Sejmofil
PosłowieProcesy SejmowePosiedzenia
  1. Posłowie
  2. 208

Sejmofil

Oddolna inicjaitywa na rzecz przejrzystości i dostępności danych sejmowych.

Wspomóż nas na Patronite

O nas

  • O projekcie
  • Kontakt

Dokumenty

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin

Śledź nas

  • email
  • discord
  • youtube
  • tiktok
  • github

© Wszelkie prawa zastrzeżone 2025

•v0.9.15
Polityka Prywatności
    KO

    Maciej Lasek

    Maciej Lasek
    OkręgWarszawa (20)
    Województwomazowieckie
    Data ur.1967-06-15
    Miejsce ur.Elbląg
    Wykształceniewyższe
    Zawódinżynier mechanik, nauczyciel akademicki
    Analiza AI

    Ostatnie wypowiedzi

    Współatorstwo

    Druki sejmowe

    Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.

    Druk nr 296Invalid Date

    Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym.

    Druk nr 254Invalid Date

    Poselski projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.

    Druk nr 253Invalid Date

    Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw.

    Druk nr 155Invalid Date

    Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych oraz niektórych innych ustaw.

    Druk nr 603Invalid Date
    Druki

    Wzmianki

    Brak druków

    O osobie

    Biografia

    W 1992 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, specjalizując się w zakresie budowy płatowców. W 2002 na podstawie rozprawy zatytułowanej Wpływ interferencji aerodynamicznej na ruch zrzucanych z samolotu zasobników uzyskał w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie stopień doktora nauk technicznych w zakresie mechaniki. Odbył także zagraniczne kursy poświęcone badaniom dużych katastrof lotniczych i zarządzaniem badaniem takich zdarzeń. Uzyskał uprawnienia pilota samolotowego i szybowcowego, a także uprawnienia instruktora szybowcowego, motoszybowcowego i pilota doświadczalnego. Od 2003 do 2007 był redaktorem naczelnym periodyku „NIT – Nauka, Innowacje, Technika”. Od 1992 do 2002 był pracownikiem Instytutu Lotni…

    Aktywność

    Wypowiedzi

    20

    Legislacja

    Druki autorskie

    5

    Członkostwo

    Komisje

    0

    Członkostwo

    Komisje parlamentarne

    No committees

    Brak członkostwa w komisjach

    Analiza wypowiedzi

    Podsumowanie i cytaty

    Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druki nr 810 i 877).

    Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podziękował za pracę nad ustawą porządkującą rynek dronowy zgodnie z prawem UE, podkreślił jej potrzebę ze względu na dynamiczny rozwój rynku i odpowiedział na pytania dotyczące m.in. ubezpieczeń, kontroli, dronów wojskowych i prywatności, pozytywnie oceniając projekt.

    Cytaty:

    Chciałem powiedzieć: unicestwiać, ale generalnie zestrzeliwać takie drony, które latają w takiej przestrzeni, w której nie mogą tego robić. (mówca koryguje użyte słowo w kontekście możliwości przejmowania kontroli nad dronami)

    Wszyscy wiemy, że przepisy dotyczące tak dynamicznie rozwijającego się rynku z reguły nie nadążają za tymi rozwiązaniami. (mówca o wyzwaniu regulacyjnym)

    Szkody spowodowane zderzeniem z samochodem albo uderzeniem w inną osobę mogą być znaczne. (mówca uzasadnia obowiązek ubezpieczenia OC dla dronów powyżej 250g)

    W pewnym sensie prywatność jest niestety iluzoryczna, ale oczywiście zawsze można zgłosić podejrzaną aktywność drona. (mówca o ochronie prywatności w kontekście dronów)

    Nie uważam, że jest to zła ustawa. To jest ustawa, która powstała ponad podziałami. (mówca pozytywnie ocenia ustawę i jej genezę)

    Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (druki nr 952 i 961).

    Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podsumował dyskusję nad nowelizacją Prawa lotniczego, podkreślając, że zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa i przywrócenie obowiązku informacyjnego o obiektach budowlanych. Zapewnił, że ustawa nie zablokuje inwestycji i odpowiada na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej, a także odniósł się do obaw dotyczących danych osobowych i konsultacji.

