski) (mówca ponownie dziękuje, po czym następuje aplauz)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych przedstawił Traktat o wzmocnionej współpracy i przyjaźni z Francją jako strategiczny dokument, który stawia Polskę w wyjątkowej pozycji wśród państw UE. Podkreślił jego znaczenie dla bezpieczeństwa, współpracy energetycznej, zwłaszcza jądrowej, oraz rolę dobrych relacji personalnych między liderami. Zaapelował o ratyfikację traktatu, wskazując na jego ogólny, lecz dalekosiężny charakter.
Jesteśmy pierwszym niesąsiadem. (o wyjątkowości traktatu z Francją)
A to ma to do rzeczy, że ten traktat umożliwia nam współdziałanie z rozmaitych... (w odpowiedzi na pytanie o związek zakupu Airbusów z traktatem)
Otóż stosunki personalne odgrywają tu rolę, a akurat w tym wypadku te stosunki personalne między panem premierem Donaldem Tuskiem a panem prezydentem Manuel Macronem są doskonałe. (o znaczeniu relacji osobistych w dyplomacji)
Notabene nic w tym zakresie przez 8 lat nie zrobiliście, palcem nie ruszyliście, żeby ta elektrownia powstała, a myśmy to zaczęli robić z bardzo dużym przyspieszeniem i zaraz będziemy lali beton pod tę elektrownię. (krytyka poprzedniego rządu w sprawie energetyki jądrowej)
To jest normalna polityka każdego odpowiedzialnego rządu. (o braku gwarancji dla francuskiej firmy w przetargu na reaktor)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych sprostował dane dotyczące inwestycji z Wietnamem, wyjaśnił korzyści z ratyfikacji umowy o ochronie inwestycji, wskazując na większe bezpieczeństwo dla przedsiębiorców dzięki nowemu systemowi sądownictwa inwestycyjnego. Odniósł się do pytań posłów, tłumacząc różnice między handlem a inwestycjami, kwestie tajemnicy bankowej, deficytu handlowego z Azją oraz braku połączeń lotniczych, a także zaapelował o poparcie projektu.
Rzeczywiste liczby są takie, że firmy wietnamskie w Polsce zainwestowały 135 mln dolarów, a my w Wietnamie 473 mln dolarów. (Sekretarz Stanu prostuje błędne dane NBP dotyczące inwestycji)
Umowa została podpisana przez Polskę w 2019 r., a do końca 2023 r. rządził rząd Prawa i Sprawiedliwości, i to on jej nie ratyfikował, więc bądźmy poważni. (Sekretarz Stanu krytykuje poprzedni rząd za brak ratyfikacji umowy)
Niestety problem polega na tym, i to jest problem, który my staramy się załatwić politycznie na poziomie MSZ-u, że państwa te bronią się nie przez to, że mają lepsze towary czy lepsze produkty i lepszą gospodarkę, tylko przez to, że nakładają pewne ograniczenia niekoniecznie celne, ale administracyjno-biurokratyczne. (Sekretarz Stanu opisuje wyzwania w handlu z krajami azjatyckimi)
Nie mamy samolotów. Kupujemy średniodystansowe airbusy, 40 samolotów jest kupionych, 44 zamówione. (Sekretarz Stanu wyjaśnia brak bezpośrednich połączeń lotniczych do Wietnamu)
Lubię te lekkie obsesje pana posła Fritza, który z nadzieją patrzy w przyszłość, że może jednak dokonamy polexitu. (Oklaski) Z całą pewnością do tego nie dojdzie... (Sekretarz Stanu z humorem odnosi się do sugestii Polexitu)