    Cytaty:

    Szanowni państwo, mówimy o zapisach dotyczących tylko obowiązku informacyjnego. Tu nie ma żadnego obowiązku cofnięcia pozwolenia na budowę, ponownej weryfikacji tego pozwolenia na budowę. (Sekretarz Stanu uspokaja inwestorów, podkreślając, że nowe przepisy nie wpłyną na już wydane pozwolenia.)

    W zasadzie na pytanie pana ministra Adamczyka, jak mi się wydaje, odpowiedziałem nie będzie to miało wpływu na te pozwolenia na budowę, bo to jest obowiązek informacyjny, a nie udzielanie pozwoleń. (Sekretarz Stanu odpowiada na pytanie dotyczące wpływu ustawy na pozwolenia na budowę.)

    Mnie jest daleki darwinistyczny model rozwoju lotnictwa: w zasadzie niczego nie trzeba zgłaszać, wszystko jest na tzw. zdrowy rozsądek, a potem mamy wypadki. (Sekretarz Stanu krytykuje podejście Konfederacji do kwestii bezpieczeństwa lotniczego.)

    Pytania w sprawach bieżących.

    Sekretarz Stanu poinformował o wyborze zagranicznego inwestora dla CPK przez poprzedni zarząd, wyrażając wątpliwości co do etyki kontrahenta i nierównego podziału ryzyka. Zaznaczył, że Polska ma zdolności do realizacji projektu samodzielnie i będzie on kontynuowany we współpracy CPK i PPL.

    Cytaty:

    Oznacza to, że wybór nastąpił 2 dni przed przegranymi przez PiS wyborami. (Kontekst: Mówiąc o wyborze inwestora strategicznego dla CPK, Lasek podkreśla, że decyzja zapadła tuż przed przegranymi przez PiS wyborami, sugerując polityczne tło tej decyzji).

    Pomimo agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i pełnoskalowej wojny oraz licznych sankcji nakładanych na Federację Rosyjską podmiot ten dalej prowadzi swoją komercyjną działalność na terytorium Federacji Rosyjskiej. (Kontekst: Lasek krytykuje wybór firmy, która mimo wojny w Ukrainie, nadal prowadzi interesy w Rosji, co stawia pod znakiem zapytania etyczność tego wyboru).

    Nie może być zgody na takie działania. (Kontekst: Lasek wyraża sprzeciw wobec działań poprzedniego zarządu CPK, które ingerowały w politykę transportową kraju, podkreślając, że rząd powinien wspierać rozwój lotnictwa, a nie go ograniczać).

    Równocześnie wątpliwe jest wystąpienie pozytywnego efektu w postaci know-how, które w projekcie mieli zapewnić inwestorzy. (Kontekst: Lasek kwestionuje korzyści z udziału zagranicznych inwestorów, sugerując, że Polska ma wystarczające zasoby i zdolności do realizacji projektu CPK samodzielnie).

    Pytania w sprawach bieżących.

    Sekretarz Stanu poinformował o badaniach spółki CPK i jej kontrahentów, podkreślając zagrożenie dezinformacją. Zapewnił o ochronie projektu przed nieuprawnionymi wpływami i o przejściu do fazy realizacji z nową strategią komunikacji. Poinformował o podpisaniu umów na 8 mld zł i o planowanych terminach oddania inwestycji.

    Cytaty:

    To już nie są opowieści o tym, jak to CPK będzie wyglądało, tylko to są kolejne elementy, osiąganie kolejnych kamieni milowych. (O zmianie narracji o CPK z opowieści na konkrety)

    My w tym roku ogłosiliśmy, podpisaliśmy ponad 60 umów na prawie 8 mld zł. (O skali realizowanych prac przy CPK)

    Tak że staramy się odejść od propagandy sukcesu, a przejść do rzetelnego informowania o osiąganiu kolejnych kamieni milowych, tak żeby osiągnąć cel, którym jest lotnisko w 2032 r. (O zmianie podejścia do komunikacji projektu CPK)